۶ شهریور ۱۳۹۵، ۱۰:۲۷
کد خبر: 82204998
T T
۰ نفر
هیات تجاری و بازاریابی خراسان شمالی به آذربایجان و گرجستان اعزام شد

بجنورد- ایرنا- رئیس اتاق بازرگانی، صنایع و معادن و كشاورزی خراسان شمالی از اعزام هیات تجاری و بازاریابی به كشورهای جمهوری آذربایجان و گرجستان امروز شنبه خبر داد.

محمد صمدی روز شنبه در گفت و گو با ایرنا اظهار كرد: سفر این هیات 22 نفره متشكل از تجار و بازرگانان در بخش های مختلف صنعت، تجارت، كشاورزی، گردشگری و موادغذایی به مدت یك هفته است.
وی هدف از اعزام این هیات را مطالعه بازار و امكان سنجی به منظور توسعه صادرات غیرنفتی و مبادلات تجاری فی مابین با آذربایجان و گرجستان دانست و افزود: ملاقات های تجاری با اعضای اتاق مشترك ایران در گرجستان، اتاق بازرگانی تفلیس، وزارت كشاورزی، سفارت ایران و ملاقات با تجار گرجستان و نیز بازدیدهای صنعتی از جمله برنامه های پیش بینی شده در اعزام هیات به گرجستان است.
وی اظهار كرد: همچنین این هیات تجاری خراسان شمالی در سفر به باكو ملاقات هایی را با سفیر ایران در باكو، اعضای اتاق بازرگانی این كشور و نیز بازدیدهای صنعتی از كارخانجات و ملاقات های تجاری به منظور سرمایه گذاری مشترك خواهند داشت.
وی گفت: این در حالی است كه هیات گرجستانی نیز در هفته گذشته به منظور مبادله تجاری و سرمایه گذاری مشترك در خراسان شمالی حضور پیدا كردند كه منجر به انعقاد تفاهم نامه مشتركی نیز شد.
این استان در چهار ماه سال جاری 18.5 میلیون دلار به وزن 166 هزار تن محصول به سایر كشورها صادرات داشته است.
به گفته رییس اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و كشاورزی خراسان شمالی تعداد كارت های بازرگانی این استان 300 مورد است كه از مجموع این تعداد 100 كارت فعال و 200 كارت به علت مسائل و مشكلاتی از قبیل مالیات، بیمه و سایر موارد غیر فعال هستند.
خراسان شمالی حدود 400 واحد تولیدی و صنعتی با سرمایه گذاری 13 هزار میلیارد ریال و اشتغال 11هزار نفر دارد كه از لحاظ داشتن صنایع بزرگ صنعتی در بین 31 استان كشور رتبه دهم را داراست.
سهم اشتغال در این استان در سه بخش كشاورزی با 39.6 درصد، صنعت با 24.3 درصد و خدمات 36.1 درصد است.
سهم این استان همچنین در حوز كشاورزی بیش از میانگین كشور است اما در حوزه صنعت و خدمات پایین تر است.
3007/ 6042