۲۹ خرداد ۱۳۹۵، ۲۱:۳۴
کد خبر: 82117377
T T
۰ نفر
نشست شوراي مشاركت راهبردي افغانستان و هند برگزار مي شود

كابل - ايرنا - «صلاح الدين رباني» وزير امور خارجه افغانستان و «منپريت وهرا» سفير هند در كابل روز شنبه درباره برگزاري نشست شوراي مشاركت راهبردي افغانستان و هند در ماه آينده رايزني كردند.

به گزارش ايرنا، وزارت خارجه افغانستان اعلام كرد كه طرف هندي در ديدار امروز از ساختمان جديد مجلس هند، سد دوستي هند و افغانستان، (سلما) و بهره برداري بازرگانان دو كشور از بندر چابهار به عنوان عزم راسخ دهلي نو براي بازسازي و توسعه اقتصادي افغانستان ياد كرد.
ساختمان جديد پارلمان و سد دوستي در استان هرات واقع در غرب افغانستان توسط هند ساخته شده است و دهلي نو در بندر ترانزيتي چابهار سرمايه گذاري كرده است تا بازرگانان هند و افغانستان بتوانند از اين بندر براي انتقال كالاهاي خود استفاده كنند.
افغانستان و هند اميدوارند با توسعه ظرفيت هاي بندر چابهار، كالاهاي مورد نياز خود را از اين بندر به كشور خود انتقال دهند و روابط بازرگاني خود را با كشورهاي آسياي ميانه از طريق بندر چابهار گسترش دهند.
مسئولان اقتصادي افغان مي گويند كه اتكاي افغانستان به بندر كراچي پاكستان مشكلاتي را براي اين كشور به بار آورده و بايد راه هاي جايگزين براي در نظر گرفته شود و بندر چابهار علاوه بر اينكه جايگزين مناسبي براي كراچي خواهد بود، راه انتقال كالا را براي بازرگانان افغان كوتاه تر خواهد كرد.
سفير هند در كابل همچنين گفت كه دهلي نو 120 هزار تن گندم به افغانستان كمك مي كند، اما هزينه انتقال آن برعهده كابل خواهد بود و به همين خاطر تلاش مي شود تا انتقال اين كمك ها از مسيرهاي ارزان تر صورت گيرد.
همزمان با گرم تر شدن روابط كابل - دهلي نو در ماه هاي گذشته، روابط افغانستان با همسايه شرقي خود پاكستان و رقيب ديرينه هندوستان تيره و تنش زا شده و در يك هفته گذشته مرزبانان افغانستان و پاكستان در مرز تورخم با يكديگر درگير شدند و سرانجام پس از عقب نشيني پاكستان از نقطه صفر مرزي، اين درگيري ها امروز به پايان رسيد.
با اين حال «سرتاج عزيز» مشاور سياست خارجي و امنيت ملي نخست وزير پاكستان از «صلاح الدين رباني» وزير امور خارجه و «حنيف اتمر» مشاور امنيت ملي افغانستان دعوت كرده است تا براي دستيابي به راه حل پايدار در باره مساله مرزي ميان دو كشور در تورخم به اسلام اباد سفر كنند، اما كابل اين درخواست پاكستان را رد كرد و گفت كه اين سفر در حد معاون وزير خارجه صورت خواهد گرفت.
آساق**1610** شبد ** 1095