۱۹ مرداد ۱۳۹۵، ۱۲:۱۲
کد خبر: 82181421
T T
۰ نفر

شتاب قطار گردشگری خارجی در آذربایجان شرقی

۱۹ مرداد ۱۳۹۵، ۱۲:۱۲
کد خبر: 82181421
شتاب قطار گردشگری خارجی در آذربایجان شرقی

تبریز-ایرنا - آذربایجان شرقی به عنوان یكی از 10 استان نخست كشور از نظر ظرفیت های بالقوه گردشگرپذیری در دوره پس از برجام همپا با سایر مناطق ایران شاهد حضور روزافزون گردشگران خارجی از اقصی نقاط جهان بوده است.

به گزارش ایرنا، نكته حایز اهمیت در این میان تغییر در سبك استفاده از وسایل نقلیه و اماكن اقامتی از سوی گردشگران خارجی ورودی به استان است به طوری كه امروزه بر خلاف سال های قبل علاوه بر هواپیما، در قطار و اتوبوس های مقصد تبریز و دیگر شهرهای آذربایجان شرقی می توان چهره های متفاوتی را مشاهده كرد كه برای گردش به این خطه از كشورمان سفر می كنند.
از سوی دیگر در سایه گسترش ارتباطات بین المللی كشورمان در سال های اخیر، گردشگران خارجی ورودی به شهرهای مختلف آذربایجان شرقی با احساس امنیت بیشتر، اماكن اقامتی خود را از اقامت انحصاری در هتل ها به پارك ها و فضاهای سبز شهری با قابلیت نصب چادر تغییر داده اند.
در تایید این ادعا می توان به اتفاق چند روز قبل در پارك مسافر كلان شهر تبریز اشاره كرد كه از مجموع 100 خانواده گردشگر مستقر در آن، شش مورد را گردشگران خارجی تشكیل می دادند و آنان در گفت و گو با خبرنگار ایرنا ضمن ابراز رضایت از آب و هوای خنك و دلپذیر از احساس خوش امنیت در این فضا سخن گفتند.

** گردشگر فرانسوی: آذربایجان شرقی ظرفیت های خوبی برای توسعه گردشگری دارد
گردشگر 28 ساله فرانسوی كه مسافر قطار تهران- تبریز است، با ابراز خرسندی از سفر به ایران، كشورمان را جزو كشورهای صاحب تمدن و تاریخ و فرهنگ عنوان كرد و گفت: علاقه داشتم ایران را از نزدیك ببینم و با فرهنگ و مردم آن به خصوص در دوره بعد از پیروزی انقلاب آشنا شوم.
'اوه رلیین' كه اهل شهرنورماندی فرانسه است، با بیان اینكه مردم ایران و تبریز مردمان مهربان، مهمان نواز و كنجكاوی هستند، اظهار كرد : برای دیدن بازار تاریخی تبریز كه در یونسكو ثبت شده و روستای توریستی كندوان به آذربایجان شرقی سفر می كنم .
وی با اشاره به اینكه پیش از این مكان های تاریخی تهران و استان لرستان را دیده ام، افزود : 2 هفته در ایران خواهم بود و 2 روز را به دیدن مكان های تاریخی و دیدنی تبریز صرف خواهم كرد، زیرا بر اساس مطالعاتی كه انجام اده ام معتقدم این استان، جاهای زیادی برای دیدن دارد.
وی با تقبیح تحریم علیه كشورها، گفت: من شخصا سیاسی نیستم و به همین خاطر اطلاعات اندكی در این حوزه دارم اما از صلح و تفاهمی كه با ایران به دست آمده است، خوشحالم چون این حركت گامی به سوی صلح جهانی بوده است .
وی خاطرنشان كرد: ایران كشوری امن و بی خطر است و با آب و هوای دلچسبی كه دارد بهترین مكان برای سفر گردشگران است.

** گردشگر چینی: شیشلیك های تبریز بی مانند است
گردشگر 25 ساله چینی هم كه یكی دیگر از مسافران قطار تهران-تبریز است، به خبرنگار ایرنا می گوید: برخورد گرم و مردم دوست داشتنی ایران نشانگر فرهنگ غنی این كشور است و مهربانی و صلح طلبی صفت مشترك ایرانی ها و چینی هاست.
خانم 'یونیتین جان' با تعریف از غذاهای تبریزی گفت : شیشلیك های تبریز بی نظیر است و طعم آن فراموش شدنی نیست.
وی افزود : بازار سنتی و تاریخی تبریز هم به عنوان بزرگترین بازار مسقف جهان زبانزد است كه به طور قطع از آن دیدن خواهم كرد و در 2 روزی كه در تبریز خواهم بود تلاش می كنم از مكان های تاریخی این شهر دیدن كنم .
یونیتین كه اهل شانگهای چین است، گفت : از شهرهای زنجان و تهران نیز دیدن كردم و پس از تبریز به شهرهای كاشان و اصفهان سفر می كنم .
وی حافظ و سعدی را از بزرگان و مشاهیر جهان عنوان كرد و افزود : ایران همواره در رشته های كشتی و وزنه برداری در المپیك و بازی های جهانی از كشورهای درجه اول است .
شناخت وی از خبرگزاری ایرنا با عنوان ' خبرگزاری ملی ایران' از نكات جالب سخنان گردشگر چینی است و وی می گوید: نام این خبرگزاری را قبل از اینكه به ایران سفر كنم، شنیده ایم.

**گردشگر عراقی: مناطق دیدنی آذربایجان مرا به این دیار می كشاند
گردشگر عراقی نیز كه با اتوبوس به تبریز سفر كرده است، به خبرنگار ایرنا گفت : چند سال است كه هر سال در مرداد ماه به تبریز و روستای صخره ای كندوان سفر می كنم و آب و هوا و مناطق دیدنی منطقه، من و خانواده ام را دوباره به آذربایجان شرقی می كشاند.
گردشگر عراقی اظهار كرد : مردم مهمان نواز، طبیعت زیبا، خشكبار و سوغاتی های خوب تبریز و كندوان ما را به ایران می كشاند و موزه آذربایجان، مسجد كبود و ائل گلی مكانی هایی هستند كه از آنها دیدن كردیم .
'موید علی' كه اهل كركوك است و همراه 3 تن از اعضای خانواده اش به ایران سفر كرده است، تاكید كرد : 3 روز در تبریز خواهم بود ،بعد به مشهد می روم و سال آینده باز هم به ایران خواهم آمد.

** ورود بیش از 112 هزار نفر گردشگران اروپایی به آذربایجان شرقی
معاون گردشگری اداره كل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی آذربایجان شرقی با اشاره به رشد 5 درصدی آمار ورود گردشگران اروپایی به ویژه شمال اروپا به استان در مدت سپری شده از سال جاری نسبت به مدت مشابه سال قبل گفت: امسال 112 هزار و 500 گردشگر اروپایی وارد استان شده اند.
امیر حجازی افزود: این تعداد گردشگر اروپایی بیشتر از كشورهای آلمان، سوئد، هلند و فرانسه وارد استان شده اند و دلیل اصلی سفر آنان نیز فضای پس از برجام بوده است.
وی اظهار داشت: بیشترین گردشگران خارجی ورودی به استان به دلیل اشتراكات مذهبی، تاریخی و فرهنگی و نیز و وجود زمینه های گردشگری سلامت در تبریز از كشورهای جمهوری آذربایجان، تركیه، عراق هستند.
وی از كلیسای سنت استپانوس در جلفا، رصدخانه مراغه، موزه آذربایجان، بازار تاریخی تبریز و موزه قاجار تبریز به عنوان مقصد اصلی گردشگران خارجی ورودی به آذربایجان شرقی یاد كرد.
معاون گردشگری ا داره كل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی آذربایجان شرقی از انتخاب تبریز به عنوان شهر نمونه گردشگری جهان اسلام در سال 2018 به عنوان یكی از موتورهای محركه توسعه صنعت گردشگری در استان و افزایش شماره گردشگران خارجی نام برد.
حجازی یادآور شد: پارسال در مجموع 450 هزار نفر گردشگری خارجی از مبادی ورودی وارد آذربایجان شرقی شدند كه جمهوری آذربایجان، تركیه، عراق و ارمنستان بیشتر شمار از این تعداد را به خود اختصاص دادند.
گزارش از: پیمان پاكزاد
3093/518
۰ نفر