۲۳ مرداد ۱۳۹۵، ۱۷:۵۵
کد خبر: 82186779
T T
۰ نفر
استاندار گيلان: مي كوشيم كارخانه چوكا به شرايط ايده آل بازگردد

انزلي - ايرنا - استاندار گيلان گفت: تمام تلاش ما اين است تا كارخانه چوب و كاغذ ايران (چوكا) به شرايط ايده آل خود بازگردد.

به گزارش خبرنگار ايرنا، محمدعلي نجفي روز شنبه در بازديد از شهرك صنعتي شماره 1 منطقه آزاد انزلي در حسن رود با بيان اينكه در حاشيه نشست هيأت دولت با وزراي صنعت، معدن و تجارت و تعاون، كار و رفاه اجتماعي در خصوص اين مشكلات صحبت كردم، افزود: نشست بررسي مشكلات اين شركت با حضور معاون وزير صنعت ، معدن و تجارت ، نماينده اي از استانداري ، رئيس سازمان صنعت، معدن و تجارت گيلان و سهام داران، امروز در تهران برگزار مي شود.
وي با اشاره به اهميت كارخانه چوكا در اشتغال استان ادامه داد: متاسفانه در سه دهه گذشته در خصوص بازسازي و نوسازي اين كارخانه، اقدام موثري انجام نشد اما سال گذشته، دولت 500 ميليارد ريال براي بازسازي آن اختصاص داد كه بخشي از آن هزينه شد.
صنايع چوب و كاغذ ايران (چوكاي رضوانشهر) در شهرستان رضوانشهر واقع در غرب استان گيلان، در سال 1352 طراحي و در سال 1357 به بهره برداري رسيد كه 400 هزار هكتار از جنگل هاي گيلان با ظرفيت سالانه 500 هزار متر مكعب حوزه تأمين چوب و منابع اوليه اين كارخانه با هدف توليد 150 هزارتن كاغد در سال بود.
عمده سهام دار اين كارخانه، شركت سرمايه گذاري تامين اجتماعي (شستا) و صندوق بازنشستگي كشوري است. اين واحد عظيم صنعتي، مدتي است با چالش هايي مواجه شده و تعداد كارگران آن از بين چهار تا پنج هزار شاغل، هم اكنون به زير يك هزار نفر رسيده است.
استاندار گيلان در ادامه سخنانش، با اشاره به رشد صادرات منطقه آزاد انزلي در دولت تدبير و اميد اظهار داشت : در دوران فعاليت دولت يازدهم، ميزان صادرات واحدهاي توليدي مستقر در شهرك صنعتي منطقه آزاد انزلي از 440 هزار دلار به 42 ميليون دلار افزايش يافته است.
وي با ابراز خرسندي از احياء 40 واحد صنعتي در منطقه آزاد انزلي بيان داشت : در بخش صادرات توفيقات خوبي در اين منطقه آزاد شد.
نجفي با اشاره به مصوبات كارگروه رفع موانع توليد اظهار داشت: در زمينه تامين مالي بنگاه هاي توليدي كوچك، متوسط و طرح هاي نيمه تمام با پيشرفت بالاي 60درصد در راستاي اقتصادمقاومتي، بيش از 54 فقره تسيهلات با مبلغي بالغ بر 533 ميليارد ريال به واحدهاي توليدي پرداخت شد.
وي با بيان اينكه استان گيلان موفق شد در بخش اعطاي تسهيلات به واحدهاي توليدي مقام نخست و در تعداد پروژه‌ها جايگاه دوم كشوري را به خود اختصاص دهد، افزود : دولت كمر همت را بسته تا مشكلات اين بخش حل كند.
استاندار گيلان از حل 635 مورد از مشكلات واحدهاي توليدي در كارگروه رفع موانع توليد خبر داد و افزود : از اين تعداد مشكلات 322 مورد در بخش بانكي، 229 مورد مشكل با ساير اداره ها در خصوص زيرساخت هاي زيربنايي نظير آب ، برق و گاز ، 37 مورد در بخش تأمين اجتماعي و 47 مورد در بخش امور مالياتي بود.
وي افزود : يكصد واحد راكد و نيمه فعال صنايع كوچك و متوسط در دولت تدبير و اميد در گيلان احياء شد و به چرخه توليد برگشت .
نجفي بر ضرورت ارتباط هرچه بيشتر واحدهاي شهرستاني اداره ها با مراكز خود در استان‌ها تأكيد كرد و گفت: با شكل گيري ستاد تسهيل و رفع موانع توليد در استان، توفيقات خوبي را طي اين سه سال شاهد هستيم.
وي با تاكيد بر ضرورت تلاش بيشتر نظام بانكي در حفظ جايگاه اولي استان در اعطاي تسهيلات گفت: بايد تلاش كنيم تا در بخش ستاد تسهيل، رفع موانع توليد و اقتصاد مقاومتي همچنان جايگاه نخست كشوري را به خود اختصاص دهيم.
استاندار گيلان عشق به توليد، كار و تلاش را دليل ورود توليد كنندگان به اين عرصه دانست و افزود: همه مديران بايد با قوت و جرأت در جهت حل مشكلات توليد كنندگان تلاش كنند.
وي ادامه داد: براي توليد كنندگان نبايد هيچ مانع صادراتي به بهانه‌هاي مختلف وجود داشته باشد؛ اگر چنانچه مشكلي در كالاهاي صادراتي توليدكنندگان وجود داشت مديران بايد آنان را توجيه كنند و حداكثر ظرف سه تا پنج روز، پاسخ آنان داده شود.
نجفي با بيان اينكه توليد كنندگان خود واقف هستند كه اگر محصولات آنان استاندارد نباشد قطعاً بازار را از دست خواهند داد، افزود : امروز بازارهاي هدف در صادرات از استانداردهاي جهاني برخوردار هستند و بايد اين استانداردها دست يابيم.
استاندار گيلان با اشاره به تلاش‌هاي صورت گرفته براي كسب استانداردهاي لازم براي صادرات مرغ به روسيه اظهار داشت : اگر در گذشته براي محصولات توليدي نظير مرغ و لبنيات، استانداردهاي لازم را كسب شده بود؛ ديگر وقت خود را صرف اين بخش نمي‌كرديم و مي‌توانستيم از موفقيت صادراتي فراهم شده در روسيه بيشتر بهره گيريم.
وي همچنين بر ضرورت برگزاري نشست شهرك‌هاي صنعتي 32 گانه سراسر استان تأكيد كرد و افزود : به دنبال آن هستيم تا مشكلات واحدهاي توليدي را بر طرف كرده و از واحدهاي فعال و پويا نيز قدرداني كنيم.
استاندار گيلان با بيان اينكه مديران با صداي بلند عملكرد خود را گزارش دهند، گفت: عملكرد گيلان در دولت تدبير و اميد، مثبت است و تمام شاخص‌هاي توسعه‌اي شاهد افزايش هستيم.
وي با انتقاد از عدم توانايي برخي از مديران در دفاع از دولت تدبير و اميد اظهار داشت: برخي از مديران نمي‌توانند از اقدام هاي خوب دولت در بخش هاي مختلف دفاع كنند، گاهي مديران آنقدر در مقابل آنهايي كه طي هشت سال اين مشكلات را براي كشور به وجود آورده اند، منفعل مي‌شوند كه آنان مدعي تعطيلي صنايع استان مي‌شوند.
محمدعلي نجفي استاندار گيلان امروز (شنبه) به مناسبت روز حمايت از صنايع كوچك از تعدادي از واحدهاي صنعتي راكد و نيمه فعال كه در دولت تدبير و اميد احياء شدند، در شهرك صنعتي شماره 1 منطقه آزاد انزلي در حسن رود بازديد كرد.
به گزارش خبرنگار ايرنا، 36شهرك صنعتي و ناحيه مصوب در گيلان فعال و 784 واحد بهره بردار در شهرك ها و نواحي صنعتي استان مستقر است و 13 هزار و 560 نفر در اين مجموعه ها مشغول به كار هستند.
دو هزار و 600 واحد صنعتي نيز در گيلان فعال است.
7471/2007
۰ نفر