۹ شهریور ۱۳۹۵، ۹:۵۲
کد خبر: 82210033
T T
۰ نفر
دبیركل تراسیكا : همكاری با بندر شهید رجایی بیشتر می شود

بندرعباس- ایرنا - دبیركل كریدور بین المللی تراسیكا گفت : با بررسی و بازدید میدانی از ظرفیت ها و بخش های بندر شهید رجایی و همچنین آگاهی بیشتر نسبت به توانمندی ها ، امكان همكاری برای استفاده از ظرفیت بزرگترین بندر ایران بیشتر خواهد شد.

به گزارش روز سه شنبه روابط عمومی اداره كل بنادر و دریانوردی هرمزگان، میرچا چوبراگا در بازدید از بخش های مختلف بندر شهید رجایی و نشست مشترك با مدیران ارشد این بندر افزود: اقدام مناسب برای پیشرفت و افزایش عملكرد بندر شهید رجایی پایتخت تجارت دریایی ایران، در كریدور تراسیكا (كریدور حمل و نقلی اروپا - قفقاز- آسیا) انجام شده است.
وی بیان داشت : تسهیل ترافیك و جابه جایی بار و مسافر از آسیای دور و آسیای میانه به سمت منطقه قفقاز و اروپا عمده ماموریت اصلی برای كریدور تراسیكاست.
مدیركل بنادر و دریانوردی هرمزگان نیز در این نشست از بندر شهید رجایی به عنوان دروازه طلایی اقتصاد ایران یاد كرد و گفت: با تلاش های دولت تدبیر و امید و به دنبال توافق برجام و استقبال خطوط كشتیرانی برتر دنیا برای حضور در بندر شهید رجایی و افزایش تردد خطوط كشتیرانی به این بندر، عملیات بندری آن رشد قابل ملاحظه ای یافته است كه در نوع خود نشان از رشد اقتصادی در كشور دارد.
ابراهیم ایدنی افزود: بندر شهید رجایی در ماه های اخیر همواره شاهد حضور گروه های تجاری و سرمایه گذاران بسیاری از كشورهای اروپایی و آسیایی به منظور بررسی شرایط سرمایه گذاری در این بندر بوده است.
وی بیان داشت: این بندر 53 درصد صادرات و واردات ، 70 درصد ترانزیت و تخلیه و بارگیری حدود 85 درصد كالاهای كانتینری درسطح كل بنادر كشور را پشتیبانی می كند.
دبیركل كریدور بین المللی تراسیكا ضمن سفر به پایتخت تجارت دریایی ایران ، باحضور در بندر شهید رجایی از امكانات و قابلیت های این منطقه ویژه اقتصادی ، اسكله های 40 گانه آن و تجهیزات تخلیه و بارگیری كالا در بزرگترین بندر تجاری ایران و همچنین اراضی پشتیبانی ، پروژه های سرمایه گذاری شامل ترمینال های 1 و 2 كانتینری ، ترمینال های جنرال كارگو (كالاهای متفرقه و عمومی) و بندر نفتی خلیج بازدید و از نزدیك با ظرفیت های موجود در این بندر به منظور یافتن نقاط همكاری آشنا شد.
قاره آسیا در سال‌های اخیر به مركز ثقل تجارت و تولید جهانی بدل شده است ، به تبع آن تقاضا برای حمل ‌و نقل در این منطقه بیشتر شده و این مساله موجب افزایش همكاری بین دولت‌ها بویژه برای ایجاد كریدورهای بین‌المللی و عملیاتی كردن آنها شده است.
در حال حاضر چهار كریدور مهم بین‌المللی از قزاقستان می‌گذرند كه چین را به اروپا وصل می‌كنند كه یكی از این كریدورها كریدور «تراسیكا» است ؛ كریدوری بین‌المللی كه آسیا را به اروپا متصل می‌كند و به عنوان 'راه ابریشم جدید' شناخته می شود . هدف اصلی تراسیكا توسعه روابط اقتصادی، تجارت و ارتباطات حمل‌ونقل در طول این كریدور است.
این كریدور از اهمیت بین‌المللی زیادی برای ایران ، منطقه و آسیا و اروپا برخوردار است. اعضای این كریدور كشورهای بلغارستان، اوكراین، رومانی، مولداوی و تركیه در حاشیه دریای سیاه، گرجستان، ارمنستان و آذربایجان در منطقه قفقاز و تركمنستان، قزاقستان، ازبكستان، تاجیكستان و قرقیزستان در آسیای میانه هستند كه در سال 1388 جمهوری اسلامی ایران نیز به‌عنوان چهاردهمین كشور عضو این كریدور شناخته شد. ایران با دارا بودن موقعیت جغرافیایی و تزانزیتی ویژه در منطقه در زمینه تجارت بین آسیا و اروپا نقش ویژه‌ای ایفا می ‌كند.
بنابراین عبور كریدورهای جاده ابریشم ، شمال-جنوب ، شرق-غرب ، شبكه بزرگراه‌های آسیایی و شاخه جنوبی كریدور سه گانه آلتید از قلمرو جمهوری اسلامی ایران حاكی از آن است كه با عضویت رسمی ایران در كریدور تراسیكا، مسیرهای این كریدور توسعه‌یافته و علاوه بر مسیر دریای سیاه، مسیر زمینی بلغارستان، تركیه و جمهوری اسلامی ایران كه از اقتصادی‌ترین مسیرهای دسترسی اروپا به آسیا به شمار می‌رود، به مسیرهای یاد شده اضافه می‌شود كه قطعا منافع اقتصادی، تجاری و سیاسی عمده‌ای را متوجه كشورهای منطقه خواهد كرد.
ایران تنها مسیر جاده‌ای برای كریدور مزبور به شمار می‌آید، بنابراین از اهمیت ویژه‌ای در این طرح برخوردار است. به علاوه با عضویت ایران در كریدور تراسیكا راه برای عضویت كشورهای افغانستان و پاكستان كه مایل به پیوستن به این كریدور هستند، هموار شد.
بندر شهید رجایی در 23 كیلومتری غرب بندرعباس مركز استان هرمزگان واقع شده است.
7195/6048 /1484
۰ نفر