۳۱ مرداد ۱۳۹۵، ۱۱:۰۳
کد خبر: 82196395
T T
۰ نفر

چراي دام و سبزي كاري در كنار رودخانه آلوده قره سو

۳۱ مرداد ۱۳۹۵، ۱۱:۰۳
کد خبر: 82196395
چراي دام و سبزي كاري در كنار رودخانه آلوده قره سو

كرمانشاه- ايرنا- شواهد نشان مي دهد كه چراي دام و سبزي كاري در اطراف رودخانه آلوده قره سو كه فاضلاب شهر كرمانشاه در آن جاري مي شود، همچنان ادامه دارد.

براساس مشاهدات خبرنگار ايرنا، با وجود ممنوع بودن كاشت سبزي در اطراف رودخانه قره سو كماكان كشت سبزي در اطراف آن مشاهده مي شود و تعدادي دام هاي خود را براي آب خوري و چرا به حاشيه هاي اين رودخانه آلوده مي آورند.
به گفته مديركل حفاظت از محيط زيست استان كرمانشاه بيش از 50 درصد فاضلاب شهر كرمانشاه با جمعيتي حدود يك ميليون نفر بدون تصفيه شدن وارد رودخانه قره سو مي شود.
غلامحسين كاظمي در گفت و گو با ايرنا، اظهار داشت: با وجود ممنوع بودن كاشت سبزي در اطراف رودخانه قره سو و چراي دام كماكان شاهد اقدام برخي افراد متخلف در اين زمينه هستيم.
وي با بيان اينكه حفظ سلامت مردم در اولويت است، عنوان كرد: بايد با هماهنگي دستگاه قضايي و ديگر ارگان هاي مربوطه با كاشت سبزي و چراي دام در اطراف قره سو برخورد شود.
مديركل حفاظت از محيط زيست استان كرمانشاه با بيان اينكه تصفيه خانه شهر كرمانشاه نياز به بازسازي و گسترش دارد، افزود: براساس بازرسي هاي به عمل آمده اين تصفيه خانه فقط بين 40 تا 50 درصد فاضلاب شهر را تصفيه مي كند و مابقي فاضلاب شهري بدون تصفيه به رودخانه هاي قره سو مي ريزد.

**كاشت ذرت به جاي سبزي
براساس مصوبه كارگروه سلامت استان كرمانشاه، كشاورزان اطراف رودخانه قره سو بايد كاشت ديگر محصولات همچون ذرت را جايگزين كاشت سبزي كنند.
معاون برنامه ريزي رييس سازمان جهاد كشاورزي استان كرمانشاه با بيان اينكه كشاورزان اطراف قره سو بايد به دنبال كشت هاي جايگزين باشند، تاكيد كرد كه بايد سبزي كاري هاي اطراف اين رودخانه امحا شوند.
علي چاله چاله در گفت و گو با ايرنا، افزود: به دنبال جذب منابع براي امحا سبزي كاري هاي اطراف قره سو هستيم.
وي عنوان كرد: چراي دام در اطراف فاضلاب نيز مجاز نيست و از نظر بهداشتي مشكل آفرين است، از اين رو بايد بررسي هاي كارشناسي در رابطه با چراي دام اطرف قره سو انجام و برخوردهاي لازم با متخلفان انجام شود.
معاون برنامه ريزي رييس سازمان جهاد كشاورزي استان كرمانشاه تاكيد كرد كه افراد متخلف در زمينه چراي دام و كاشت سبزي در اطراف رودخانه قره سو به دستگاه قضايي معرفي مي شوند.

**سبزي كاري اطرف قره سو خطري براي سلامت مردم
مركز بهداشت استان كرمانشاه نيز به عنوان يكي از اعضاي كارگروه سلامت، سبزي كاري در اطراف رودخانه قره سو را با توجه به آلودگي آن ممنوع كرده است.
رييس مركز بهداشت استان كرمانشاه، وجود سبزي كاري غيرمجاز اطراف رودخانه قره سو را تاييد كرد و گفت: براساس مصوبه كارگروه سلامت استان، سبزي كاري در اطراف اين رودخانه و چراي دام ممنوع است و در صورت مشاهده بايد با آن برخورد شود.
ابراهيم شكيبا در گفت و گو با ايرنا، توضيح داد: سبزي كاري و چراي دام در اطراف فاضلاب سلامت جامعه را به خطر مي اندازد از اين رو انجام اين كار به هيچ عنوان پذيرفته نيست.

**خطر همه گير شدن بيماري در شهر
يك كارشناس تغذيه معتقد است كه چراي دام ها از فاضلاب و سبزي كاري با استفاده از آب آلوده بر سلامت افراد تاثيرگذار است و زمينه را براي همه گير شدن بيماري ها فراهم مي كند.
كيانوش همداني در گفت و گو با ايرنا، عنوان كرد: زماني كه دام آب آلوده و پسماند مصرف كند دچار بيماري خواهد شد كه اين موضوع، بر گوشت آن نيز تاثيرگذار است و مي تواند باعث بروز بيماري در انسان شود.
وي افزود: آبياري سبزي با آب فاضلاب نيز منجر به همه گير شدن بيماري هايي همچون وبا و ساير بيماري هاي سيستم گوارش مي شود.
7445/8066