محمدجواد دهقانی دوشنبه شب در جمع خبرنگاران، تاكید كرد: به طور قطع جزیره قشم با بهره گیری از مزیت سوخت رسانی به بیش از 14هزار شناور تجاری، صنعتی و اقیانوس پیما كه سالانه از آب های این جزیره برای تردد در خلیج فارس استفاده می كنند، به موقعیت مناسبی دست می یابد.
وی اضافه كرد: این دستاورد مهم، بخشی از طرح جامع خدمات سوخت رسانی به كشتی ها محسوب می شود كه اول تیر سال جاری از طرف وزارت نفت ابلاغ شد.
دهقانی یادآوری كرد: ایران به دلیل تحریم كشتی های تجاری و صنعتی در سال های گذشته و نبود امكان برای حضور شناورها جهت سوخت گیری در سواحل و آب های كشور، ضررهای فراوانی را متحمل شده است.
به گفته وی، كاهش فاصله 140مایلی دریایی سایت بانكرینگ قشم در مقایسه با سایت بانكرینگ بندر فجیره امارات یكی از مهمترین مولفه ها برای تغییر مسیر شناورها در این منطقه و سوخت گیری در آب های قشم ارزیابی می شود.
مدیر امور نفت و گاز سازمان منطقه آزاد قشم ادامه داد: ایجاد بسترهای لازم جهت ارایه خدمات جانبی به كشتی های عبوری شامل تعمیرات، تامین آذوقه، تعویض نیروهای كشتی، خدمات رفاهی، تفریحی و ساحلی از دیگر مزیت های اجرای این طرح است كه موجب ارتقای سطح اقتصادی و توسعه متوازن و پایدار در قشم می شود.
وی با بیان اینكه وزارت نفت بر اساس سیاست های كلی و با توجه به تراز تولید و مصرف سوخت كشور، مقادیر صادراتی نفت كوره و نفت گاز را برای اجرای این طرح مشخص می كند، افزود: بر اساس شیوه نامه اعلام شده از طرف این وزارتخانه، تخصیص محموله ها به صادرات و بانكر با اولویت بانكرینگ است.
به گفته مشاور مدیرعامل و مدیر امور نفت و گاز سازمان منطقه آزاد قشم، اجرای این شیوه نامه راهبردی در جهت اجرای ماده 131 قانون برنامه پنجم توسعه و اعمال سیاست های تشویقی برای ایجاد مركز فعال و جذاب سوخت رسانی (هاب بانكرینگ) برای كشتی ها و شناورها به روش خرده فروشی (بانكرینگ) در سواحل و محدوده آب های مرزی ایران در خلیج فارس، دریای عمان و دریای خزر به ویژه منطقه آزاد قشم به شمار می رود.
وی اظهار كرد: بر اساس مفاد این شیوه نامه، خدمات بانكرینگ در منطقه آزاد قشم شامل عملیات خرده فروشی نفت كوره و نفت گاز به عنوان سوخت كشتی ها و دیگر شناورهاست.
دهقانی روش های سوخت رسانی در بانكرینگ را شامل تحویل سوخت به كشتی ها كنار اسكله، سوخت رسانی به كشتی ها از مخازن ساحلی توسط خط لوله و یا توسط شناورها (Barges) اعلام كرد.
وی اضافه كرد: متقاضیان پروانه بانكرینگ باید توانایی لازم در تامین شناور مناسب و مخازن و دیگر تجهیزات و ابزار مورد نیاز شامل تاسیسات ساحلی و دریایی به صورت ملكی و یا اجاره ای و همچنین توانایی مالی كافی برای اجرای تعهدات خود را به تشخیص شركت ملی نفت ایران داشته باشند.
وی ادامه داد: مسئولیت انجام هماهنگی اجرایی این شیوه نامه با دیگر دستگاه های ذیربط همچون سازمان بنادر و دریانوردی، گمرك، سازمان امورمالیاتی، ستاد مبارزه با قاچاق كالا و ارز، سازمان محیط زیست و سازمان مناطق آزاد قشم برعهده شركت ملی پالایش و پخش فرآورده های نفتی ایران است.
دهقانی افزود: بر اساس این شیوه نامه، مجریان بانكرینگ در قراردادهای منعقده با مدیریت امور بین الملل شركت ملی نفت ایران باید متعهد شوند كه به هیچ وجه مجاز به كلی فروشی و صادرات سوخت بانكرینگ به صورت كارگو (Cargo) نیستند.
مدیر امور نفت سازمان منطقه آزاد قشم ادامه داد: در این روش باید محموله های نفتی فقط به صورت خرده فروشی و به عنوان بانكرینگ تا سقف پنج هزار تن متریك در هر مرحله تحویل به فروش برسد.
جزیره قشم با حدود 117 هزار نفر جمعیت و یك هزار و 500 كیلومتر مربع وسعت، شامل 135 كیلومتر طول و عرض متوسط 14 كیلومتر در 20 كیلومتری جنوب بندرعباس مركز هرمزگان و میان آب های خلیج فارس واقع شده و به تنهایی از 22 كشور جهان بزرگتر است.
این جزیره به دلیل مزیت های عظیم نفت و گاز و ظرفیت های فراوان اقتصادی در منطقه آزاد و ویژه اقتصادی، توانایی ایفای نقش ارزنده در اقتصاد ایران را دارد.
2090/
مدیرامور نفت و انرژی سازمان سازمان منطقه آزاد قشم:
قشم قطب بانكرینگ ایران شد
۱۴ تیر ۱۳۹۵، ۲۱:۲۷
کد خبر:
82137537
قشم- ایرنا- مدیر امور نفت و انرژی سازمان منطقه آزاد قشم، گفت: وزارت نفت این جزیره را به دلیل ذخایر عظیم نفت و گاز، مزیت های نسبی و موقعیت راهبردی به عنوان قطب بانكرینگ (سوخت رسانی به كشتی ها) و ارایه خدمات جانبی به كشتی های تجاری و صنعتی در جنوب كشور تعیین كرد.