به گزارش ايرنا مصطفي رحماندوست شنبه در آيين گشايش هم انديشي فعالان حوزه كودك و نوجوان استان فارس با عنوان «مسير كودكي» كه در شيراز برگزار شد،بيان كرد: به وضوح در كشورهاي ديگر كه ادبيات كودك در آنها جايگاه ويژه و مناسبي داردمي بينيم كه عليرغم استفاده بيشتر از فضاهاي مجازي و امكانات ديداري و شنيداري، كودكان و نوجوانان از كتاب دور نشده اند.
وي افزود: يكي از راه هاي نهادينه كردن كتاب خواني و مطالعه در بين كودكان و نوجوانان لذت مند كردن مطالعه و آيين مندي كردن آن است.
رحماندوست بيان كرد: لذت مند كردن كتابخواني براي كودكان و نوجوانان با قصه گويي و شعر خواني امكان پذير است كه نخستين قدم براي مطالعه كودك و نوجوان مطالعه شعر و داستان است.
وي اضافه كرد: براي نهادينه كردن فرهنگ مطالعه در كودكان و نوجوانان بايد برنامه ريزي زماني، لذت مند كردن مطالعه و بهره گيري از قالب هاي مختلف مد نظر قرار گيرد.
او ادامه داد: متاسفانه ادبيات شفاهي ما در حوزه كودكان و نوجوانان پويا و فعال نيست و ظرفيت پدربزرگ ها و مادربزرگ ها براي ترغيب و تشويق به قصه گويي مغفول مانده است.
رحماندوست با اشاره به كم بودن شمارگان و انتشار كتاب براي كودكان و نوجوانان در كشور عنوان داشت: متاسفانه مردم ما عادت به ادبيات مكتوب دارند و از ادبيات شفاهي غافل شده اند.
اين نويسنده حوزه كودك و نوجوان معتقد است: مشكل اصلي ادبيات كودك و نوجوان در پيوند با خانواده ها است كه هم اينك اين مشكل در كشور ما شناخته شده اما حل نشده است در حالي كه ديگر كشورها از اين مرحله عبور كرده اند.
** فرار از مطالعه
رحماندوست افزود: به دليل اينكه هيچ احساسي نيازي به كتابخواني و مطالعه در كشور وجود ندارد، بيان بسياري از مسائل بهانه اي براي فرار از مطالعه است.
وي گفت: متاسفانه امروز در برخي از حوزه ها احساس نياز به مطالعه وجود ندارد كه اين يكي از مشكلات كشور ماست.
او بيان كرد: بايد به واسطه بهره گيري از راه هاي مختلف اقشار مختلف مردم را به حضور در كتابخانه ها ترغيب و تشويق كنيم كه دعوت به كتاب و كتابخواني بايد استمرار و تداوم داشته باشد.
** توجه ويژه به كودكان و نوجوانان در كتابخانه هاي عمومي فارس
مدير كل كتابخانه هاي عمومي استان فارس نيز گفت: تلاش ما در كتابخانه هاي عمومي فارس بر اين است تا بتوانيم در بخش سخت افزاري و نرم افزاري توجه ويژه اي به بخش كودك و نوجوان داشته باشيم لذا در اين زمينه ايجاد، تجهيز و بهسازي كتابخانه ها در دستور كار ما قرار دارد.
سعيده ابراهيمي افزود: در بخش نرم افزاري و روش هاي ارتقاي فرهنگ مطالعه و شيوه هاي علاقه مندسازي كودكان به آن با بهره گيري از روش هاي علمي و تخصصي در اولويت برنامه هاي ما در استان قرار دارد.
وي با اشاره به نخستين هم انديشي فعالان حوزه كودك و نوجوان فارس با عنوان'مسير كودكي' در شيراز بيان كرد: هم انديشي فعالان حوزه كودك و نوجوان فارس به ارايه راهكارهاي نهايي براي ارتقاي برنامه ها و فرايندهاي كتابخانه هاي كودك و نوجوان استان مي پردازد.
ابراهيمي اظهارداشت: در اين برنامه استاني، شيوه هاي توانمندسازي كتابداران كودك و نوجوان همچنين چگونگي تدوين سير مطالعاتي اين بخش از جامعه انساني در كتابخانه هاي عمومي با هدف ارتقاي سرانه مطالعه به بحث و تبادل نظر گذاشته شده است تا بتوانيم با اطلاعات دقيق براي ترويج مطالعه در اين قشر در استان برنامه ريزي كنيم.
نخستين هم انديشي فعالان حوزه كودك و نوجوان تا يكشنبه سوم مردادماه 95 با برپايي كارگاه با حضور قصه گويان، كتابداران، نويسندگان، مترجمان، تصويرگران، هنرمندان تئاتر، پژوهشگران، منتقدان و روان شناسان پيرامون چالش هاي فعاليت در حوزه كتاب كودك و نوجوان و نياز امروز كودكان و نوجوانان جامعه ما در شيراز ادامه دارد.
3002 /1876
نويسنده حوزه كودك ونوجوان:
فضاي مجازي مانع مطالعه كودكان و نوجوانان نيست
۲ مرداد ۱۳۹۵، ۱۵:۳۶
کد خبر:
82160568
شيراز- ايرنا- نويسنده حوزه كودك و نوجوان گفت: در ادبيات كودك و نوجوان بايد از امكانات ديداري و شنيداري و فضاي مجازي بهره گرفت و ثابت شده است كه اين ابزارها مانع مطالعه اين قشر نيستند.