نخست وزير هند: امضاي قرارداد چابهار نشان دهنده عزم راسخ ما در ايجاد راه هاي جديد براي افغانستان است

كابل - ايرنا - نخست وزير هند در يك ويدئو كنفرانس با «محمد اشرف غني» رئيس جمهوري افغانستان گفت كه امضاي قرارداد توسعه بندر ترانزيتي چابهار نشان دهنده عزم راسخ ما در ايجاد راه هاي جديد براي افغانستان و توسعه اين كشور است.

به گزارش ايرنا، «نارندرا مودي» كه به مناسبت پايان كار بازسازي قصر تاريخي «ستور» وزارت خارجه افغانستان با هزينه 5.7 ميليون دلاري هند از طريق ويدئو كنفرانس با رئيس جمهوري افغانستان سخن مي گفت، افزود: امضاي اين قرارداد در ماه مي ميلادي امسال نقطه عطفي در راستاي همكاري هاي مشترك كابل – دهلي نو است.
توافقنامه سه جانبه توسعه بندر ترانزيتي چابهار در سواحل مكران ايران سوم خردادماه امسال با حضور رئيسان جمهوري اسلامي ايران، افغانستان و نخست وزير هند در تهران امضا شد و رئيس جمهوري افغانستان گفته است كه اين كشور به بركت چابهار، ديگر در خشكي محصور نخواهد ماند.
بندر چابهار در 645 كيلومتري جنوب زاهدان مركز استان سيستان و بلوچستان، به دليل موقعيت راهبردي در جهان و دسترسي به بازار مصرف 2 ميليارد نفري كشورهاي حاشيه اقيانوس هند و جمعيت 600 ميليوني كشورهاي آسياي ميانه، يكي از سودآورترين مناطق براي بازرگانان كشورهاي منطقه و جهان به حساب مي آيد.
وزارت تجارت و صنايع افغانستان اعلام كرده است كه بندر چابهار ايران ظرفيت بسيار مناسب تجاري براي بازرگانان افغان دارد و هم اكنون 150 بازرگان افغان براي سرمايه گذاري در چابهار اعلام آمادگي كرده اند و 116 شركت افغان براي فعاليت در اين منطقه به ثبت رسيده است.
سخنگوي وزارت تجارت و صنايع افغانستان نيز به خبرنگار ايرنا در كابل گفته بود كه با بهره برداري از بندر چابهار، حمل ونقل هر كانتينر بار يا كالاي بازرگانان افغان، 500 تا يك هزار دلار قيمت انتقال كالا براي آنان نسبت به بندر كراچي پاكستان، ارزان تر تمام مي شود.
هند اعلام كرده است از طريق بندر چابهار مي تواند خط ترانزيتي ديگري در شرق ايران براي دسترسي به افغانستان و كشورهاي آسياي مركزي، داشته باشد و نخست وزير هند هنگام امضاي توافقنامه توسعه بندر چابهار در تهران متعهد شد كه 500 ميليون دلار براي توسعه تاسيسات بندر 'چابهار' هزنيه مي كند و اين بندر را به يك بندر مهم انتقال كالا با كشتي بدل خواهد ساخت.
وي همچنين وعده داد كه هند در سال هاي آتي حدود 16 ميليارد دلار براي ساختن منطقه آزاد تجاري چابهار سرمايه گذاري كند.
هند همزمان با تحت فشار گذاشتن رقيب ديرينه خود پاكستان، رقابت سنگيني را با چين نيز اغاز كرده است و استفاده از بندر چابهار، موجب مي شود كه ترانزيت كالا از بنادر «كراچي» و «گوادر» پاكستان كه پكن سرمايه گذاري 70 ميليارد دلاري را براي آن اختصاص داده است، كاهش يابد.
گمرك جمهوري اسلامي ايران اعلام كرده است كه با اجراي توافقنامه سه جانبه بندر چابهار به عنوان مركز «هاب» كالاهاي صادراتي و وارداتي افغانستان قلمداد خواهد شد و بازرگانان، فعالان اقتصادي حمل ونقل افغان در كمترين زمان ممكن و با تسهيلات ويژه كالاهاي خود را از طريق بندر چابهار به داخل مرزهاي سرزميني و برعكس ترانزيت كنند.
«احمد عكعاك» معاون وزير صنعت و تجارت كشور عمان و مدير عامل بندر ترانزيتي «صلاله» اين كشور نيز پنجم مرداد امسال در سفر به ايران از بندر چابهار ديدن كرد و گفت كه اين بندر به اندازه يك اقيانوس ظرفيت سرمايه گذاري دارد و خواستار ارتباط ميان اين بندر با بندر صلاله شد.
جمهوري اسلامي ايران سال گذشته 430 ميليون يورو از صندوق توسعه ملي براي توسعه بندر چابهار هزينه كرد.
اساق**291**1610**1392