۲۱ مرداد ۱۳۹۵، ۱۰:۵۳
کد خبر: 82184163
T T
۰ نفر
نشست تخصصی بانوان شاعر ویژه دومین كنگره ملی شعر عفاف و حجاب برگزار شد

تهران -ایرنا - نشست تخصصی بانوان شاعر ویژه دومین كنگره ملی شعر عفاف و حجاب با حضور دبیر كار گروه ساماندهی مد و لباس وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، چند تن از شاعران از جمله بانوان شاعر از استان‌های مختلف كشور برگزار شد.

به گزارش خبرنگار ایرنا در این آیین كه در پارك شهر تهران برگزار شد حمید قبادی دبیر كارگروه ساماندهی مد و لباس وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی با بیان نحوه شكل گیری این كنگره و مهم ارزیابی كردن آن در فضای ادبی ، گفت: عفاف امری نهادینه است و به جنبه پرهیزگاری ذاتی اشاره دارد و به همین دلیل شاعران به عفاف و حجاب در موضع فكری و اندیشه‌ای توجه كنند، نه نمادین.
وی به طرح پرسش‌هایی در رابطه با عفاف و حجاب و ارتباط آن با رفتارهای اجتماعی پرداخت و افزود: چقدر به موضوعات بیرون اجتماع و كانون خانواده توجه می‌كنیم كه سرمایه عفت ما شود و چقدر پدیده‌های مذموم مانند دوگانگی رفتار، بدگویی و... بر تشكیل ساختار فكری ما مؤثر است؟ چقدر این مسائل در ارزشمند كردن حجاب و عفاف در نظر افراد جامعه كمك كرده است؟ آیا رابطه‌ای علی و معلولی بین حجاب و رفتارهای اجتماعی وجود دارد یا خیر؟ و... . اینها مسائلی است كه شاعران می‌توانند در كلام خود به آن بپردازند.
قبادی برگزاری كنگره شعر عفاف و حجاب را جریان جدیدی در ادبیات معرفی كرد كه بعد از 37 سال شكل گرفته است و افزود: جریان‌سازی ادبی با محوریت عفاف و حجاب از اهداف اصلی این كنگره است.
به گفته وی هدف بعدی این كنگره، ایجاد پیوستگی فرهنگی و هنری در فعالیت‌هاست. كلام ذات فعالیت‌های فرهنگی در كشور و در تمام دنیا به شمار می‌آید و موفقیت در رشته‌های مختلف هنری، منوط به استفاده از كلام درست و مناسب است.
دبیر كارگروه ساماندهی مد و لباس وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی اضافه كرد: متاسفانه در حوزه فرهنگی و هنری با ضعف محتوایی مواجهیم و این موضوع خود را در سال‌های اخیر نشان داده است ، بررسی‌ها حكایت از آن دارد كه یكی از دلایل ضعف كتابخوانی در كشور، محدود بودن كتاب مناسب در زمینه ارائه محتوای جدید و غنی است. برخی عناوینی كه در سال‌های اخیر مورد استقبال قرار گرفته‌اند، با تكنیك جدید منتشر شده و ممكن است محتوای جدیدی نداشته باشند. اگر بتوانیم در حوزه شعر نیز به سمت تولید محتوا پیش رویم، توجه‌ها به این سمت جلب می‌شود.
وی با بیان اینكه این كنگره تنها مخصوص بانوان نیست، افزود: حجاب معنای انسانی دارد نه جنسیتی ، عفت در بین مردان مؤثرتر از بانوان است. عفیف بودن نقطه مشترك بین آدم‌هاست.
قبادی با بیان اینكه شاعران این كنگره تبدیل به یك نهاد خواهند شد، ادامه داد: ما در ادوار مختلف تاریخ منظومه‌ای با محوریت عفاف و حجاب نداریم؛ به همین دلیل ارزش كار این كنگره بالاست. اگر در زمینه تولید محتوا در این حوزه بپردازیم، نگاه جدیدی را به حوزه فرهنگی عفاف و حجاب معطوف خواهیم كرد. امیدوارم نواقص دوره گذشته در این دوره رفع شود و به همه جوانب موضوع عفاف و حجاب توجه كنیم.
در ادامه این آیین اسماعیل امینی شاعر و منتقد ادبی نیز با اشاره به عجین و آمیخته بودن ادبیات كلاسیك فارسی با حكمت و اخلاق گفت: ادبیات غرب براساس پژوهش‌های آكادمیك به سه بخش حماسی، غنایی و
نمایشی تقسیم می‌شود و در ایران، ادبیات به غنایی، حماسی و تعلیمی دسته‌بندی می‌شود. در ادبیات
كلاسیك فارسی اخلاق و حكمت با دیگر سروده‌ها همراه است؛ حتی در سروده‌های غنایی و حماسی
نیز با مضامین حكمی و اخلاقی مواجه می‌شویم؛ مانند اشعار سعدی و فردوسی كه چنین آمیختگی دارند.
وی با بیان اینكه این ویژگی تنها مختص ادبیات فارسی است، ادامه داد: مسئولان تعلیم و تربیت در سال‌های بعد از انقلاب به دلیل كم‌دانشی و سیاست‌زدگی، تصور كردند كه اگر عشق و زیبایی را از كتاب‌های درسی حذف كنند، به پاكدامنی خدمت كرده‌اند. متأسفانه این فضا هنوز هم وجود دارد، به عنوان نمونه بخشی از شعر سهراب سپهری در شعر «آب را گل نكنیم» كه دارای مضمونی عاشقانه بود، در كتاب درسی مدارس از این سروده حذف شده است.
امینی اضافه كرد: تصور نادرست تقابل میان دینداری و زیبایی باعث شد آنانكه ضد دین ما هستند، از این ظرفیت استفاده كنند؛ این در حالی است كه بزرگان دینی كه شعر هم می‌گفتند، مانند علامه طباطبایی، در غالب سروده‌هایشان به عشق پرداخته‌اند. حتی در میان اشعار عاشورایی نیز این موضوع دیده می‌شود؛ زیرا تنها راه تعلیم و تربیت و پاكی انسان، دعوت او به عشق است. توصیه‌ام به شاعران این است كه اگر می‌خواهید در حوزه عفاف و حجاب كار كنند، علاج آن پیوستگی میان عشق و عفاف است. اگر حجاب دستور حكومتی باشد، مانند دیگر دستورها، راه به جایی نمی‌بریم و با مقاومت نسل جوان مواجه می‌شویم.

** دعوت از بانوان شاعر در كنگره شعر عفاف و حجاب
سیدحمیدرضا برقعی، دبیر این دوره كنگره نیز در ادامه این مراسم با اشاره به نقش بانوان شاعر در ترویج فرهنگ عفاف و حجاب گفت: سال گذشته تعداد یك هزار و 500 اثر در این رابطه به دبیرخانه ارسال شد. باور داریم كه بانوان شاعر به دلیل رشد اشعارشان در سال‌های اخیر، می‌توانند در ترویج فرهنگ عفاف و حجاب از طریق زبان شعر در جامعه مؤثر باشند.
وی ادامه داد: هرچند حفظ حجاب و عفت تنها مخصوص زنان نیست، اما زنان همواره دشواری‌های بیشتری برای حفظ این فرهنگ تحمل كرده‌اند. امیدوارم این دوره كنگره با حضور بیش از پیش شاعران غنی‌تر از گذشته باشد.
در ادامه این مراسم، بانوان شاعر حاضر در مراسم سروده‌های خود را قرائت كردند. در این جلسه شاعرانی از استان‌های مختلف كشور حضور داشتند.
فراهنگ 9362 ** 1568
۰ نفر