۳۰ تیر ۱۳۹۵، ۱۴:۱۱
کد خبر: 82156932
T T
۰ نفر

ازبكستان به تاجیكستان اعتراض كرد

۳۰ تیر ۱۳۹۵، ۱۴:۱۱
کد خبر: 82156932
ازبكستان به تاجیكستان اعتراض كرد

تهران - ایرنا - «شوكت مرزیایف» نخست‌وزیرازبكستان امروز(چهارشنبه)درنامه ای رسمی به «قاهر رسول‌زاده» همتای تاجیكستانی خود ازامضای قرارداد بین این كشور و شركت ایتالیایی«سالینی امپریجلا»برای احداث طرح نیروگاه راغون اعتراض كرد.

به گزارش سامانه رسمی وزارت امورخارجه ازبكستان، «شوكت مرزیایف» در نامه خود اعلام كرده است، اصرار حكومت تاجیكستان كه تلاش دارد از هر طریقی طرح راغون را ادامه دهد «زنگ خطری» برای آسیای مركزی خواهد بود.
وی گفت: تلاش دولت تاجیكستان برای راه اندازی این طرح در حالی است كه چنین نیروگاهی در صورت راه اندازی مشكل بی برقی را در این كشور حل نخواهد كرد و تنها عواقب بدی برای آسیای مركزی خواهد داشت.
به گزارش بخش تاجیك تارنمای آزادی، شوكت مرزیایف در نامه‌اش ادعا كرده ‌است یك سری تحقیقات بین‌المللی تحت سرپرستی بانك جهانی اثبات كرد كه احداث نیروگاه راغون برای منطقه آسیای مركزی خطرات بزرگ فنی، اكولوژی، اجتماعی و اقتصادی در پی داشته و به همین سبب بانك جهانی از سرمایه‌گذاری در این طرح دست كشید.»
تاجیكستان بارها با رد اظهارات مقامات ازبكستان تاكید كرده كه استفاده ازمنابع آبی دركشورشان برای كشورهای منطقه و همچنین محیط زیست هیچ خطری ندارد و ازبكستان با ادعاهای واهی در اجرای طرحهای برقابی آنها كارشكنی و ممانعت می كند.
ازبكستان از مخالفان سرسخت راغون به شمار می‌رود .مقامات آن كشور بار‌ها اعتراض و نگرانی خود را از احداث این نیروگاه برقابی بیان داشته وگفته‌اند كه راغون سبب مضرات زیست‌محیطی در كشور‌های پایاناب می‌شود هر چند كه بررسی بین‌المللی ثابت كرده‌است كه این ادعا بی اساس است.
مقامات تاجیكستان نیز در گذشته بار‌ها گفته‌اند كه احداث این طرح تاثیری در میزان آب ورودی به كشور‌های پایاناب منطقه از جمله ازبكستان ندارد.
دولت تاجیكستان احداث نیروگاه برقابی راغون را كه آن را «مرگ و زندگی» برای كشورش می‌داند روز یكم ژوئیه ماه جاری میلادی (11 تیر) به شركت ایتالیایی «سالینی امپریجلا»( Salini Impregilo SpA ) واگذار كرد و موافقتنامه آن را در شهر دوشنبه به امضا رساند.
مقامات تاجیكستان می‌گویند،‌ هزینه احداث این طرح 3.9 میلیارد دلار برآورد شده است.
فقط هزینه احداث ساختمان سد نیروگاه حدود دو میلیارد دلار برآورد شده است. این شركت ایتالیایی اعلام كرده است كه فاز اول این نیروگاه را در سال 2018 افتتاح خواهد كرد.
نیروگاه راغون در صورت بهره برداری كامل سالانه 13.1 میلیارد كیلووات ساعت نیروی برق تولید خواهد كرد كه هم برای تاجیكستان و هم برای منطقه‌های بزرگ پاكستان و افغانستان كافی است.
تاكنون مقامات رسمی تاجیكستان نگفته‌اند كه آیا این نامه نخست‌وزیر ازبكستان را گرفته‌اند یا نه و جوابش چه خواهد بود.
آمودریا و سیردریا از رودخانه های اصلی آسیای مركزی نخست از قرقیزستان و تاجیكستان كه بر محور تامین انرژی و اقتصادی احداث نیروگاههای برقابی تكیه كرده اند، عبور می كند و به همین دلیل بقیه كشورهای آسیای مركزی از كاهش آب این رودخانه ها واهمه دارند. ازبكستان كه یكی از تولیدات اصلی آن محصول راهبردی «پنبه» است می گوید درصورت كاهش اب این رودخانه ها بیشترین زیان را می بیند. ازسوی دیگر كشورهای تاجیكستان و قرقیزستان برای تامین برق مورد نیاز و صدور تجاری آن به كشورهای همسایه نیاز شدید به سرمایه گذاری در احداث نیروگاهها را دارند.
تاجیكستان، قرقیزستان، ازبكستان، قزاقستان و تركمنستان پنج كشور آسیای مركزی محصور در خشكی از حدود 23 سال پیش كه بعد از فروپاشی اتحاد جماهیر شوروی سابق به استقلال رسیدند بر سر مسائل مرزی و آبی با هم اختلاف جدی دارند.
آساق**1663**1590
۰ نفر