۱۱ مرداد ۱۳۹۵، ۹:۱۳
کد خبر: 82170725
T T
۰ نفر
ضرورت بهينه سازي مصرف آب در بخش كشاورزي استان يزد

يزد - ايرنا - مدير آب و خاك و امور فني مهندسي سازمان جهاد كشاورزي استان يزد، بهينه سازي مصرف اب در بخش كشاورزي را خواستار شد.

به گزارش روز دوشنبه روابط عمومي اين سازمان 'سيد علي اصغر مصطفوي' افزود: با توجه به محدوديت منابع آبي در استان، بهينه سازي مصرف آب و افزايش بهره وري از طريق ارتقاي راندمان آبياري، كاهش تلفات آب، اصلاح روشهاي آبياري و استفاده از گياهان كم آبخواه در الگو و تركيب كشت داراي اهميت ويژه اي است.
اين مسئول اظهار داشت: مجموع تخليه ساليانه آب از قنات هاي استان حدود 170 ميليون متر مكعب در سال (93-92) و متوسط آبدهي هر قنات 2 ليتر در ثانيه برآورد شده و اين در حالي است كه در آمار سال 1377 متوسط آبدهي قنوات استان بالغ بر 4 ليتر در ثانيه گزارش شده است.
وي از وجود 2683 قنات داير با آبدهي بيش از 170 ميليون متر مكعب در سال در استان خبر داد و گفت: يزد يكي از استانهاي مهم قنات خيز كشور محسوب و همواره به عنوان مهد قنات و قنات داري در كشور شهره بوده است اين استان زيستگاه تعداد قابل توجهي از مقنيان با تجربه و استادكاران خبره در امر احداث احياء و بازسازي قنات مي باشد.
مصطفوي افزود: قناتها 20 درصد آب بخش كشاورزي را تأمين و بالغ بر 30 هزار هكتار اراضي زراعي و باغي استان را تحت شرب خود دارند.
وي يادآور شد: راندمان آبياري استان با توجه به سنتي بودن روشهاي آبياري حدود 44 درصد و متوسط نياز خالص آبي الگوي كشت استان نزديك به هفت هزار متر مكعب در هكتار برآورد شده است.
مصطفوي از قنات به عنوان سرمايه ملي و ميراث گرانبهاي پيشينيان كه نزد ما به امانت گذاشته شده ياد كرد و با اعلام اينكه حدود 10 درصد قنوات كشور در استان يزد قرار دارد گفت: بالا بودن تعداد قنات ها در استان نيز يكي ديگر از نكاتي است كه به امر احياء، مرمت و بازسازي قنات ها اهميت مضاعف بخشيده است.
وي استفاده از نيروي ثقل و نبود نياز به مصرف انرژي از قبيل برق يا سوخت فسيلي در استحصال آب از قنوات؛ برقرار بودن تعادل طبيعي بين تغذيه و برداشت از سفره هاي آب زير زميني در مكانيزم برداشت آب از قنات و سازگاري آن با محيط زيست را بعنوان امتيازات قنات در مقايسه با چاه ياد نمود.
مدير آب و خاك سازمان جهادكشاورزي استان يزد گفت از 2683 رشته قنات داير استان 1466 قنات در شهرستان تفت، 425 رشته قنات در شهرستان مهريز و 190 رشته قنات در شهرستان اردكان و ما بقي به ترتيب در شهرستان هاي اشكذر، بافق ، بهاباد، ميبد، يزد، مروست، هرات و ابركوه قرار دارد.
مصطفوي با بيان اينكه در مجموع حدود 20درصد از منابع آب زير زميني استان يزد مربوط به قنات و چشمه ها است گفت: از لحاظ موقعيت، قنات هاسي استان به سه دسته كوهستاني، كوهپايه اي (دامنه اي) و دشتي تقسيم مي شوند كه 85 درصد آنها در مناطق كوهستاني وكوهپايه‌اي و 15 درصد مابقي در دشت واقع شده‌اند .
تعداد بهره بردار مستقيم از قنات هاي استان 30 هزارو 662 نفر و بيشترين آبدهي قنات ها مربوط به قنات دهنو حسن آباد واقع در شهرستان يزد و قنات تاج آباد در شهرستان خاتم است.
6197