۱۲ شهریور ۱۳۹۵، ۱۰:۳۷
کد خبر: 82214028
T T
۰ نفر

زاگرس میانی خاستگاه شاهنامه خوانی

۱۲ شهریور ۱۳۹۵، ۱۰:۳۷
کد خبر: 82214028
زاگرس میانی خاستگاه شاهنامه خوانی

شهركرد-ایرنا- نهمین جشنواره شاهنامه خوانی مناطق زاگرس نشین در لردگان نشان داد كه زاگرس میانی را بدون شك باید یكی از خاستگاه های اصلی و اصیل شاهنامه خوانی در ایران دانست.

شاهنامه خوانان زاگرس نشین در این جشنواره هر كدام با گویش و لهجه خود روایت های حماسی از شاهنامه را خوانش می كردند و هر كدام با صفات قومیتی خویش راوی پهلوانان شاهنامه بودند.
حماسه تاریخ شاهنامه ، همیشه برای مردم همین بوده است؛ پاسداری از خاك وطن و سرزمین ایران زمین تا هرگز این خاك را به اهریمن ندهند.
در شاهنامه سیاووش به عنوان اسطوره اتحاد و هویت ملی خون خود را فدا می كند و این نشانه ای از ایثار برای وطن و آرمانهای سرزمین و فرهنگ و تمدن كشور است.
در سرزمین جغرافیایی زاگرس شاهنامه رویكردی اجتماعی دارد، آنچنان كه مردمان این دیار بر نام فرزندان خود نام هایی از شاهنامه و اسطوره های پهلوانی آن را برگزیده اند.
شاهنامه در بین سرزمین بختیاری به عنوان ˈ هفت لشگر ˈ معروف است و نقالی و شاهنامه خوانی به عنوان یك فرهنگ بومی در این منطقه درآمده و هر كدام از شخصیت ها و كاراكترهایی داستانی كه در شاهنامه به عنوان یك اسطوره اند، نماد یك فرهنگ و اندیشه می باشند.
نام برخی از مناطق جغرافیایی سرزمین بختیاری از جمله ˈ رستم آبادˈ ، ˈ كوه رستم ˈ و ˈ دژسفید ˈ برگرفته از مفاهیم شاهنامه است و شاهنامه فردوسی، برای مردم این خطه تنها قصه و داستان نبرد نیست، بلكه یك اثر ستایشگری خداوند است.
شاهنامه فردوسی حدود 60هزار بیت شعر دارد و بزرگترین حماسه ملی ایران است، این كتاب غیر از حماسه ای بودن دارای پندها ، نصیحت ها ، اخلاق و ادب بوده زیرا فردوسی زنده كننده زبان و هویت ملی ایرانی است.
فردوسی، قالب مثنوی را برای نظم داستان های تراژیك شاهنامه برگزیده و به دلیل آگاهی و علاقه به واژه های فارسی از لغت عربی در آن استفاده نكرده است.
رییس بنیاد نیشابور و ویراستار شاهنامه فردوسی به خبرنگار ایرنا در شهركرد گفت:شاهنامه فردوسی آیینه تمام نمای فرهنگ و تمدن ایرانی است و فردوسی نیز سرو روان و پاك ایران است و نباید به دست فراموشی سپرده شود. ˈفریدون جنیدی ˈ افزود:توجه و گرایش مردم در ایل بختیاری به این اثر فاخر و جاودان قابل ستایش است.
شاهنامه خوانی دربین عشایر به ویژه قوم بختیاری از گذشته تاكنون متداول بوده و این رسم هنوز در بین ایل بختیاری حفظ شده است و به دلیل روح حماسی شاهنامه ، بختیاریها درآیین‌های سوگواری نیز شاهنامه خوانی می‌كنند.
مدیركل فرهنگ و ارشاد اسلامی خوزستان در جشنواره شاهنامه خوانی لردگان گفت:فردوسی انسانی حكیم و نظریه پرداز بود كه اشعار او نظریه هایی عملی و كاربردی را برای انسان ، طرح ریزی می كند.
همایون قنواتی گفت: انسانی كه حكیم فردوسی معرفی می كند انسان عقل گرای معنویت خواه است و تعادل و توازنی كه در شاهنامه وجود دارد لازمه ی جامعه و انسان امروزیست.
مدیركل فرهنگ و ارشاد اسلامی چهارمحال و بختیاری نیز گفت:شاهنامه خوانی بخشی از فرهنگ مردم بختیاری است و در بیشتر برنامه های سنتی از شاهنامه خوانی بهره می گیرند.
جواد كارگران دهكردی ، در جشنواره شاهنامه خوانی لردگان تاكید كرد:این جشنواره از رویكرد جغرافیایی منطقه ای به جشنواره ملی در سالهای آینده تبدیل می شود.
به گزارش ایرنا،چهارمحال و بختیاری پس از استان فارس دارای دومین جمعیت عشایری كشور می باشد كه عشایر بختیاری هنوز به مولفه های فرهنگی خود پایبند هستند.
در نهمین دوره جشنواره شاهنامه خوانی و نقالی مناطق زاگرس نشین ایران 61 نقال و 73 شاهنامه خوان شركت كردند.
این جشنواره با حضور نقالان و شاهنامه خوانان 12 استان زاگرس نشین ایران به مدت 2 روز در این شهرستان برگزار شد.
2097