۱ تیر ۱۳۹۵، ۹:۱۱
کد خبر: 82120385
T T
۰ نفر

ایران سومین خریدار غله از روسیه اعلام شد

۱ تیر ۱۳۹۵، ۹:۱۱
کد خبر: 82120385
ایران سومین خریدار غله از روسیه اعلام شد

مسكو- ایرنا- روسیه با حدود 35 میلیون تن صادرات غله از جمله بیش از 24 میلیون و 500 هزار تن گندم در سال كشاورزی كنونی (اول ژوئیه 2015 تا 30 ژوئن 2016)، برای نخستین بار در صدر فهرست صادر كنندگان جهانی قرار گرفت و ایران نیز سومین خریدار غله از این كشور اعلام شد.

به گزارش ایرنا، در ارزیابی وزارت كشاورزی آمریكا آمده است: روسیه توانسته با صادرات 2،5 میلیون تن غله بیش از كانادا و 3،5 میلیون تن بیشتر از آمریكا صدرنشین شود در حالیكه سال پیش در ردیف سوم قرار داشت.
خبرگزاری اسپوتنیك كه امروز (سه شنبه) این گزارش را منتشر كرده، افزوده است: غلات روسیه به بیش از 130 كشور جهان صادر می شود كه مصر، تركیه و ایران در صدر خریداران هستند.
در این گزارش بدون اشاره به میزان صادرات گندم به ایران آمده است: روسیه كه سال 2002 صادرات انبوه غله را آغاز كرد و توانست در ردیف 10 كشور بزرگ صادر كننده گندم قرار بگیرد، تاكنون جایگاه خود را ارتقا داده و امسال هم برای نخستین بار در صدر این فهرست قرار گرفت كه افزایش نرخ دلار در برابر بیشتر ارزها از علت های اصلی آن بود، زیرا گندم آمریكا در بازارهای صادراتی گران شد.
الكساندر كوربوت معاون رئیس اتحادیه غلات روسیه در این باره گفته است كه كاهش ارزش روبل به نفع كشاورزان روسی شد و روسیه توانست برای نخستین بار قرارداد صادرات گندم به نیجریه و مكزیك را كه همیشه از آمریكا غله خریداری می كردند، امضا كند.
بنا به پیش بینی كوربوت، روسیه باز هم می تواند در فصل جدید كشاورزی و در صورت مناسب بودن آب و هوا، مقام بزرگ ترین صادركننده غله را خود حفظ كند.
به گفته وی، روسیه چنین توانی دارد و پیش بینی محصولات خوب می باشد، زیرا قرار است حدود 64 میلیون تن گندم جمع آوری شود و محصول كل غله از 106 تا 111 میلیون تن برآورد می شود.
بنا به این گزارش، با توجه به این وضعیت، روسیه در سال جاری می تواند از ركورد سال 2008 كه 108 میلیون و 200 هزار تن غله برداشت كرد فراتر رود.
اروپام 1516