۳۰ خرداد ۱۳۹۵، ۹:۲۵
کد خبر: 82117642
T T
۰ نفر

كاهش 60 درصدی ابتلا به سالك در خراسان رضوی

۳۰ خرداد ۱۳۹۵، ۹:۲۵
کد خبر: 82117642
كاهش 60 درصدی ابتلا به سالك در خراسان رضوی

مشهد- ایرنا- رئیس گروه بیماریهای واگیر دانشگاه علوم پزشكی مشهد گفت: تعداد مبتلایان به بیماری سالك در مناطق زیر پوشش این دانشگاه از شش سال گذشته تاكنون 60 درصد كاهش داشته است.

دكتر زهرا نهبندانی روز یكشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا افزود: تعداد مبتلایان به سالك در مناطق زیر پوشش دانشگاه علوم پزشكی مشهد از پنج هزار و 600 نفر در سال 88 به حدود دو هزار و 300 نفر در سال گذشته كاهش یافته است.
وی اظهار كرد: طی این مدت میزان ابتلا به بیماری سالك از 103 مبتلا به ازای هر صد هزار نفر جمعیت در این استان به 48 مبتلا كاهش یافته است.
وی گفت: مبتلایان به بیماری سالك در مناطق زیر پوشش این دانشگاه از ابتدای امسال تاكنون نیز 200 نفر گزارش شده است.
نهبندانی آموزش های عمومی پیرامون راههای پیشگیری، كنترل و درمان سالك، بهسازی محیط و كانال ها، سم پاشی، توزیع پشه بندهای ویژه و هماهنگی های بین بخشی با دامپزشكی و شهرداری را از جمله اقدامات برای كنترل و پیشگیری سالك عنوان كرد.
كارشناس بیماری سالك دانشگاه علوم پزشكی مشهد نیز گفت: بیش از 60 درصد مبتلایان به سالك در استان خراسان رضوی مربوط به شهر مشهد است به طوریكه در سال گذشته یك هزار و 500 نفر از مبتلایان به سالك در این شهر ساكن بوده اند.
محمد حسن مسعودی افزود: افزایش حاشیه نشینی، ساخت وسازهای بی رویه، نخاله های ساختمانی و دفع غیر بهداشتی زباله از علل ابتلا به سالك در یك منطقه شناخته شده اند.
وی با بیان اینكه بیماری سالك از طریق پشه خاكی به انسان منتقل می شود، اظهار كرد: فصل گزش پشه از اردیبهشت ماه هر سال آغاز شده و تا اواخر مرداد ماه ادامه دارد.
وی گفت: زمان فعالیت پشه نیز از غروب آفتاب تا نیمه های شب گزارش شده است.
مسعودی با اشاره به اینكه دوره كمون بیماری سالك طولانی است، افزود: از هنگام گزش پشه تا بروز بیماری چند ماه طول می كشد و در هر ماه از سال می تواند این بیماری بروز یابد.
وی خاطر نشان كرد: تمام مراحل درمان بیماری سالك به طور رایگان انجام می شود و این درمان ها كه چندین ماه به طول می انجامد شامل 'كرایوتراپی' یا سرما درمانی، درمان موضعی و درمان سیستمیك با تزریق آمپول 'گلوكانتین' می باشد.
سالَك یا لیشمانیوز پوستی، شایع ‌ترین نوع بیماری پوستی است كه بر اثر گزش جنس ماده نوعی پشه خاكی به انسان منتقل می‌شود.
عامل این بیماری انگلی به نام لیشمانیا است.
سالك در كشورهای گرمسیری از جمله چین، سوریه، عربستان سعودی، عراق، ایران، فلسطین، قفقاز و جنوب ‌شرقی روسیه، پاكستان، افغانستان و هند شایع است.
سالانه ۱۹ هزار مورد ابتلا به سالك در ایران ثبت می‌ شود.
3027 / 6053