۱۴ تیر ۱۳۹۵، ۸:۰۷
کد خبر: 82136221
T T
۰ نفر
شتاب مهاجرت معكوس یهودیان روس از فلسطین اشغالی

بیروت – ایرنا –« ما در اسرائیل،شهروند درجه دوهستیم و امنیت نداریم»این سخن یك سیاهپوست اتیوپیائی معروف به « فلاشا» كه همواره در فلسطین اشغالی با تبعیض نژادی آشكار مواجه هستند، نیست، این سخن یك روس یهود با موهای بلوند و چشم های رنگی است كه سال های طولانی روسیه را ترك كرده و در فلسطین اشغالی ساكن شده است.

به گزارش ایرنا ، روزنامه لبنانی الاخبار در این باره نوشت: مطالعات ، نظرسنجی ها و گزارش ها نشان می دهند كه یهود روس بزرگترین گروه جمعیتی در فلسطین اشغالی هستند اما از نژاد پرستی ، درآمدهای كم و سطح پائین زندگی رنج می برند و هیچ آینده ای را برای خود در آنجا متصور نیستند.
روز به روز از تعداد آنها كاسته می شود، تاثیر سیاسی آنها هم كاهش یافته و مهاجرت معكوس آنها به مرز خطرناك برای رژیم اسرائیل رسیده است.
از 25 سال قبل اسرائیل بیش از یك میلیون مهاجر جدید را كه پدر و یا مادر آنها یهودی بودند، از كشورهای اتحاد جماهیر شوروی براساس قانون مهاجرت جذب كرد.
گفته می شود كه اكنون یك میلیون و 300 هزار یهودی روس در فلسطین اشغالی زندگی می كنند اما گزارش های موثق مراكز مطالعاتی می گوید كه تعداد آنها فقط 700 هزار تن است.
براساس همین مطالعات ، مهاجرت معكوس یهودیان روس به آمریكا ، كانادا، اروپا و یا زادگاهشان رو به افزایش است كه موجب نگرانی گسترده مقامات تل آویو شده است به ویژه اینكه بیشتر جوانان یهود روس تصمیم خود را به طور نهائی اتخاذ كرده اند.
مهاجرت معكوس یهودیان روس در چند ماه اخیر در دایره اهتمام رسانه های صهیونیستی قرار گرفته و گزارش های تحقیقی حاكی از یك خطر واقعی برای رژیم صهیونیستی است و در این گزارش ها از كابینه این رژیم خواسته شده تا دیر نشده است برای مقابله با این پدیده اقدام كند.
در این چارچوب شبكه دوم تلویزیون رژیم صهیونیستی چند ماه قبل گزارشی طولانی از مهاجرت معكوس جوانان روس از فلسطین اشغالی كه تصمیم نهائی خود را اتخاذ كرده اند، پخش كرد.
در این گزارش ، « نژاد پرستی، مشكلات اقتصادی ، نگرانی های امنیتی و شكست در ذوب شدن در جامعه اسرائیل» مهمترین دلایل مهاجرت معكوس ذكر شده و آمده است كه در زمان حاضر از هر 5 یهود مهاجر روس ، یكی در خارج فلسطین اشغالی بسر می برد.
نگرانی مقامات رژیم صهیونیستی در خصوص روند فزاینده مهاجرت معكوس یهودیان روس، برای این است كه اكنون دیگر مهاجران یهود هم به خروج از فلسطین اشغالی می اندیشند و بیشتر آنها بین 26 تا 40 سال سن دارند.
مهاجران یهود غیر روس كه اكنون به خروج از فلسطین اشغالی می اندیشند، كسانی هستند كه در كودكی به اینجا آمده ، زندگی كرده ، در دانشگاه ها درس خوانده و حتی دوره خدمت نظامی را در ارتش اسرائیل گذرانده اند و در بین آنها صاحبان مشاغل حساس و پزشك و مهندس زیاد است.
« میخائیل فیلیبوف» پژوهشگر در امور مهاجرت در موسسه « مایر جوینت بروكدیل» در گفت وگو با پایگاه صهیونیستی « امیتی» ویژه امور اقتصادی گفته كه مهاجرت از اسرائیل به یك اصل برای یهودیان روس تبدیل شده است.
فیلیبوف خود یك مهاجر یهود روس كه در دهه هفتاد قرن گذشته به فلسطین اشغالی آمده است، می افزاید كه علت مهاجرت معكوس از اسرائیل، احساس ناامیدی و حقارت است.
« آنستازیا شنوبیچ» كه به همراه همسرش به كانادا مهاجرت كرده ، گفته است كه « در اسرائیل همواره برای اینكه یك یهود روس هستم، تمسخر می شدم و احساس می كردم كه شهروند درجه دو هستم و هیچ آینده ای ندارم».
وی تاكید كرده است كه « هرگز به اسرائیل باز نمی گردم حتی اگر در خارج از اسرائیل زندگی سخت تری را بگذرانم».
شبكه دهم تلویزیون رژیم صهیونیستی هم در گزارشی از مهاجرت معكوس 400 خانواده از شهرك نشینان صهیونیست نشین پرده برداشت.
در فلسطین اشغالی، از میان یهودیان روس ، 15 هزار معلم، 100 هزار مهندس، 50 هزار شغل های مرتبط با پزشكی ( 15 هزار پزشك) ، 45 هزار مدرس و 182 هزار دارای شغل های حرفه ای هستند كه بسیاری از آنها به مهاجرت معكوس می اندیشند زیرا درآمد آنها نسبت به خانواده های اسرائیلی تقریبا نصف است.
تنها 3،7 درصد از یهودیان روس در پلیس و حدو یك درصد هم در وزارت جنگ و دستگاه های امنیتی رژیم صهیونیستی كار می كنند.
« لارا» كه حدود یك ماه به همراه خانواده اش فلسطین اشغالی را ترك كرده و به كانادا رفته است، گفت: نمی توانم در سرزمینی كه دائم در آن جنگ است و امنیت وجود ندارد، زندگی كنم.
تلاش ها برای تاسیس احزاب ویژه مهاجران روس هم چندان موفق نبوده و تعدادی قابل ملاحظه از آنها نتوانسته اند وارد كنست(پارلمان رژیم صهیونیستی) شوند.
در سال 1996، « ناتان شرانسكی» حزب « یسرائیل بعالیا» را به عنوان اولین حزب مستقل یهودیان روس تاسیس كرد اما این حزب نتوانست مدت زمان زیادی دوام بیاورد زیرا موفق نشد مطالبات اساسی آنها را محقق سازد.
بعداز آن « اویگدور لیبرمن» حزب « اسرائیل بیتنا» را تاسیس كرد كه اكنون تنها شش كرسی در كنست دارد و اكنون به عنوان شریك « بنیامین نتانیاهو» وزارت جنگ را برعهده گرفته است.
نتایج یك نظرسنجی نشان می دهد كه یهودیان روس به زبان و فرهنگ خود اهتمام ویژه دارند.
«گومل» نیز در كتاب خود « شما و من ... زندگی روس ها در اسرائیل» نوشته است كه حدود 96 درصد یهودیان روس اصرار دارند تا فرزندانشان با زبان ، آداب و رسوم و فرهنگ روسیه بزرگ شوند و مدارس روس ها در فلسطین اشغالی از سطح آموزشی بالائی برخوردارهستند.
یهودیان روس حتی به رستوران هائی می روند كه غذاهای روسی طبخ می كنند و به موسیقی ، تئاتر ، كتاب و فعالیت های ورزشی روسی اهتمام دارند.
این اختلاف فرهنگی و آموزشی هم یكی دیگر از دلایل مهاجرت معكوس رو به افزایش یهودیان روس از فلسطین اشغالی است.
خاورم ** 1324