۱۴ تیر ۱۳۹۵، ۱۰:۱۴
کد خبر: 82136453
T T
۰ نفر

خيران كتابخانه ساز، نيكان ماندگار

۱۴ تیر ۱۳۹۵، ۱۰:۱۴
کد خبر: 82136453
خيران كتابخانه ساز، نيكان ماندگار

رشت - ايرنا - نيكان ماندگارند و خيران كتابخانه ساز، با نيك انديشي ترسيم كننده افقي روشن براي توسعه فرهنگ كشور محسوب مي شوند.

دنيا به سرعت رو به تغيير است و برداشته شدن مرزها از طريق گستره فناوري و فضاي مجازي موجب دگرگوني در زندگي انسان ها شده است و بر حسب اين تغييرات، ماندگاري فرهنگ هاي نيك نيازمند خلاقيت هاي نوين است.
نذرها بي نظيرند اما مي بايد همانطور كه در راستاي برطرف كردن نيازهايي همچون خوراك و پوشاك انجام مي شود؛ ابعادش را در گستره فرهنگ نيز گسترش داد.
فرهنگ‌ سازي بايد با اصلاح نگرش و آگاهي‌بخشي صورت گيرد و نشانه ها و سمت و سوها را آناني كه مي دانند و مسئولند، بايد براي نسل جديد روشن كنند و چه بهتر كه گاه از سر دانايي و آگاهي برخي الگوها بر حسب زمان نو شود و در استحاله اي خوش يمن، افقي روشن را براي سرنوشت كشور ترسيم كند.
گاه از پس دمان پر كشاكش تلخ به ايده هاي مهربان، نهال هايي جوانه مي زند و در دورنماي آن سرزمين به شكوفه مي نشيند كه تلخي رويدادش شايد اندكي ملايم تر مي گذرد؛ آويناي دو ساله و پدرش در تصادف از دنيا رفتند اما به ايده پدربزرگ، با ديه آن دو كتابخانه اي در رستم آباد گيلان پا گرفت و موجب شد براي هميشه سرزمين خويش جاودان شوند.
ناصر بلباسي نانوايي در استان گيلان و در شهر رشت است كه نان، با كتاب مي بخشد؛ بلباسي در كنار پخت نان، قفسه اي چوبين بنا كرده كه چيدمانش كتاب است و جملات ادبي بر تكه هاي كاغذ نوشته و مشتريان را تا برآمدن نان هاي داغ، به خواندن آنها دعوت مي كند.
فيلسوف، راننده تاكسي در شهر رشت است كه با ايجاد كتابخانه در تاكسي خود، مسافران را در آرامش مطالعه، به مقصد مي رساند و پيشنهاد دهنده طرح تاكسي - كتابخانه در شهر است.
وي روزانه مسير پر رفت آمد ميان ميدان صيقلان و گلسار رشت را بارها و بارها طي مي كند و باور دارد بسياري از دغدغه هاي جامعه با مطالعه و خواندن كاهش مي يابد.
پيداست اصلاح مسائل اجتماعي نه كار يك روز، دو روز است و نه كار يك نفر ، دو نفر و نه درمان را مي توان در نسخه جستجو كرد بلكه بايستي عادت داد، بايستي بچه ها را از كودكي به كتاب و كتابخواني ترغيب كرد و امروز، ناصر بلباسي و ساحل فيلسوف و همانند آنان، با اقدام هاي ساده نشان دادند كه مي بايست براي نهادينه سازي يك فرهنگ از خود شروع كرد.
مديرعامل انجمن خيران كتابخانه ساز گيلان، اقدام نيك خيران فرهنگي را موجب توسعه فرهنگ هر جامعه دانست و گفت: در انجمن خيران كتابخانه ساز، هر اقدامي در راستاي نذر فرهنگي پذيرفتني است.
محمدحسن عاقل منش روز دوشنبه در گفت و گو با خبرنگار ايرنا افزود: براي نمونه برخي كتاب هاي دانشگاهي در استان، به دليل بهره مندي روشندلان تبديل به فايل هاي صوتي و آرشيو شده است.
وي ادامه داد: انجمن خيران كتابخانه ساز اين آمادگي را دارد در تعامل با نهاد كتابخانه هاي عمومي گيلان برخي از كتاب هاي پر مخاطب را كه از سوي اين نهاد معرفي مي شود، براي بهره مندي نابينايان به فايل هاي صوتي تبديل كند.
عاقل منش با بيان اينكه فعاليت در زمينه ترويج كتابخواني در استان به خوبي دنبال مي شود، از خيران كتابخانه ساز خواست در زمينه افزايش فعاليت ترويجي و همچنين توسعه فضاهاي كتابخانه اي گام هاي اساسي تري بردارند.
مديرعامل انجمن خيران كتابخانه ساز گيلان با تاكيد بر اينكه اين انجمن آمادگي دارد كه در طول سال كتاب هاي مطرح را براي روشندلان در قالب لوح فشرده ارائه كند، از نهاد كتابخانه هاي استان خواست از اين طرح حمايت كند.
گيلان داراي يك كتابخانه گويا و بريل با 163 عضو است كه اين كتابخانه داراي يك هزار نسخه كتاب بريل و هشت هزار كتاب گوياست.
عاقل منش ادامه داد: انجمن خيرين كتابخانه ساز به منظور جذب، ساماندهي منابع، امكانات و جلب مشاركت هاي مردمي در امر مقدس كتابخانه سازي، توسعه فرهنگ كتابخواني و همكاري در اداره كتابخانه هاي عمومي تشكيل شده است.
وي افزود: اين انجمن در راستاي تجربيات موفق ساير تشكل هاي خيرخواه و خير انديش در حوزه فرهنگي و آموزشي مانند جامعه خيران مدرسه ساز تشكيل شده است.
مديركل كتابخانه هاي عمومي گيلان نيز در گفت وگو با ايرنا، تلاش خيران كتابخانه ساز استان را در ترميم فضاي مطالعه قابل قدرداني عنوان كرد و از آنان خواست در راستاي توسعه و ترويج فضا و فرهنگ مطالعه بيش از هميشه حامي باشند.
امير محمدپور گيلاني با اشاره به تجربه موفق نقش آفريني خيرين در عرصه هاي مختلف مدرسه سازي و مسكن سازي، حضور دلسوزان و دغدغه مندان كتاب و كتابخواني براي توسعه فضاي كتابخانه اي را لازم دانست و از خيرين و واقفان خواست حضوري فعال در اين عرصه داشته باشند.
وي اظهار كرد: گيلان كه پيش از اين جزو نخستين ها در داشتن كتابخانه هاي عمومي بوده است، امروز از كمبود فضاي مطالعه رنج مي برد.
وي بيان داشت: گيلانيان با وجود اينكه جزو كتابخوان ترين مردم كشور شناخته مي شوند و در شاخص سرانه مطالعه و امانت كتاب در رتبه هاي بالا قرار دارند، امروز كتابخانه هايي مناسب براي حضور و مطالعه در اختيار ندارند.
محمدپور با بيان اينكه گيلان به لحاظ سرانه فضاي مطالعه رتبه 26 را در كشور داراست، افزود: نقش رسانه ها در ترويج فرهنگ كتاب و كتابخواني حائز اهميت است و نهاد كتابخانه هاي عمومي بنا دارد تا خدمات عمومي متناسب با شأن مردم ارايه دهد.
وي اظهار اميدواري كرد كه انجمن خيرين كتابخانه ساز استان گيلان ، گام هاي اساسي براي بهبود وضعيت كتابخانه ها چه در حوزه توسعه فضاي مطالعه و چه از نظر تامين تجهيزات كتابخانه اي بردارد.
وي خيران كتابخانه ساز را بعنوان ظرفيتي عظيم براي توسعه كتابخواني و ايجاد زيرساخت ها در اين زمينه عنوان كرد و بر جذب، استفاده و نيز برنامه ريزي دقيق در استفاده از اين ظرفيت تاكيد كرد.
محمدپور جلب مشاركت و بهره گيري از كمك هاي خيرين در راستاي ساخت و توسعه كتابخانه‌ها ، كمك به بازسازي - نوسازي - تجهيز و نگهداري آنها، مساعدت و همكاري در اداره كتابخانه‌هاي عمومي و مشاركت فكري‌وفرهنگي در راستاي بهره برداري مناسب‌تر و ترويج مطالعه مفيد را از وظايف تعريف شده براي انجمن خيران كتابخانه ساز عنوان كرد.
وي همچنين كمك به تأمين منابع مالي مورد نياز براي اداره كتابخانه ها، كمك به تأمين منابع مالي نهاد كتابخانه هاي عمومي كشور براي تأمين منابع ديداري و شنيداري، حمايت از خيران در زمينه هاي فرهنگي و اجتماعي و ارتباط مستمر و مداوم با آنان را از ديگر وظايف تعريف شده براي انجمن خيران كتابخانه ساز خواند.
محمدپور ادامه داد: نظارت بر حسن اجرايي اهداف شرعي و قانوني خيران مطابق توافق هاي في ما بين در طول حيات و بعد از فوت خير ، طراحي و برنامه ريزي به منظور تشويق و ترغيب جوانان به مطالعه مفيد با كمك رسانه ها، كمك به انتشار و چاپ كتب مفيد و مورد علاقه مردم به خصوص قشر جوان به منظور تقويت گرايش به مطالعه مفيد در جامعه را از ديگر فعاليت هاي انجمن يادشده عنوان كرد.
مطالعه كردن در جامعه ما امر نيست بلكه فرهنگ است و اميد اينكه نه تنها به قوت برنامه ريزي ها بلكه به پشتوانه فرهنگمان، كتاب خواندن نه در ميان جوانان بلكه بدون در نظر گرفتن شرط سني تداوم داشته باشد ...
گزارش از: مرضيه ضامن
1881 /2007