به گزارش خبرنگار سینمایی ایرنا، تبلیغات همواره یكی از مهمترین عناصر جذب مخاطب برای هر كالایی از جمله تجاری یا فرهنگی بوده است. سینما نیز به عنوان یكی از محل هایی كه كالای فرهنگی تاثیرگذار و پرمخاطب در آن تولید می شود همواره نیازمند تبلیغ آثار خود در رسانه های پربیننده ای چون تلویزیون است. اما این موضوع در ادوار مختلف چالش هایی را بین مدیران صدا و سیما و سینماگران به وجود آورده است.
فیلمسازان معتقدند، تلویزیون باید به كمك و حمایت از سینما بیاید اما از طرفی مدیران صدا و سیما با انتقاد از محتوای برخی فیلم ها، از پخش تیزر تبلیغاتی این آثار سر باز زده اند.
حال به نظر می رسد پس از رایزنی های فراوان، در تازه ترین تصمیم و بر اساس تعرفه ها و ضوابط آگهی های پخش سازمان صدا و سیما كه روی پایگاه اطلاع رسانی اداره كل بازرگانی این سازمان منتشر شده آمده است؛ پخش تیزرهای تبلیغاتی كالاهای فرهنگی با محتوای ارزشی و دینی شامل كتاب و فیلم های حوزه دفاع مقدس، انقلاب، خانواده، كودك و ... گروه دوم شامل سایر تولیدات محتوایی كتاب و فیلم از تخفیف های ویژه ای برخوردار است.
تیزرهای این آثار در دو گروه اول و دوم با تخفیف های 98 و 95درصد امكان تبلیغ از شبكه های مختلف سیما را دارند؛ اما زمان پخش این تیزرها بر اساس ظرفیت های ارائه شده از سوی اداره كل بازرگانی تعیین می شود.
ضمن اینكه غیر از این شروط شرط نانوشته تعهد تهیه كننده یا پخش كننده فیلم برای پخش نكردن آگهی های تبلیغاتی فیلمش از شبكه های ماهواره ای برای پخش تیزر از شبكه های سیما ضروری است.
برای بررسی وضعیت تبلیغ این روزهای فیلم های سینمایی در تلویزیون سراغ علی سرتیپی مدیرعامل موسسه پخش «فیلمیران» و حبیب اسماعیلی مدیر پخش رسانه فیلمسازان رفته ایم تا نظر این دو پخش كننده فعال را در این باره جویا شویم.
** سرتیپی: حمایت تلویزیون از سینما بهتر شده است
علی سرتیپی كه این روزها سه فیلم «رسوایی2»، «ایستاده در غبار» و «باركد» را در چرخه اكران دارد، درباره نحوه تبلیغ فیلم ها در تلویزیون به ایرنا، گفت: بعد از تعاملی كه با مدیران سینمایی شده، تبلیغ فیلم هایی سینمایی در تلویزیون بهتر شده، به عنوان نمونه اختصاص 200 تیزر رایگان به فیلم «باركد» كه محتوایی طنز دارد، نشان از توجه بیشتر مدیران تلویزیون به هنر هفتم است.
وی درباره اینكه تلویزیون به فیلم هایی با موضوعات دفاع مقدس و ارزشی توجه بیشتر دارد و در تبلیغات آنها تعامل بهتری می كند، گفت: بله این نگاه وجود دارد البته اشكالی هم ندارد اما اینكه تنها فیلم های با موضوعات دینی و دفاع مقدسی تبلیغ شود، كار درستی نیست خوشبختانه با تبلیغ فیلم باركد تلویزیون نشان داد كه نگاه باز و حمایتی به تمام فیلم ها دارد.
مدیرعامل موسسه پخش «فیلمیران» با اشاره به اینكه در تلویزیون هیاتی وجود دارد كه فیلمهای سینمایی را میبینند و با توجه به محتوای آثار میزان تعداد تیزرهای تبلیغی فیلمها را مشخص می كند، خاطرنشان كرد: این هیات همواره وجود داشته اما در این دوره نگاه بازتری نسبت به فیلم ها دارند.
سرتیپی، پخش تیزر فیلم ها از تلویزیون را در میزان فروش فیلم ها با اهمیت دانست و افزود: امیدواریم این نگاه حمایتی صدا و سیما از سینما ادامه دار باشد تا به رونق سینما كمك كند.
** اسماعیلی: حمایت از كالای فرهنگی مورد توجه نهادها قرار گیرد
حبیب اسماعیلی نیز در گفت و گو با ایرنا، توجه صدا و سیما به پخش تیزر تبلیغاتی فیلم های سینمایی را ضروری دانست و گفت: سینما بدون تعارف ریزش مخاطب داشته است و اكنون در دوره آشتی دوباره مردم با سینما، صدا و سیما باید به این بازگشت مخاطب كمك كند.
وی افزود: رشد چرخه پولی در سینما علاوه بر سینماگران به اقتصاد كشور نیز كمك می كند و اصناف مختلفی در كنار آن ارتزاق خواهند كرد.
مدیر پخش رسانه فیلمسازان خاطرنشان كرد: علاوه بر صدا و سیما، سازمان زیباسازی شهرداری نیز باید در این حوزه ورود كند و از فیلم های در حال اكران با اختصاص بیلبوردهای تبلیغاتی كمك كند و حمایت از كالای فرهنگی باید مورد توجه نهادها و مراكز مختلف قرار گیرد تا علاوه بر رشد فرهنگی كشور به رونق اقتصادی این حوزه نیز كمك شود.
اسماعیلی با بیان اینكه، با پخش سه یا چهار نوبت تیزر فیلم سینمایی در تلویزیون اتفاقی خاصی را رخ نخواهد داد، گفت: اطلاع دقیقی از تصمیم جدید صدا و سیما ندارم اما امیدوارم نگاه حمایتی خود را حفظ و تقویت كنند و این نگاه كه سینما رقیب صدا و سیما است را كنار بگذاریم چون به واقع اصلاً این طور نیست.
فراهنگ 9157 ** 9246 ** 1027
تهران - ایرنا - مدیران پخش فیلم های سینمایی معتقدند، وضعیت نمایش تیزر فیلم ها در تلویزیون بهتر شده است، اما این نگاه باید بیشتر تقویت شود.