منطقه سالند دزفول نیاز به پاسگاه منابع طبیعی دارد

دزفول – ایرنا – رییس اداره منابع طبیعی و آبخیزداری شهرستان دزفول گفت: منطقه سالند دزفول به دلیل احداث جاده آسفالت و تسهیل دسترسی به جنگل‌های متراکم منطقه بالادست نیاز به احداث پاسگاه منابع طبیعی دارد.

محمد شفیعی زاده روز چهارشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا تاکید کرد: بیش از یک سال است که پیگیری برای اخذ مجوز احداث پاسگاه یا ایست و بازرسی منابع طبیعی در منطقه سالند دزفول پیگیری شده است که امیدواریم این مجوز سرانجام با طی کردن فرآیند اداری طی ماه‌های آینده صادر شود.

وی ادامه داد: به دلیل اهمیت احداث پاسگاه در این منطقه این آمادگی وجود دارد که در صورت صدور مجوز، با استفاده از ظرفیت خیران، تشکل‌های مردم نهاد فعال محیط زیست شهرستان و مجامع محلی ساخت این پاسگاه به سرعت عملیاتی شود.

رییس اداره منابع طبیعی و آبخیزداری شهرستان دزفول با اشاره به وجود ۱۸۰ هزار هکتار از ارزشمندترین جنگل‌های شهرستان در بالادست سالند تصریح کرد: احداث پاسگاه در این گلوگاه علاوه بر امکان جلوگیری از قاچاق گیاهان دارویی و قطع درختان، درصورت بروز آتش سوزی امکان اطفای آن در کمترین زمان ممکن را فراهم می‌کند.

وی حداقل زمان رسیدن به مناطق شمالی سالند و شهیون درصورت بروز حریق در شرایط فعلی را ۶ ساعت اعلام کرد و افزود: در صورتی که حریق در مناطق کوهستانی و سخت گذر باشد زمان رسیدن نیروها به محل حریق تا ۲۴ ساعت نیز به طول خواهد انجامید.

شفیعی زاده گفت: امکان استفاده از بالگرد برای اطفای حریق وجود دارد ولی براساس دستورالعمل پیش از اعزام بالگرد باید ارزیابی میدانی در محل گزارش شده انجام و ضمن بررسی صحت و سقم گزارش حریق در جنگل مختصات و حجم آتش سوزی را برآورد کند.

وی با بیان اینکه کنترل آتش سوزی در زمان طلایی ابتدایی آغاز حریق بسیار اهمیت دارد، ادامه داد: اگر آتش سوزی مناطق جنگلی به ویژه در مناطق متراکم به سرعت اطفا نشود امکان تبدیل شدن این حریق به بحران وجود دارد.

رییس اداره منابع طبیعی و آبخیزداری شهرستان دزفول منطقه بالادست سالند را یکی از بهترین زایشگاه‌های زاگرس دانست و اظهارکرد: بخشی از این بافت ارزشمند جنگلی شامل تراکم بالای درخت است به همین دلیل وجود پاسگاه محیط زیست در این منطقه از جمله اولویت‌های منبع طبیعی دزفول به شمار می‌رود.

وی در بخش دیگری از سخنان خود با بررسی مقایسه‌ای وضعیت آتش سوزی مراتع دزفول طی یک دهه گذشته افزود: به طورمیانگین از سال ۱۳۹۰ تا ۱۴۰۰ سالانه ۷۰۰ هکتار از مراتع شهرستان در فصل گرم سال دچار آتش سوزی شده این در حالی است که تابستان امسال با وجود بارندگی‌های خوب سال گذشته و وجود آتش سوزی‌های مکرر در استان، با اقدام محیط بانان دزفول تنها ۲۸ هکتار از اراضی این شهرستان دچار آتش سوزی شد.

به گزارش ایرنا، به منظور تسهیل در تردد عشایر و اهالی ساکن در منطقه شهیون جاده آسفالتی از روستای بوالحسن سالند تا منطقه سخت گذر احمدفداله شهیون کشیده شده است؛ این جاده امکان دسترسی به مناطق کوهستانی و سخت گذر شهیون که تا پیش از این ممکن نبود به سادگی میسر کرده است.

اگرچه این جاده برای تسهیل در تردد اهالی و ارتقای سطح رفاهی مردم منطقه ایجاد شده ولی به دلیل دسترسی به جنگل‌های متراکم بالادست سالند نگرانی‌ها برای قاچاق چوب و قطع درختان بکر جنگلی این منطقه افزایش یافته است.

بیشترین مساحت جنگلی شهرستان دزفول در منطقه سالند و شهیون واقع است و این منطقه ارزشمندترین سرمایه جنگلی در دزفول و شمال خوزستان محسوب می‌شود.

احداث این جاده نگرانی فعالان محیط زیستی دزفول را برای افزایش قطع درختان، کوه خواری و جنگل خواری، حمل مصالح و احداث خانه در مناطق جنگلی و کوهستانی و همچنین آسیب به گیاهان دارویی خودروی منطقه در پی داشته است.

شهرستان دزفول حدود ۴۷۰ هزار هکتار منابع طبیعی دارد که ۳۵۰ هزار هکتار آن منابع ملی است.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha