اسفنديار نظري روز دوشنبه در گفت و گو با ايرنا ميانگين اشتغال دانش آموزان مازندران در هنرستان هاي فني و حرفه اي و كار دانش را 43 و هفت دهم درصد اعلام و خاطر نشان كرد: اين رقم در كشور 38درصد از دانش آموزان متوسطه است.
وي به افزايش اشتغال دانش آموزان مازندراني در رشته فني تاكيد كرد و افزود: براي سال تحصيلي جديد بايد 21درصد آنان به هنرستان هاي فني و حرفه اي، 24درصد به كار دانش و 55 درصد باقيمانده به شاخه نظري كه شامل رشته هاي علوم تجربي، رياضي، علوم انساني و معارف است هدايت شوند.
وي شمار مدارس فني مازندران را 343 باب برشمرد و با اشاره به اينكه 123واحد از اين تعداد هنرستان هاي فني و حرفه اي و مابقي كار و دانش است، گفت: 32هزار و 230 هنرجوي دختر و پسر در اين مدارس به تحصيل اشتغال دارند.
نظري اضافه كرد 178هزار و 377 دانش آموز مازندران در متوسطه اول و دوم تحصيل مي كنند.
او ياد آور شد:نگاهي به وضعيت توسعه و پيشرفت كشورهاي توسعه يافته نشان مي دهد يكي از اصلي ترين دلايل موفقيت آنان گسترش رشته هاي فني و حرفه اي و هدايت دانش آموزان به سمت يادگيري رشته هاي مهارتي است.
نظري ادامه داد: در برخي از كشور ها از قبيل آلمان 80 درصد دانش آموزان به رشته هاي فني و مهارتي هدايت مي شوند.
معاون آموزش و پرورش مازندران با بيان اينكه ايران در اين زمينه 20 درصد از ميانگين جهاني پايين تر است كه اين براي كشور زيان بار خواهد بود، افزود: براي افزايش هدايت دانش آموزان به رشته هاي فني و حرفه اي به اعتمادسازي، فرهنگ سازي و ايجاد علاقه نياز منديم.
وي با اشاره به تشكيل كار گروه ويژه هدايت تحصيلي در مازندران، اظهار داشت: با توجه به بيكاري بعنوان يكي از مشكلات اساسي جامعه، برنامه ريزي هاي متناسب با سند تحول بنيادين جهت تقويت آموزش هاي فني و حرفه اي و كاردانش متناسب با بازار كار در دستور كار قرار دارد.
او توسعه آموزش هاي فني و حرفه اي را امري حياتي براي اقتصاد و فرهنگ جامعه دانست و گفت: آموزش هاي فني و حرفه اي اين امكان را براي دانش آموز فراهم مي كند تا همسويي بيشتري با نيازهاي بازار كار داشته و امكان بهتري در جذب فعاليت هاي اقتصادي اجتماعي فراهم كند.
نظري افزود: خانواده هاي مازندراني در سال هاي اخير تا حد زيادي با ضرورت فن آموزي و مهارت محوري براي كسب شغل فرزندان آگاه شده و سعي بر رهنمون كردن آنان به رشته هاي فني و حرفه اي دارند.
وي ادامه داد:نوع انتخاب رشته در رشته هاي فني و حرفه اي و كاردانش براي دانش آموزان مازندراني نيز نشان مي دهد كه اولويت نخست براي دانش آموزان يافتن شغل و ورود به بازار كار است.
او اضافه كرد: بيشترين هنرجويان مازندراني به ترتيب در رشته هاي حسابداري، كامپيوتر، معماري و الكتروتكنيك تحصيل و مهارت مي آموزند.
او ياد آور شد: فريدونكنار، محمودآباد و بهنمير به ترتيب با 60 ، 59 و 57 درصد سه رتبه بالاترين ميزان هدايت تحصيلي به رشته هاي فني و حرفه اي و كاردانش را در اختيار دارند.
بر اساس آخرين گزارش آموزش و پرورش مازندران 500هزار دانش آموز در 23 هزار و 153 كلاس درس اين استان تحصيل مي كنند.
مازندران سه ميليون و 200هزار نفر جمعيت دارد.
7330/1899
اشتغال دانش آموزان مازندراني در رشته هاي فني شش درصد بالاتر ميانگين كشوري است
۱۱ مرداد ۱۳۹۵، ۱۳:۰۱
کد خبر:
82171118
ساري - ايرنا - معاون متوسطه آموزش و پرورش مازندران گفت: اشتغال دانش آموزان اين استان در رشته هاي فني حدود شش در صد بالاتر از ميانگين كشوري است.