۸ شهریور ۱۳۹۵، ۱۰:۱۰
کد خبر: 82208272
T T
۰ نفر
رونق غذاهاي محلي بر روي سفره هاي مردم كهگيلويه و بويراحمد

گچساران - ايرنا - با وجود پيشرفت تكنولوژي و تبليغات گسترده براي غذاهاي خارجي در شبكه هاي مجازي، اما هنوز غذاهاي محلي و سنتي بر روي سفره هاي مردم كهگيلويه و بويراحمد رونق خاصي دارد.

به گزارش ايرنا، در حالي كه عطر و طعم غذاهاي سنتي و ايراني در بسياري از نقاط كشور جاي خود را به تدريج به غذاهاي خارجي و فست فودي بي ارزش داده است اما در اين استان همچنان بازار مصرف غذاهاي سنتي داغ است.
مادران اين خطه با پخت غذاهاي محلي در سلامتي اعضاي خانواده خود،حفظ سنت ها و ماندگاري حلاوت چاشت هاي ايراني در ذائقه نسل امروز سهيم هستند.
**غذاهاي سنتي و محلي كهگيلويه و بويراحمد
شله ماسي يا آش ماست
مصرف اين غذا به دليل اينكه شغل اصلي مردم دامداري بوده، آسان بودن تهيه آن در محيط هاي تلاش و كار روستايي و ارزش آن كه سرشار از كلسيم است از گذشته هاي دور تا كنون در اين ديار رواج داشته است.
شله ماسي تركيبي از دوغ، برنج، آويشن، پياز داغ و روغن محلي است.
شله ماشكي
اين غذا از موادي چون برنج، ماش، انار خشك شده، پياز داغ و روغن محلي تهيه مي شود.
شله بادامي:
شله بادامي كه مخلوطي از بادام كوهي و برنج است و بر روي سفره هاي فصل زمستان رواج دارد.
كله ‌جوشك يا كلك سوز
اين غذاي ساده كه با پياز، پونه، ادويه و نان محلي تهيه مي شود و درمناطق عشايري رواج خاصي دارد.
آش كارده (هره):
براي تهيه‌ي اين غذا، كارده را كه گياهي گرمسيري با برگ‌هاي پهن است، خرد مي‌كنند و در دوغ ترش مي‌خوابانند.
بعد از دو روز آب به آن اضافه مي‌كنند. بعد از جوشيدن، گندم و برنج نيم‌كوب به آن اضافه مي‌شود. اين غذا مشهورترين آش كهگيلويه و بويراحمد است.
پلو محلي:
مواد اوليه آن برنج، قارچ و نوع گياه كوهي به نام ليزك است.
آبگوشت:
آبگوشت متداول ترين غذاي عشاير اين منطقه است كه از گوشت و حبوبات درست مي شود.
قورمه:
گوشت گوسفند را از استخوان جدا كرده و با پيه سرخ كرده و با اضافه كردن مقداري نمك آن را در ظرفي كه از پوست درست شده نگهداري مي كنند.
در مناطق سردسيري و يخبندان هاي زمستانه از اين غذا استفاده مي شود.
دنگو:
آش دنگو از غذاهاي محلي استان كهگيلويه و بويراحمد است كه سرشار از حبوبات مي باشد و در فصل زمستان بيشتر رواج دارد چون به اعتقاد مردم استان اين آش براي سرماخوردگي مفيد است.
نان بلوط يا نان كلگي:
قديمي‌ترين نان محلي كهگيلويه نان بليط يا نان بلوطي است.
براي تهيه‌ي اين نان پوسته‌ي سخت بلوط را جدا و خشك مي‌كنند.
سپس پوسته‌ي نازك بعدي را كه به آن جفت مي‌گويند، نيز مي‌گيرند.
اين پوسته خاصيت درماني دارد و براي درمان دردهاي معده مفيد است.
جفت بسيار تلخ است و آن‌را درون پوسته‌ي كپسول 500 مي‌گذارند و مي‌خورند، يا آن‌را مي‌جوشانند و مي‌خورند و بعد از آن، تكه‌اي گوشت كباب‌شده مي‌خورند، تا از حالت تهوع جلوگيري شود.
براي تهيه‌ي نان بلوطي عصاره‌ي بلوط يا كلگ را درون آب يك هفته مي‌خيسانند، تا به‌صورت خمير درآيد.
سپس آن‌را درون سبدهاي مخصوصي كه از شاخه‌هاي بادام كوهي مي‌سازند، پالايش مي‌كنند. بعد آن‌را با دست ورز مي‌دهند و به‌وسيله‌ي ابزاري به نام حسوم آن‌را روي ساج پهن مي‌كنند و به‌وسيله‌ي حسوم وارونه مي‌كنند، تا دو طرف آن برشته شود. اين نان به رنگ قهوه‌اي تيره است.
نان بركو:
براي تهيه‌ي اين نان، كلگ (عصاره بلوط) را با آرد گندم مخلوط مي‌كنند و به‌صورت خمير درمي‌آورند. سپس روي ساج پهن مي‌كنند. اين نان بزرگ‌تر از نان بلوطي است و شبيه نان لواش است. اين نان قهوه‌اي روشن است.
مديركل ميراث فرهنگي، صنايع دستي و گردشگري كهگيلويه و بويراحمد گفت:برگزاري جشنواره هاي غذاهاي بومي محلي، نمايشگاه هاي عرضه غذاهاي سنتي، مسابقات درون مدرسه اي و ثبت ملي برخي از غذاهاي محلي از برنامه هاي در دست اجرا براي ادامه اين استقبال از غذاهاي بومي و محلي است.
محمود باقري افزود: هم اكنون در حال تلاش و برنامه ريزي براي ثبت ملي نان محلي،نان كلگي، آش دوغ و آش كارده هستيم.
وي اظهار كرد:جشنواره غذاهاي بومي و محلي كهگيلويه و بويراحمد شهريور‌ امسال در ياسوج برگزارمي شود.
وي گفت: در اين جشنواره بانوان خلاق و خوش ذوق استان ، غذاهاي سنتي خاص كهگيلويه و بويراحمد با پوشش محلي و در سياه چادرها طبخ و در معرض ديد علاقمندان قرار مي دهند.
باقري با اشاره به خواص دارويي برخي از غذاهاي استان گفت: اين جشنواره مي تواند زمينه معرفي خواص دارويي غذاهاي محلي استان را فراهم كند.
مديركل ميراث فرهنگي، صنايع دستي و گردشگري ادامه داد: در اكثر غذاهاي بومي و محلي استان از گياهان دارويي و خوش عطر و طعم ،بومي استان استفاده مي شود.
باقري با بيان اينكه هر ساله مسافران زيادي در فصول مختلف به استان سفر مي‌كنند، گفت: پخت غذا در سياه چادرهاي عشايري و توسط بانواني با لباس محلي مي تواند به عنوان يكي از جاذبه هاي گردشگري استان معرفي شود.
8143/1662