۱۱ شهریور ۱۳۹۵، ۱۷:۱۸
کد خبر: 82213622
T T
۰ نفر
تازه ترین گزارش ها درباره توافق نفتی بغداد و اقلیم كردستان عراق

اربیل - ایرنا- سفر نچیروان بارزانی نخست وزیر اقلیم كردستان عراق به بغداد گمانه زنی ها را در خصوص توافق نفتی بین اقلیم كردستان عراق و دولت مركزی، نه تنها در صادرات نفت تولیدی در اقلیم بلكه در خصوص صادرات نفت استان كركوك نیز بیشتر كرده است.

برخی منابع كرد روز چهارشنبه ادعا كرده بودند كه در نشست حیدر العبادی نخست وزیر عراق و نیچروان بارزانی نخست وزیر دولت اقلیم كردستان عراق، طرفین درباره صادرات نفت از مسیر خط لوله اقلیم به تركیه و انتقال آن به بندر جیهان، توافق كرده اند و قرار شده هر طرف 50 درصد نفت تولیدی(هركدام 75 هزار بشكه) از چاه های كركوك را بردارد.
این گزارش ها هنوز ازسوی مراجع رسمی عراق و منطقه اقلیم تایید نشده ، اما احمد عسگری رئیس كمیته نفت و گاز در شورای استانی كركوك به خبرنگار ایرنا در اربیل گفت: قانون اساسی عراق این مجوز را به دولت مركزی عراق داده است كه نفت كركوك را از طریق شركت 'سومو ' روانه بازارهای جهانی كند، اما در عین حال، دیدارهای اخیر مقامات اقلیم و بغداد، احتمال صادرات نفت كركوك را از طریق خط لوله كردستان به بندرجیهان تركیه افزایش داده است .
در همین خصوص فیاض حسن نعمه معاون وزیر نفت عراق بعد از سفر بارزانی به بغداد به رسانه ها گفت: قرار است شركت سومو هفته آینده نشستی را با حكومت اقلیم كردستان عراق برای صادرات نفت از طریق خط لوله كردستان- جیهان برگزار كند.
این مقام عراقی تاكید كرد كه اگر دو طرف به توافق نرسند، باید به راه های دیگر جهت صادرات نفت فكر كرد، چون عراق به درآمدهای بیشتری نیاز دارد.
براساس گزارش های دریافتی خبرنگار ایرنا در اربیل استان كركوك دارای 5 چاه بزرگ نفتی است كه دو چاه را حكومت اقلیم كردستان عراق و 3 چاه دیگر را بغداد مدیریت می كند. چاه های تحت كنترل دولت مركزی روزانه 150 هزار بشكه نفت استخراج می كنند، این در حالی است كه در دو چاه تحت كنترل حكومت اقلیم كردستان عراق روزانه 200 هزار بشكه نفت استخراج می شود .
در حالی حكومت اقلیم كردستان عراق و دولت مركزی گفت وگو برای صادرات نفت را آغاز می كنند كه بدلیل تنش های دو طرف در 5 ماه گذشته، صادرات نفت كركوك به بندر جیهان تركیه متوقف شده بود.
شبكه تلویزیونی رووداو نزدیك به حزب دمكرات كردستان عراق به نقل از منابع موثق خود روز پنجشنبه اعلام كرد: در پی سفر نچیروان بارزانی به بغداد نجم الدین كریم استاندار كركوك سفر خود را به بغداد برای مذاكره در خصوص صادرات نفت كركوك به بازارهای جهانی، متوقف كرده و منتظر توافق های جدید حكومت اقلیم كردستان عراق و دولت مركزی است.
براساس اعلام رسانه های منطقه، نچیروان بارزانی نخست وزیر حكومت اقلیم كردستان عراق در سفر اخیر خود به بغداد با مقامات دولت مركزی برای صادرات روزانه 150 هزار بشكه نفت استان كركوك از طریق خط لوله كردستان- جیهان به توافق رسیده است.
براساس این توافق روزانه 75 هزار بشكه از طریق خط لوله كردستان- جیهان و 75 هزار بشكه هم از طریق شركت سومو روانه بازارهای جهانی می شود و در مقابل دولت مركزی و حكومت اقلیم كردستان عراق متعهد به پرداخت بودجه استان كركوك خواهند بود.
خاورم*1*351*1770*شبد ** 1095
۰ نفر