۲ مرداد ۱۳۹۵، ۹:۲۴
کد خبر: 82159749
T T
۰ نفر
موسیقی نواحی خراسان گنجینه ارزشمند تاریخ ایران

مشهد- ایرنا- موسیقی نواحی خراسان با سابقه تاریخی طولانی و برخورداری از قابلیتهای خاص موسیقایی نقش بسزایی در تكامل موسیقی ایران داشته لذا قریب به اتفاق اساتید موسیقی معتقدند خراسان مهد موسیقی سنتی از گذشته ای دور بوده است.

به گزارش ایرنا، موسیقی نواحی گونه‌ای از موسیقی است كه به نغمه‌ها، سازها و نواهای مناطق و نواحی ایران نظر دارد و از زمانی كه مطالعات و پژوهشها درباره آن انجام شده نامهایی همچون موسیقی محلی، فولكلور، اقوام و مقامی به این گونه موسیقایی نسبت داده شده است.
بسیاری در همین خصوص بر این باورند همانگونه كه باید از جنگها، هنرمندان، فیلسوفان، شاعران و ادبیان به عنوان تاریخ و شكوه خراسان یاد كرد باید از نوای دلنشینی كه فرهنگ این خطه را جهانی كرده نیز سخن گفت.
موسیقی مقامی كه 'تار و دوتار' به آن زینت و جلایی ماندگار داده ند در خراسان رشد كرد و به فراتر از مرزهای ایران نیز كشیده شد.
موسیقی سنتی خراسان همان موسیقی نواحی است كه به نغمه ها، سازها و نواهای مناطق و نواحی ایران مربوط می شود اما از دل سهل انگاری مسئولان و ظهور موسیقیهای نو، اهالی موسیقی و میراثداران موسیقی نواحی به حاشیه رفته اند.
موسیقی سنتی خراسان دارای جایگاه بسیار ارزشمندی است و فعالیت رشته های مختلف موسیقی، كسب رتبه های بین المللی توسط نوازندگان و اساتید بنام این رشته و حضور آنان در كنسرتهای خارج از كشور نشانگر اقبال بلند موسیقی سنتی خراسان به ویژه موسیقی مقامی در سراسر جهان است.

* تنها امیدمان حمایت از موسیقی مقامی است
فرزند زنده‌یاد غلامعلی پورعطایی از نوادر موسیقی نواحی در خصوص جایگاه موسیقی خراسان می‌گوید: برای احیای این موسیقی اصیل باید با رجوع به گذشته از خلاقیتهای اساتید قدیمی این هنر الهام گرفت و آنها را بكار بست.
جمشید پورعطایی موسیقی مقامی را به معنای خنیاگری توصیف و بیان كرد: در اجرای این موسیقی یك شخص می‌نوازد و دیگری می‌خواند.
وی با اشاره به دغدغه های هنرمندان شهرستانهای خراسان رضوی ادامه داد: مسائل مادی از عمده ترین دغدغه های هنرمندان این خطه به صورت اخص و اساتید موسیقی سنتی به صورت عموم است.
این موسیقیدان محلی گفت: به رغم اینكه فرزندان ما هنرمندان بسیار خوبی هستند و با آینده درخشان می‌توانند ادامه دهنده این راه و انتقال دهنده موسیقی اصیل باشند اما كمبود مالی و رفع نشدن نیازها باعث می‌شود آنها به سراغ موسیقی بومی و محلی نروند.
وی افزود: اداره كل فرهنگ و ارشاد اسلامی خراسان رضوی نیز چه در استان و چه در شهرستانها با مشكلات مالی بسیار زیادی روبه رو است و نمی تواند در بسیاری از زمینه ها حمایتهای لازم را داشته باشد.

*موسیقی نواحی و مساله اجرای گروهی
پورعطایی ادامه داد: موسیقی نواحی از سال 1366 شكل گروهی و جمعی به خود گرفت بطوری كه بر تعداد ساز‌ها در اجرا افزوده و ساز‌ها به نوعی با یكدیگر تلفیق شدند.
وی گفت: این موضوع باعث افت این نوع موسیقی شد و مشكلات زیادی را در این حوزه به وجود آورد.
این موسیقیدان افزود: از آنجا كه هنرمندان بومی اجرا‌های گروهی را در جشنواره‌ها دیده بودند تصور می‌كردند موسیقی گروهی بازخورد بهتری دارد و بیشتر مورد توجه قرار می‌گیرد.
وی ادامه داد: این درحالی است كه اجرای گروهی موسیقی مقامی ضربه زیادی بر بدنه این نوع موسیقی وارد كرد كه اثرات منفی آن طی سالها برجا مانده است.
پورعطایی گفت: امروزه هنرمندان بزرگ متوجه این مشكل شده و در این راستا طی پنج سال گذشته تلاشهایی برای رفع آن انجام داده اند.

* آینده موسیقی مقامی در ابهام
یكی از اساتید شناخته شده موسیقی محلی ایران نیز به خبرنگار ایرنا گفت: باید بین موسیقی اصیل و موسیقیهای مبتذل تفاوت قائل شد و مسئولان با حمایت و تقویت موسیقی اصیل محلی از ورود موسیقیهای مبتذل به عرصه این هنر جلوگیری كنند.
استاد عثمان محمدپرست افزود: همچنین حمایت مردم از موسیقی سنتی بی نظیر و فراگیر است اما مسئولان در زمینه نكوداشت اساتید نامی موسیقی و حمایت از آنها اقدام قابل توجهی انجام نداده اند.
وی معتقد است: هنری موفق و رو به توسعه خواهد بود كه مورد حمایت مسئولان ذیربط و مقامهای دولتی قرار گیرد در غیر این صورت آن هنر با خاموشی هنرمندش رو به زوال خواهد رفت.
این استاد موسیقی نواحی ادامه داد: در صورتی كه هنرمندان و موسیقیدانان اصیل ایران خانه نشینی پیشه كنند زمینه ترویج موسیقیهای مبتذل غربی در كشور فراهم می شود.
وی گفت: باید هنر اصیل و هنرمند واقعی شناسایی و حسابش از مطربان بی مایه جدا شود ولی متاسفانه گاهی مشاهده می شود موسیقیهای مبتذل و بی محتوا مورد حمایت قرار می گیرند و در مقابلف موسیقی اصیل سنتی مورد بی مهری واقع می شود.
محمدپرست با اشاره به اجراهای مختلف موسیقی نواحی ایران در كشورهای خارجی از سال 1342 تاكنون، افزود : ایران سابقه دو هزار و 500 ساله در تمدن كهن دارد و باید در عرصه های مختلف هنری و تمدنی به خصوص موسیقی سردمدار باشد.

* وزارت ارشاد به تنهایی نمی تواند از موسیقی حمایت كند
معاون هنری و سینمایی اداره كل فرهنگ و ارشاد اسلامی خراسان رضوی می گوید: موسیقی خراسان دارای جایگاهی بسیار ارزشمند در كشور است.
وی افزود: این موسیقی دارای قله های بسیار پرافتخاری است كه توانسته اعتبار و آبروی بسیار زیادی را بدست آورد.
ناصر نبی زاده ادامه داد: موسیقی مقامی خراسان توانسته از گذشته تاكنون به نشر و گسترش زبان فارسی نیز كمك و تاریخ این مرز و بوم را با اشعار عرفانی به جهانیان معرفی كند.
وی گفت: عمق تاثیر فرهنگ اصیل ایرانی در آثار اهالی موسیقی خراسان دیده می شود.
معاون اداره كل فرهنگ و ارشاد اسلامی خراسان رضوی افزود: موسیقی شمال و جنوب خراسان نسل به نسل طی سالهای طولانی انتقال یافته و اكنون نیز این میراث ارزشمند در اختیار بسیاری از بزرگان موسیقی قرار دارد.
وی ادامه داد: بسیاری از بزرگان موسیقی ایران كه سالها در خاطره مردم جای داشته اند از دل این مرز و بوم رشد كرده اند، بعد از خراسان می توان به مكتب اصفهان اشاره كرد كه تاثیرات بسیار زیادی در حوزه موسیقی داشته است.
نبی زاده گفت: هرچند این موسیقی با چنین جایگاه رفیعی اكنون در شرایط مناسبی قرار ندارد اما هم اینك نیز اساتید بزرگی در شهرهایی همچون تایباد، قوچان و تربت جام استان خراسان رضوی مشغول به فعالیت هستند كه می توانند در این عرصه تاثیرگذار باشند.
وی افزود: اینگونه موسیقیها نیاز به مجوز ندارند و به سرعت می توانند در بین جوانان تبلیغ شوند، زمانی كه از محصولات فرهنگی مجوزدار خودمان حمایت نكنیم باید منتظر رشد پدیده هایی چون موسیقی زیرزمینی باشیم.
معاون هنری و سینمایی اداره كل فرهنگ و ارشاد اسلامی خراسان رضوی همچنین به حمایتها از هنرمندان موسیقی مقامی اشاره و بیان كرد: سلسله پاسداشتها و گرامیداشتهایی با رویكرد حمایت از هنرمندان موسیقی مقامی در شهرستانهای این استان برگزار شده كه در سال جاری نیز دنبال می شود.
وی ادامه داد: در صورت تامین اعتبار یك بانك اطلاعاتی از آثار بزرگان موسیقی مقامی خراسان جمع آوری می شود تا در اختیار نسلهای آینده قرار گیرد.
نبی زاده گفت: وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی به دلیل مشكلات مالی بسیار زیادی كه با آن روبه رو است نمی تواند به تنهایی تمامی نیازهای اهالی و اساتید موسیقی را برطرف كند بنابراین برای حل این مشكل باید سازمانها و نهادهای دیگر نیز وارد عمل شوند.
7498/1858
۰ نفر