۳۱ خرداد ۱۳۹۵، ۱۴:۲۸
کد خبر: 82119638
T T
۰ نفر

وقوع 9 فقره آتش سوزي در جنگل ها و مراتع دزفول

۳۱ خرداد ۱۳۹۵، ۱۴:۲۸
کد خبر: 82119638
وقوع 9 فقره آتش سوزي در جنگل ها و مراتع دزفول

دزفول - ايرنا - رئيس اداره منابع طبيعي و آبخيزداري شهرستان دزفول از وقوع 9 فقره آتش سوزي در جنگل ها و مراتع اين شهرستان در 45 روز گذشته خبر داد.

به گزارش ايرنا بهمن شلال شاه آبادي روز دوشنبه در نشست اطفاي حريق در سالن جلسات فرمانداري ويژه اين شهرستان با بيان اينكه اين آتش سوزي ها در جنگل هاي بخش هاي سردشت،شهيون ،زاويه ها ،كوي سوم شعبان و ديگر مناطق دزفول رخ داده است از دستگاه هاي اجرايي خواست طبق ماده 47 قانون حفاظت از جنگل ها و مراتع هنگام آتش سوزي به ياري منابع طبيعي بشتابند.
وي افزود:به دليل گستردگي شهرستان دزفول براي حضور در برخي مناطق صعب العبور سردشت و شهيون علاوه بر حدود 11 ساعت رانندگي حدود 11 ساعت نيز بايد پياده روي كرد كه اين امر هنگام بروز حواث غيرمترقبه مشكل ساز است و امكان ارائه خدمات را دشوار مي كند.
معاون سياسي و اجتماعي فرمانداري ويژه شهرستان دزفول نيز گفت:از 9 مورد آتش سوزي كه در 45 روز اخير در جنگل ها و مراتع دزفول رخ داده است عامل انساني در 2 مورد نقش داشته است كه احتمال دارد با هدف زمين خواري و تصرف منابع ملي صورت گرفته باشد.
امير عيسي زاده با تاكيد بر اينكه نمي توان به منظور ارائه تسهيلات و اعتبارات استاني شاهد از بين رفتن منابع ملي باشيم از مسوولان دستگاه هاي اجرايي خواست براي سرعت عمل بيشتر هنگام بروز حوادثي چون آتش سوزي گروهي آماده داشته باشند.
عيسي زاده با اشاره به اينكه برخي افراد نيز به دليل طمع ورزي و يا بي احتياطي اقدام به آتش سوزي در جنگل ها و مراتع مي كنند افزود:اين موضوع در شوراي تامين شهرستان مطرح شده است ضمن اينكه در خصوص آتش سوزي در حاشيه رودخانه دز نيروي انساني دخيل بود كه فرد مورد نظر بازداشت شد.
وي با اشاره به تلاش صورت گرفته براي تامين بالگرد در دزفول گفت:هلال احمر اهواز يك فروند بالگرد در اختيار دارد كه اعزام آن با محدوديت همراه است و مشكلات خاص خود را دارد.
معاون سياسي و اجتماعي فرمانداري ويژه دزفول خواستار برگزاري يك دوره اطفاي حريق براي كاركنان اداراه ها و دستگاههاي اجرايي دزفول شد و افزود:بايد از منابع طبيعي بيشترين حفاظت را داشت و از اين ميراث گرانبها به بهترين نحو حفاظت كرد.
عيسي زاده با انتقاد از تجميع امكانات در شهر دزفول و مغفول ماندن مناطق محروم بخش سردشت و شهيون از كمترين امكانات اوليه گفت:برخي روستاهاي اين مناطق صعب العبور از آب ،جاده،مدرسه و امكانات اوليه زندگي بي بهره اند و در 2 سال اخير تلاش گسترده اي براي خدمات رساني به آنها انجام شده كه در آينده به مرحله بهره برداري خواهند رسيد.
عظيم رضايي مرساق رئيس جمعيت هلال احمر دزفول نيز گفت:طرح تيم امدادي روستايي در شهرستان دزفول در سالهاي گذشته مطرح شد كه دهياران بعنوان متولي حوادث غيرمترقبه در روستاها ورود نكردند ولي اگر اين طرح اجرا شود آموزش هاي لازم به دهياران هنگام بروز حوادث غيرمترقبه داده خواهد شد.
وي افزود:دستگاه هايي كه امكانات و تخصص دارند بايد به صورت آماده باشد قرار گيرند تا در صورت بروز مشكل ياري گر باشند.
هوشنگ عبدالهي بخشدار شهيون دزفول نيز گفت:آتش سوزي در روستاي بوالحسن در هفته گذشته به دليل وزش باد در حال گسترش بود و احتمال سرايت آن به چاه هاي نفت منطقه وجود داشت.
وي افزود:بخش شهيون دزفول 60 درصد مساحت شهرستان دزفول را شامل مي شود
كه داراي كوه،جنگل و مناطق صعب العبور مي باشد لذا استقرار نمايندگي منابع طبيعي در اين بخش مي تواند راهكاري براي حل مشكلات احتمالي باشد.
بهمن شلال شاه آبادي در پاسخ به اين پيشنهاد گفت:طرح صيانت از منابع طبيعي هنوز در شهرستان دزفول تعريف نشده است كه اگر اين طرح اجرا شود شاهد احداث پايگاه ، گشت مراقبت ، اطفاي حريق و مبارزه با آفات خواهيم بود .
وي با اشاره به اينكه اجراي اين طرح در استان در حال پيگيري است گفت:استان خوزستان حدود 930 هزار هكتار جنگل دارد كه از اين مقدار 230 هزار هكتار معادل 27 درصد در شهرستان دزفول واقع شده است كه با توجه به نوع اين جنگل ها اجراي طرح صيانت از منابع طبيعي در اين شهرستان ضروري است.
محسن پورفرخي رييس اداره امور عشاير شهرستان دزفول نيز گفت:براي حمايت از عشاير شهرستان دزفول 9 جايگاه سوخت فسيلي در شهرستان دزفول احداث شده كه از اين تعداد 3 جايگاه در سال گذشته در مناطق با تراكم بالا مانند دارخلك،دورك و دره كايد بوده است.
وي به وسعت شهرستان دزفول اشاره كرد و گفت: برخي مناطق عشايري شهرستان دزفول بيش از 175 كيلومتر با شهر فاصله دارند كه بايد امكانات ويژه اي براي آنها در نظر گرفته شود.
عبدالحسين معظم فر مدير عامل سازمان آتش نشاني و خدمات ايمني شهرداري دزفول نيز اعلام آمادگي كرد تا كاركنان دستگاههاي اجرايي اين شهرستان را تحت آموزش اطفاي حريق قرار دهد.
وي با اشاره به اينكه در خردادماه 200 مورد آتش سوزي در دزفول مهار شده است گفت: بايد به شهروندان گوشزد شود براي هر گونه مشكل كوچك با آتش نشاني تماس نگيرند تا نيروهاي آتش نشاني هنگام بروز حوادث گسترده به موقع در محل حاضر شوند.
نصرالله فخر مجديان بخشدار مركزي دزفول نيز گفت:با گذشت حدود 30 سال هنوز محدوده اراضي كشاورزي از اراضي ملي تفكيك نشده است و به اين دليل برخي كشاورزان اقدام به آتش زدن جنگل و مرتع براي الحاق آنها به اراضي كشاورزي خود مي كنند.
علي كرمي معاون فني جهاد كشاورزي دزفول نيز گفت:اگر كشاورزان از آتش زدن كاه و كلش مزارع جلوگيري كنند امكان بروز آتش سوزي در منطقه به حداقل مي رسد .
وي بر ضرورت آموزش اطفاي حريق به بيش از 40 مروج كشاورزي در دزفول خبر داد و افزود:اگر آموزش هاي لازم در خصوص اطفاي حريق به اين مروجان كشاورزي داده شود مي توانند آموزش هاي لازم را به ديگر اهالي منتقل كنند.
در اين نشست مقرر شد علل و عوامل موثر در آتش سوزي توسط كارگروه ويژه اي بررسي شود و آموزش اطفاي حريق از سوي آتش نشاني به كاركنان اداره ها و دهياران داده شود.
شهرستان دزفول با 470 هزار هكتار وسعت داراي 230 هزار هكتار جنگل ،پنج هزار هكتار بيشه زار و 100 هزار هكتار مرتع مي باشد.
7278/6068