به گزارش ایرنا مصطفی رحماندوست شنبه در آیین گشایش هم اندیشی فعالان حوزه كودك و نوجوان استان فارس با عنوان مسیر كودكی كه در شیراز برگزار شد،بیان كرد: به وضوح در كشورهای دیگر كه ادبیات كودك در آنها جایگاه ویژه و مناسبی داردمی بینیم كه علیرغم استفاده بیشتر از فضاهای مجازی و امكانات دیداری و شنیداری، كودكان و نوجوانان از كتاب دور نشده اند.
وی افزود: یكی از راه های نهادینه كردن كتاب خوانی و مطالعه در بین كودكان و نوجوانان لذت مند كردن مطالعه و آیین مندی كردن آن است.
رحماندوست بیان كرد: لذت مند كردن كتابخوانی برای كودكان و نوجوانان با قصه گویی و شعر خوانی امكان پذیر است كه نخستین قدم برای مطالعه كودك و نوجوان مطالعه شعر و داستان است.
وی اضافه كرد: برای نهادینه كردن فرهنگ مطالعه در كودكان و نوجوانان باید برنامه ریزی زمانی، لذت مند كردن مطالعه و بهره گیری از قالب های مختلف مد نظر قرار گیرد.
او ادامه داد: متاسفانه ادبیات شفاهی ما در حوزه كودكان و نوجوانان پویا و فعال نیست و ظرفیت پدربزرگ ها و مادربزرگ ها برای ترغیب و تشویق به قصه گویی مغفول مانده است.
رحماندوست با اشاره به كم بودن شمارگان و انتشار كتاب برای كودكان و نوجوانان در كشور عنوان داشت: متاسفانه مردم ما عادت به ادبیات مكتوب دارند و از ادبیات شفاهی غافل شده اند.
این نویسنده حوزه كودك و نوجوان معتقد است: مشكل اصلی ادبیات كودك و نوجوان در پیوند با خانواده ها است كه هم اینك این مشكل در كشور ما شناخته شده اما حل نشده است در حالی كه دیگر كشورها از این مرحله عبور كرده اند.
** فرار از مطالعه
رحماندوست افزود: به دلیل اینكه هیچ احساسی نیازی به كتابخوانی و مطالعه در كشور وجود ندارد، بیان بسیاری از مسائل بهانه ای برای فرار از مطالعه است.
وی گفت: متاسفانه امروز در برخی از حوزه ها احساس نیاز به مطالعه وجود ندارد كه این یكی از مشكلات كشور ماست.
او بیان كرد: باید به واسطه بهره گیری از راه های مختلف اقشار مختلف مردم را به حضور در كتابخانه ها ترغیب و تشویق كنیم كه دعوت به كتاب و كتابخوانی باید استمرار و تداوم داشته باشد.
** توجه ویژه به كودكان و نوجوانان در كتابخانه های عمومی فارس
مدیر كل كتابخانه های عمومی استان فارس نیز گفت: تلاش ما در كتابخانه های عمومی فارس بر این است تا بتوانیم در بخش سخت افزاری و نرم افزاری توجه ویژه ای به بخش كودك و نوجوان داشته باشیم لذا در این زمینه ایجاد، تجهیز و بهسازی كتابخانه ها در دستور كار ما قرار دارد.
سعیده ابراهیمی افزود: در بخش نرم افزاری و روش های ارتقای فرهنگ مطالعه و شیوه های علاقه مندسازی كودكان به آن با بهره گیری از روش های علمی و تخصصی در اولویت برنامه های ما در استان قرار دارد.
وی با اشاره به نخستین هم اندیشی فعالان حوزه كودك و نوجوان فارس با عنوان'مسیر كودكی' در شیراز بیان كرد: هم اندیشی فعالان حوزه كودك و نوجوان فارس به ارایه راهكارهای نهایی برای ارتقای برنامه ها و فرایندهای كتابخانه های كودك و نوجوان استان می پردازد.
ابراهیمی اظهارداشت: در این برنامه استانی، شیوه های توانمندسازی كتابداران كودك و نوجوان همچنین چگونگی تدوین سیر مطالعاتی این بخش از جامعه انسانی در كتابخانه های عمومی با هدف ارتقای سرانه مطالعه به بحث و تبادل نظر گذاشته شده است تا بتوانیم با اطلاعات دقیق برای ترویج مطالعه در این قشر در استان برنامه ریزی كنیم.
نخستین هم اندیشی فعالان حوزه كودك و نوجوان تا یكشنبه سوم مردادماه 95 با برپایی كارگاه با حضور قصه گویان، كتابداران، نویسندگان، مترجمان، تصویرگران، هنرمندان تئاتر، پژوهشگران، منتقدان و روان شناسان پیرامون چالش های فعالیت در حوزه كتاب كودك و نوجوان و نیاز امروز كودكان و نوجوانان جامعه ما در شیراز ادامه دارد.
3002 /1876
نویسنده حوزه كودك ونوجوان:
فضای مجازی مانع مطالعه كودكان و نوجوانان نیست
۲ مرداد ۱۳۹۵، ۱۵:۳۳
کد خبر:
82160565
شیراز- ایرنا- نویسنده حوزه كودك و نوجوان گفت: در ادبیات كودك و نوجوان باید از امكانات دیداری و شنیداری و فضای مجازی بهره گرفت و ثابت شده است كه این ابزارها مانع مطالعه این قشر نیستند.