۱۱ مرداد ۱۳۹۵، ۱۴:۰۹
کد خبر: 82171272
T T
۰ نفر

نخستين بانك شير خراسان رضوي در مشهد ايجاد مي شود

۱۱ مرداد ۱۳۹۵، ۱۴:۰۹
کد خبر: 82171272
نخستين بانك شير خراسان رضوي در مشهد ايجاد مي شود

مشهد- ايرنا- قائم مقام معاونت بهداشتي دانشگاه علوم پزشكي مشهد اعلام كرد: نخستين بانك شير استان خراسان رضوي، به عنوان يكي از بانك هاي چهارگانه كشور، در مشهد راه اندازي مي شود.

به گزارش ايرنا دكتر كاظم فرهمند روز دوشنبه همزمان با هفته ترويج تغذيه با شير مادر در جمع خبرنگاران مشهد افزود: افتتاح بانك شير در شهرهاي مشهد، تهران، اصفهان و تبريز از برنامه هاي امسال وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشكي است.
وي با بيان اينكه بانك شير تبريز، به عنوان نخستين بار در كشور، در هفته هاي اخير راه اندازي شد، اظهار كرد: بناست بانك شير مشهد هم در ماههاي آتي در يكي از بيمارستان هاي اين شهر افتتاح شود.
وي هزينه راه اندازي بانك شير مشهد را 2 ميليارد ريال عنوان و بيان كرد: مادران شيرده مي توانند شير اضافي خود را به بانك شير تحويل دهند تا پاستوريزه شده و در يخچال هاي خاص نگهداري شود تا در اختيار مادراني كه شير كافي براي تغذيه نوزاد خود ندارند، قرار داده شود.
دكتر فرهمند گفت: شير مادر كليد توسعه پايدار، شعار امسال روز جهاني تغذيه با شير مادر در هفته اول 'آگوست' است، چراكه سلامت و تندرستي نوزاد و آينده كودك در گرو تغذيه با شير مادر است.
قائم مقاوم معاونت بهداشتي دانشگاه علوم پزشكي مشهد افزود: تغذيه با شير مادر در 6 ماه اول تولد به عنوان غذاي اصلي و تغذيه انحصاري محسوب شده و در يكسال بعد به عنوان غذاي كمكي براي نوزاد به شمار مي رود.
وي گفت: نخبگان حوزه سلامت كودكان در كشور شعاري مبني بر 'يك هزار روز طلايي مهر مادر و شير مادر' در كشور را مطرح كرده اند، كه اين هزار روز 270 روز دوره بارداري و 730 روز دوره شيردهي را شامل مي شود كه فرصتي بي بازگشت و پنجره اي رو به رشد براي آينده كودك است.
10 تا 16 مردادماه در كشور، هفته ترويج تغذيه انحصاري با شير مادر نامگذاري شده است.
5132/3027