۶ شهریور ۱۳۹۵، ۱۲:۴۲
کد خبر: 82205252
T T
۰ نفر
اصل بداهه نوازي در موسيقي شرق و غرب يكسان است

تهران - ايرنا - هنرمند ايتاليايي و نوازنده پيانو گفت: اصل موضوع در بداهه نوازي غرب با اتفاقي كه در مشرق زمين درباره بداهه روي مي دهد، يكي است، فقط ممكن است در شكل ظاهري تفاوت هايي داشته باشد.

به گزارش گروه فرهنگي ايرنا از بنياد آفرينش هاي هنري نياوران، جيوواني گوئيدي كه سابقه اجرا در كشور هاي مختلفي را همچون آرژانتين، برزيل، آمريكا، آلمان، فرانسه، ايرلند، كره جنوبي، چين، انگلستان و ايتاليا را در كارنامه هنري خود دارد، براي نخستين بار در منطقه خاورميانه حضور يافت و كنسرت خود را در ايران برگزار كرد.
كنسرت بداهه نوازي وي با الهام از آثار موسيقي دانان جَز اروپا، دوم و سوم شهريور ماه با استقبال علاقه مندان در فرهنگسراي نياوران برگزار شد.
جيوواني گوئيدي در گفت وگويي، بداهه نوازي را به معناي بيرون كشيدن بخشي از زندگي در لحظه خلق اثر توصيف كرد و افزود: اين تلقي وجود دارد كه بداهه نوازي كار ساده يي است، در حاليكه بداهه نواز بايد حسّ و حال اتفاق هايي را كه در محيط پيرامونش روي مي دهد با زبان موسيقي به مخاطبانش منتقل كند؛ و اين، بس براي من بسيار مهم است.
وي ادامه داد: در بداهه نوازي بسيار كم اتفاق مي افتد كه همه چيز بديع و تازه باشد. بسياري از چيزها با تركيب هاي مختلف در بداهه نوازي متبلور مي شود. در بداهه نوازي نبايد تنها به دنبال خلق كار هاي نو بود، چرا كه پيشينه نوازنده و برخوردهاي او با اين موضوع، به كارش مرتبط است و در هر اجرا به گونه يي خودش را نشان مي دهد.
جيوواني گوئيدي در ادامه با بيان اين نكته كه بداهه نوازي تنها با به كارگيري تكنيك و منطق به جايي نمي رسد، به شباهت هاي بداهه نوازي در شرق و غرب اشاره كرد و گفت: اصل موضوع در بداهه نوازي با اتفاقي كه در مشرق زمين درباره ي بداهه روي مي دهد، يكي است، تنها ممكن است در شكل ظاهري تفاوت هايي داشته باشد. من در حوزه ي جَز كار مي كنم و مثل مكتب شما سينه به سينه نكته ها را آموخته ام.
اين نوازنده پيانو ادامه داد: همان طور كه در بداهه نوازي شرقي، بداهه نواز به پشتوانه و با الهام از آثار گذشتگان اثري را در لحظه به وجود مي آورد، در بداهه نوازي جَز نيز ما دنباله رو بزرگاني مثل چارلي پاركر هستيم و هنگام خلق اثر از آموزه هاي آنان استفاده مي كنيم. در واقع آثار استادان به ظرفي مي ماند كه هر كس مي تواند هر چه قدر مي تواند از آن برداشت كند و در كارهايش از آنها استفاده كند.
جيوواني گوئيدي كه دومين آلبومش، «ديس ايز د دي» - «This is the Day»- ، يكي از پرفروش ترين آثار موسيقي جَز اروپا بوده است، گفت: در نياوران و روي صحنه لحظه هاي بسيار خوبي داشتم. زماني كه با آقاي رامين صديقي درباره اجرا در ايران صحبت مي كردم، او به من مي گفت، «آماده باش، با مخاطب خاصي طرف خواهي شد». در طول دو شب اجرايم در فرهنگسراي نياوران نزديك ترين فضا را به چيزي كه مي خواستم با حضور مخاطبان ايراني تجربه كردم و در طول مدت اجرايم سكوتي را كه سرشار از انرژي بود، از طرف جمع دريافت مي كردم و اين، نزديك ترين بافت از رفتار مخاطب با اجراهايم بود.
كنسرت بداهه نوازي جَز جيوواني گوئيدي به همت نشر هرمس در روزهاي دوم و سوم شهريور ماه در تالار خليج فارس فرهنگسراي نياوران برگزار شد.
فراهنگ ** 3067 ** 1071