۶ شهریور ۱۳۹۵، ۱۴:۰۶
کد خبر: 82205440
T T
۰ نفر
ایستگاه مشاوره كتاب برای مخاطبان در نمایشگاه كتاب زنجان

زنجان - ایرنا- در هشتمین نمایشگاه كتاب ناشران كشور در زنجان، اداره كل كتابخانه های عمومی این استان با ایجاد ایستگاه مشاوره كتاب، خدمات متعدد راهنمایی و مشاوره را برای شناسایی و انتخاب كتاب های مورد نظر به مراجعان ارائه می دهد.

كارشناس منابع اداره كل كتابخانه های عمومی استان زنجان روز شنبه در این باره به خبرنگار ایرنا گفت: تنوع كتاب های منتشر شده باعث شده است تا برخی افراد به دلیل نداشتن اطلاعات كافی در مراجعه به نمایشگاه های كتاب، كتابفروشی ها و یا كتابخانه های عمومی دچار نوعی سرگردانی در انتخاب منابع شوند و این امر ارائه مشاوره كتاب را ضروری كرده است.
حسین رحمانی زاده افزود: به تعبیر رهبر معظم انقلاب، كتابدار آن كسی نیست كه فقط كار آوردن و تحویل دادن كتاب را به مراجعه كنندگان انجام دهد بلكه كتابداران به عنوان 'مشاوران امین' لازم است نقش راهنما و هدایت گری را نیز در معرفی منابع به كاربران ایفا كنند.
وی ادامه داد: علاوه بر آگاهی و مطالعات خود كتابداران، دسترسی به سامانه های كتابخانه ملی، نهاد كتابخانه های عمومی كشور و خانه كتاب و چاپ كتابچه های موضوعی معرفی كتاب، ابزارهای كارشناسان ایستگاه مشاوره كتاب برای ارائه خدمات مشاوره به مراجعه كنندگان است.
رحمانی زاده افزود: اگر برخی كتاب های مورد نظر مراجعه كنندگان در نمایشگاه موجود نباشد، از طریق سامانه های مختلف ثبت كتاب، كتابخانه های عمومی كه دارای آن منابع هستند به افراد معرفی می شوند و با ارائه یك معرفی نامه زمینه عضویت متقاضیان با تخفیف 50 درصدی در كتابخانه های عمومی فراهم می شود.
مجید میر محمدی، كارشناس اداره كل كتابخانه های عمومی استان زنجان نیز به اهمیت مشاوره كتاب برای گروه های سنی مختلف اشاره كرد و گفت: بهره گیری از خدمات مشاوره كتاب در انتخاب كتاب برای رده سنی كودكان ضرورت بیشتری دارد چرا كه ممكن است با یك انتخاب نامتناسب با مقتضای سنی، كودكان از كتاب و كتابخوانی زده شوند.
وی افزود: این موضوع می تواند در خصوص بزرگسالان نیز با انتخاب های نادرست منابع ایجاد شود بنابراین با احساس این خلاها، اداره كل كتابخانه های استان برای نخستین بار در نمایشگاه كتاب، اقدام به راه اندازی ایستگاه مشاوره كتاب كرد تا در شناسایی نیازهای مخاطبان بتواند كمكی به آنان ارائه دهد.
میرمحمدی بر ضرورت رعایت دقت و انصاف مشاوران در معرفی كتاب ها به مراجعه كنندگان اشاره و خاطرنشان كرد: مشاوران كتاب باید به دور از سوگیری های خاص، نیازهای واقعی مخاطبان را به آنان معرفی كنند.
وی تاكید كرد: در ارائه مشاوره كتاب باید استعداد و متقضای سنی افراد مدنظر قرار گیرد تا لطمه ای به برخی مسائل اعتقادی و تربیتی مخاطب وارد نشود به طوری كه ممكن است مطالعه یك كتاب در مقطع سنی خاصی برای یك مخاطب مناسب نباشد ولی منعی برای مطالعه همان كتاب در چند سال بعد برای آن فرد وجود نداشته باشد.
هشتمین نمایشگاه كتاب در زنجان از دوم تا هشتم شهریور در محل مصلای خاتم الانبیای زنجان برای بازدید عموم علاقه مندان دایر است.
347 ناشر از سراسر كشور در این نمایشگاه، تازه های نشر خود را در معرض دید عموم قرار داده اند.
7312/6085