۳۰ مرداد ۱۳۹۵، ۹:۴۳
کد خبر: 82194889
T T
۰ نفر
جاذبه های چهارمحال و بختیاری فرصتی برای شكوفایی صنعت سبز گردشگری

شهركرد - ایرنا - جاذبه های طبیعی منحصر به فرد و شیوه زیست سنتی عشایر كوچ نشین چهارمحال و بختیاری فرصت طلایی برای سرعت بخشی به چرخش صنعت سبز گردشگری كشور است.

به گزارش ایرنا، امروزه گردشگری به عنوان صنعتی پویا با ویژگی های توسعه مدارانه خود و پدیده ای برآمده از توسعه همه جانبه و نوآوری ها در دنیای مدرن، بخش مهمی از فعالیت های تولیدی را در جهان روبه رشد به خود اختصاص داده است.
در این بین اكوتوریسم یا طبیعت گردی به عنوان یكی از شاخه های مهم صنعت گردشگری راهی برای حفظ چشم اندازها و ذخایر طبیعی است كه با گسترش و توسعه آن امكان ایجاد كاربری های اقتصادی برای مناظر طبیعی و در نتیجه تامین اعتبارهای لازم برای حفظ آنها فراهم می شود.
محیط طبیعی، معیشت و شیوه های زیست سنتی، چشم اندازها و مناظر زیبای طبیعی، هدف های اصلی و جاذبه های گردشگرپذیر در گردشگری طبیعی است.
در این بین استان چهارمحال و بختیاری دارای پتانسیل های بی بدیلی در حوزه گردشگری طبیعی است كه می تواند در رونق این صنعت در كشور نقش بسزایی ایفا كند، در واقع بكر بودن این استان مهمترین ویژگی و برگ برنده آن در رقابت در عرصه بوم گردی (گردشگری طبیعی) با سایر استانهاست.
بكر بودن این استان را می توان در 2 محور مهم جای داد كه یكی ریشه در طبیعت و گونه های نادر گیاهی و جانوری آن دارد و دیگری در زندگی مردمان این منطقه و عشایر كوچنده است.
حضور عشایر كوچنده در دامنه كوه های سرسبز زاگرس، بكرترین منظره از زندگی بشر در عصر مدرن است كه می تواند چشم هر بیننده ای را به وجد آورد و گردشگران را از فرسنگ ها فاصله به این منطقه بكشاند تا با مشاهده نزدیك از این مناظر یكی از مهمترین تجربه های گردشگری خود را ثبت كنند.
پوشش و نوع تغذیه ساده محلی برگرفته از طبیعت بكراستان، آداب ، رسوم و زبان اصیل بختیاری، سنت های خاص و منحصر به فرد و چشم نواز در رسوم محلی، زندگی جمعی و آداب های خاص كوچك و بزرگ منطقه، بخشی از قابلیت هایی است كه می تواند برای گردشگران جذاب باشد.
بنابر اعلام مدیركل امور عشایر چهارمحال و بختیاری، تعداد عشایر استان بیش از 26 هزار نفر است كه از نظر جمعیت دومین استان عشایرنشین كشور به شمار می رود، بنحوی كه 12 درصد از جمعیت این استان را در خود جای داده و در 85 درصد از گستره جغرافیایی چهارمحال و بختیاری حضور دارند.
یحیی حسین پور در گفت و گو با خبرنگار ایرنا افزود: وجود منابع بالقوه و بالفعل در میان عشایر نیازمند فرصتی برای شكوفا شدن است كه گردشگری عشایری با ره آورد خود می تواند تا حد بسیاری این فرصت را فراهم كند.
وی با بیان این كه گردشگری عشایری بواسطه ماهیت هم پوشانی عرصه های طبیعی و فرهنگی می تواند جاذبه های گسترده ای را در برگیرد، تصریح كرد: آداب و رسوم، صنایع دستی، مراسم و آیین ها، شیوه و نحوه كوچ، سبك زندگی، تعامل با محیط پیرامون و وجود عرصه های منابع طبیعی بكر و دست نخورده از جمله جاذبه های خاص این نوع گردشگری است.
مدیركل امور عشایر چهارمحال و بختیاری افزود: با توجه به این توانمندی ها و جاذبه های موجود در مناطق عشایری استان باید با بهره گیری از این فرصت طلایی بتوان ضمن ایجاد فرصت های شغلی در جوامع عشایری و بهبود معیشت این مردم سخت كوش و افتخارآفرین زمینه هایی برای پویایی اقتصاد استان و كشور فراهم كرد.
اما در كنار این قابلیت خاص و منحصربه فرد، جاذبه های گردشگری طبیعی در استان كه شامل بخش وسیعی از جنگل های زاگرس، وجود بیش از یك هزار چشمه و 300 چشمه آب معدنی، پنج منطقه حفاظت شده، یك پارك ملی و یك اثر طبیعی ملی، آبشارها، غارها، تالاب ها و سواحل رودخانه زاینده رود و كارون از جمله جاذبه های طبیعی خاص این استان است.
مدیركل محیط زیست چهارمحال و بختیاری در همین خصوص به خبرنگار ایرنا گفت: 87 درصد از مساحت این استان كوهستانی است و تاكنون یك هزار و 400 گونه گیاهی و 294 گونه جانوری اعم از پرندگان، پستانداران، ماهی ها و خزندگان در استان شناسایی شده كه از گونه های شناسایی شده 27 گونه خاص استان است و همچنین با داشتن 28 گونه جانوری در هریك میلیون هكتار، مقام اول گونه های جانوری كشور را به خود اختصاص داده است.
شهرام احمدی تصریح كرد: واقع شدن 60 درصد از گستره طرح بین المللی حفاظت از تنوع زیستی زاگرس مركزی و وجود بخش گسترده ای از حوضه های آبخیز رودخانه های كارون، زاینده رود و دز در محدوده این استان در كنار پارك ملی و مناطق حفاظت شده تنگ صیاد، سبزكوه، هلن، شیدا، قیصری، اثر طبیعی ملی لاله واژگون و تالاب بین المللی چغاخور، شرایط محیط زیست طبیعی این استان را در جایگاه ویژه ای در سطح ملی و بین المللی قرار داده كه بی شك در رونق گردشگری طبیعی استان نقش بی بدیلی دارد.
وی با تاكید بر حفظ محیط زیست در توسعه بخش گردشگری طبیعی استان افزود: گردشگری طبیعی در صورتی كه هدفمند و در تعامل با جوامع محلی انجام شود، ضمن پایداری محیط زیست و منابع طبیعی استان می تواند با ایجاد مشاغل پایدار از وابستگی جوامع محلی به منابع طبیعی و تخریب محیط زیست بكاهد.
از همین رو بهره گیری از ظرفیت و پتانسیل بالای گردشگری طبیعی در استان نیازمند تدوین راهكارهای مناسب، برنامه ریزی دقیق و مدیریت بالنده است تا از این طریق بتوان رشد اقتصادی را با حفظ منابع طبیعی و توجه به محیط زیست پیوند زد.
در همین راستا تدوین سند جامع گردشگری چهارمحال وبختیاری كه فرایند تدوین آن پس از سه سال به دنبال تاكید رییس جمهوری تكمیل شد و در نهایت در سال گذشته به تصویب اعضای شورای برنامه ریزی استان رسید، نوید این را می داد كه این استان به زودی به قطب گردشگری طبیعی كشور تبدیل و در این خصوص گام های بلندتری برداشته شود چرا كه به گفته مدیركل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان، گردشگری طبیعی رویكرد اصلی تدوین این سند است.
معاون گردشگری اداره كل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری چهارمحال و بختیاری در پاسخ به این پرسش كه در این مدت چه اقدام های در خصوص توسعه توریسم طبیعی انجام گرفته است، گفت: در سال های اخیر و بویژه پس از تدوین سند جامع توسعه گردشگری استان تلاش شده تا با تبلیغات گسترده ضمن معرفی جاذبه های گردشگری استان، در زمینه جذب سرمایه گذار برای تقویت زیرساخت ها اقدام شود.
حیدر صادقی با اشاره به سرمایه گذاری 165 میلیارد ریالی بخش خصوصی در طرح های گردشگری استان در سال گذشته تاكید كرد: هدایت سرمایه گذاری ها به سمت گردشگری طبیعی و گردشگری روستایی تا حد بسیار زیادی در توسعه زیرساخت ها و افزایش جذب گردشگر موثر بوده است.
وی از راه اندازی 60 خانه مسافر در روستاهای هدف گردشگری استان خبر داد و گفت: رشد 100 درصدی خانه های مسافر در استان طی سال گذشته نشان از توجه به گردشگری طبیعی و مشاركت دهی روستاییان در توسعه این صنعت است.
معاون گردشگری اداره كل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری چهارمحال و بختیاری با اشاره به ایجاد یك كمپینگ گردشگری عشایری در مجاورت آبشار شیخ علیخان كوهرنگ، تصریح كرد: در تالاب چغاخور و بروجن نیز كمپینگ های عشایری قشقایی در حال شكل گیری است.
صادقی از تدوین پرونده كوچ عشایر در استان خبر داد و گفت: این پرونده برای ثبت جهانی تهیه شده و هم اكنون در حال بررسی در یونسكو است.
وی همچنین با اشاره به ثبت 2 اثر طبیعی از استان در فهرست موقت یونسكو تصریح كرد: زردكوه بختیاری و دشت لاله های واژگون در فهرست موقت یونسكو ثبت جهانی شده و تلاش ما بر این است تا سایر جاذبه های طبیعی استان نیز به ثبت برسد.
صادقی از اعطای تسهیلات كم بهره تا سقف یك میلیارد ریال در قالب وام های طبیعت گردی به متقاضیان خبر داد و افزود: در همین راستا سال گذشته بیش از 20 میلیارد ریال تسهیلات به طرح های گردشگری و سرمایه گذاری در استان پرداخت شد.
وی برگزاری جشنواره های فرهنگی تفریحی، صدور 2 مجوز بهره برداری اقامتگاه بوم گردی، شروع عملیات اجرایی هفت پروژه گردشگری در شهرستان های سامان، بروجن و لردگان و صدور 11 مجوز بهره برداری باغ گردشگری را از دیگر اقدام ها در توسعه صنعت گردشگری طبیعی استان برشمرد.
معاون گردشگری اداره كل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان، كمبود اعتبار را از مهمترین چالش های فراروی توسعه گردشگری استان اعلام كرد و گفت: انتظار است تا به استان هایی كه قابلیت های بسیاری بویژه در حوزه گردشگری طبیعی كه ضمن كمترین آلودگی بیشترین درآمدزایی را برای كشور دارد، توجه بیشتری شود.
اما در كنار تمام مزیت هایی كه برای استان چهارمحال و بختیاری در حوزه گردشگری طبیعی عنوان شد، باید گفت گردشگری طبیعی می تواند در رونق گردشگری بین المللی كشور نیز بسیار موثر واقع شود كه در این حوزه نیز نقش این استان بسیار پررنگ تر است، چرا كه هر كشوری سیاستی مناسب برای جذب گردشگر برای خود تعریف می كند و در این میان به دلیل وجود ملاحظه های سیاسی، اجتماعی و فرهنگی در ایران می توان اذعان كرد كه اكوتوریسم (گردشگری طبیعی) مناسب ترین نوع گردشگری در كشور است و می تواند سهم قابل توجهی را در جذب گردشگر خارجی به خود اختصاص دهد.
انتظار می رود با توجه به نگاه ویژه و اهمیتی كه دولت تدبیر و امید برای حوزه گردشگری قائل است و همچنین نامگذاری این استان به قطب گردشگری طبیعی كشور از سوی دكتر روحانی در سفر سال 93 به استان، شاهد اختصاص اعتبارهای بیشتر و كمك به ایجاد زیرساخت های لازم برای سرعت بخشی به چرخش توسعه این صنعت سبز در استان و كشور باشیم.
گزارش از خاطره حسین زاده
7363/6021