۱۲ مرداد ۱۳۹۵، ۱۸:۰۲
کد خبر: 82173102
T T
۰ نفر
درهای گنجینه موزه هنرهای معاصر به روی خبرنگاران گشوده شد

تهران- ایرنا- موزه هنرهای معاصر تهران امروز میزبان خبرنگاران شد و بخش هایی از گنجینه موزه در معرض دید آنان قرار گرفت.

به گزارش عصرسه شنبه خبرنگار هنرهای تجسمی ایرنا، درابتدای این بازدید مجید ملانوروزی سرپرست موزه هنرهای معاصر گفت: حدود 30 سال گذشته به علت تحریم ها كمتر توریست به كشور ما آمده، اما در 10 سال اخیر فضای هنری كشور ما رونق پیدا كرده و هنر ایران بیشتر در سطح جهانی مطرح شده است.

** انتشار 700 گزارش از هنر ایران در جهان
وی ادامه داد: تعداد بسیاری از خبرنگاران خارجی مایل هستند به ایران آمده و از بخش گنجینه موزه بازدید كنند؛ بیش از 700 گزارش در سطح بین المللی از هنر كشور ما منتشر شده كه شاید به علت حضور این گنجینه بوده است.

** حضور مهم ترین مكاتب هنری اواسط قرن نوزدهم تا بیستم در گنجینه
در ادامه، خبرنگاران به بازدید از آثار نقاشی گنجینه پرداختند كه امیر راد نقاش و مسئول كانون نئومدیای موزه هنرهای معاصر تهران، احسان عباسی مسئول گنجینه و اموال موزه هنرهای معاصر تهران و حسن نوفرستی مدیر روابط عمومی موزه هنرهای معاصر درباره آثار توضیحاتی ارائه دادند.
راد گفت: اهمیت گنجینه به یك یا دو یا سه اثر شاخص نیست و از همین رو امروز به اهمیت این مجموعه به طور كلی می نگریم.
وی ادامه داد: آثار موزه هنرهای معاصر تهران از نیمه دوم قرن نوزدهم جمع آوری شده اند؛ یعنی به طور مشخص آثاری را شامل می شود كه مربوط به بخشی از مهم ترین مكاتب هنری اواسط قرن نوزدهم تا بیستم (جنبش های مدرنیستی) است؛ البته چند اثر از نئوامپرسیونیست ها نیز در موزه وجود دارد.
مسئول كانون نئومدیای موزه هنرهای معاصر تهران تصریح كرد: ما به طور مشخص تا سال 1979 اثر خریداری كرده ایم.

** افزایش 66 اثر طی چهار سال اخیر به آثار گنجینه
حسن نوفرستی مدیر روابط عمومی موزه هنرهای معاصر نیز درباره اینكه آیا در سالهای اخیر هیچ خریدی نداشته ایم، گفت: در چهار سال گذشته 52 اثر چاپی از طرف سفارت مكزیك به موزه اهدا شد؛ در دو سال گذشته از دو هنرمند آلمانی 13 اثر به موزه اهدا شد.
وی افزود: شخص دیگری هم كه پزشك بود و در آمریكا زندگی می كرد، پس از آمدن به ایران و بازدید از موزه به ما گفت آثار هنری بسیاری، از هنرمندان مطرح اروپایی دارم كه نمی توانم آن ها را از آمریكا خارج كنم؛ باید ببینم بار دیگری كه به ایران می آیم كدامیك از این آثار را می توانم برای شما بیاورم. این شخص هم اثری از ژرژ براك (نقاش، مجسمه‌ساز و چاپگر فرانسوی) را برای موزه آورد.

** نمایشگاه ثابت از آثار گنجینه نداریم
راد، مسئول كانون نئومدیای موزه هنرهای معاصر تهران، درباره نحوه خرید آثار هنری برای گنجینه گفت:‌ برای توضیح این مسئله ابتدا بهتر است بگویم كه این ساختمان از ابتدا ساخته نشد كه موزه هنرهای معاصر تهران باشد؛ بلكه ساخته شد تا محلی برای آثار هنرمندان ایرانی باشد؛ اما همزمان از اوایل دهه 50 كه فروش نفت افزایش یافت یك ثروتی وارد ایران شد و بنیاد پهلوی (فرح دیبا) اقدام به خرید آثار هنری كرد و این آثار به تدریج به موزه آورده شد.
وی خاطرنشان كرد: اما واقعیت این است كه كاركرد این محیط برای موزه هنرهای معاصر نیست؛ چرا كه تنها 2 هزار متر مربع فضای نمایشگاهی دارد. اگر دقت كنید ما در موزه هنرهای معاصر نمایشگاه دائمی نداریم و نمی توانیم داشته باشیم؛ در حالی كه بیشتر موزه هنرهای معاصر جهان یك نمایشگاه ثابت از آثار گنجینه خود دارند و نمایشگاه های جنبی در كنار آن برگزار می كنند. اما فضای نمایشگاهی این موزه كفایت نمی كند و به همین دلیل ما معمولاً نمایشگاه ثابت از آثار گنجینه نداریم.
مسئول كانون نئومدیای موزه هنرهای معاصر تهران تصریح كرد: البته گنجینه موزه، از همان ابتدا با هدف گنجینه شدن طراحی و ساخته شد؛ و در این زمینه نباید دچار سوء تفاهم شویم.

** ورود تعدادی از 14 اثر خریداری شده
راد درباره 14 اثری كه گفته شده بود خریداری شده اما وارد كشور نشده است، توضیح داد: اخیراً تعدادی از این آثار وارد كشور شده اند؛‌ تعداد دیگری هم قرار است وارد شوند.
نوفرستی، مدیر روابط عمومی موزه نیز در این زمینه اظهار كرد: به محض اینكه تمامی این آثار وارد شوند مراسم رونمایی برای آنها برگزار خواهیم كرد.

** حضور 3 هزار و 364 اثر در موزه هنرهای معاصر
مسئول كانون نئومدیای موزه هنرهای معاصر تهران درباره شمارش آثار در موزه هنرهای معاصر گفت: از آنجایی كه آثار در دوره های مختلف ثبت شده اند، در شمارش آنها نگاه واحد و هماهنگی وجود نداشته است؛ به طوری كه در دوره ای یك اثر سه لتی را سه اثر شمرده اند و در دوره ای یك اثر 34 لتی را یك اثر؛ یا اینكه حتی چند چاپ از یك اثر را چند اثر شمرده اند؛ اما در كل تمامی آثار به ثبت رسیده است و در برنامه های خود قصد داریم این مشكل را حل كنیم.
احسان عباسی، مسئول گنجینه و اموال موزه هنرهای معاصر تهران، در همین زمینه بیان كرد: آن چیزی كه ما در دفتر ثبت كرده ایم حدود 3 هزار و 264 اثر است؛ اما حدود 100 اثر هم وجود دارد كه هنوز اداره اموال به علت آنكه ما هنوز برنامه سیستم جام را نداریم از ما قبول نكرده اند؛ این آثار نیز جزو اموال موزه محسوب می شود و باید به آن تعداد 3 هزار و 264 اثر افزوده شود.
وی ادامه داد: از این تعداد حدود یك هزار و 400 اثر از هنرمندان خارجی هستند و مابقی شامل آثار هنرمندان ایرانی می شود.
مسئول گنجینه و اموال موزه هنرهای معاصر تهران در پاسخ به اینكه از آثار ایرانی متعلق به هنرمندان معاصر ما هستند، گفت: تمامی آثار مربوط به هنرمندان معاصر هستند به جز برگه های شاهنامه شاه طهماسب.
عباسی همچنین از حضور 84 مجسمه در گنجینه موزه هنرهای معاصر خبر داد كه از ارزش مادی و معنوی بالایی برخوردارند.

** نمایش اثر «نقاش و مدلش» از پیكاسو
سپس اثری از پابلو پیكاسو كه درانتهای مخزن گنجینه موزه هنرهای معاصر تهران روی دیوار بود مقابل دید خبرنگاران قرارگرفت؛ اثری كه تا به حال چند بار به موزه های دیگر امانت داده شده اما به علت مغایرت محتوای آن با فرهنگ ما تنها یكبار در ایران و در زمان معاونت محمود شالویی آن هم به مدت یك روز به نمایش در آمد.
به گفته راد، تعداد آثاری كه به لحاظ فرهنگی قابلیت نمایش در كشور ما را ندارند، زیاد نیستند و تنها چند اثر از این ویژگی برخوردارند.
وی در پاسخ به اینكه آیا مبلغی برای به امانت دادن آثار گنجینه به كشورهای دیگر دریافت می شود، گفت: بله، مبلغی دریافت می شود؛ اما این مبلغ به در قالب پول نیست، چرا كه می دانیم در موزه هنرهای معاصر هیچ پولی نمی تواند وارد شود مگر اینكه وارد خزانه دولت شود؛ بنابراین آثار به كشورهای دیگر می رود و از جانب آن كشورها خدماتی به ما ارائه می می شود. به عنوان مثال نمایندگانی از آن كشورها به گنجینه آمده و دستگاههای بهتر و پیشرفته تری را برای بازسازی موزه و كنترل دمای آن بیاورند.
درادامه، مرورآثار گنجینه از امپرسیونیست ها آغازشد و به نمایش برخی آثارپست امپرسیونیست ها، پاپ آرتها، هنرمندان آبستره و اكسپرسیونیست ها پرداخته شد.
عباسی درباره نحوه چینش آثار درگنجینه گفت: دكتر رویین پاكباز (استاد تاریخ هنر) چینش آثار گنجینه را روی ریل ها بر اساس تاریخ خلق آنها انجام داده است.
راد با اشاره به اینكه ما بزرگترین مجموعه هنر غرب در شرق را در اختیار داریم، عنوان كرد: شما با مرور این آثار می توانید به لحاظ فرهنگی، هنری، سیاسی و اجتماعی یك بخش از تاریخ غرب را مرور كنید كه این گنجینه به این سبب ارزشمند است. یعنی كل مجموعه در كنار هم دارای ارزش است. در واقع این گنجینه روایت منحصر به فردی از تاریخ هنر را دارد.
فراهنگ**9362**1027**1724
۰ نفر