به گزارش خبرنگار ایرنا ، فعالیت بنادر امیرآباد بهشهر، نوشهر و فریدونكنار ، فرودگاه های ساری ، نوشهر ، رامسر و نیز مسیر دسترسی از طریق راههای كندوان ، هراز و سوادكوه به پایتخت و نیز كشاورزی پربار از مهم ترین ظرفیت های مازندران است كه این توانمندی ها در دیگر استان های كشور كمتر دیده می شود.
شماری از فعالان اقتصادی مازندران در نخستین نشست هفته پیش كه با محوریت بخش حمل و نقل دریایی در منطقه ویژه اقتصادی نوشهر برگزار شد به فراهم نبودن زیرساخت های حوزه حمل و نقل دریایی با هدف صدور محصولات كشاورزی به دیگر كشورهای حاشیه دریای خزر به عنوان یكی از مشكلات اساسی دراین منطقه بیان كردند.
در حالی این مشكلات از سوی این فعالان اقتصادی در این نشست مطرح شده است كه در ماه های گذشته ، كشور روسیه پس از تحریم های اتحادیه اروپا و درپی آن بروز اختلاف با تركیه برای واردات محصولات كشاورزی ایران از جمله لبنیات ، گوشت مرغ و مركبات اعلام آمادگی كرده است.
بنا به گفته این فعالان اقتصادی ، تجار مازندرانی اكنون به خاطر نبود زیرساخت های مناسب حمل و نقلی از جمله كانتینرهای ویژه ، محصولات كشاورزی را به استان همجوار گیلان برده و از آنجا با نام آن استان به كشورهای حاشیه دریای خزر صادر می كنند .
آمار كامیون های دارای كانتینر سردخانه ای در مازندران اكنون بین 40 تا 50 دستگاه برآورد می شود در حالی كه نیاز استان برای پاسخگویی به صادرات محصولات كشاورزی دستكم یكهزار دستگاه است.
مدیرعامل شركت توسعه صادرات گل میوه مازند گفت : یكی از دغدغه های اساسی فعالان اقتصادی امنیت ،سلامت و هزینه تمام شده محصولات كشاورزی به هنگام حمل توسط ناوگان حمل و نقل دریایی است.
شركت توسعه صادرات گل میوه مازند در شهر سلمانشهر شهرستان عباس آباد غرب مازندران فعالیت دارد و دستكم 50 باغدار عضو آن هستند.
هوشنگ رحمانی افزود : با توجه به فساد پذیری میوه و تره بار در زمان كوتاه ، بنابراین هنگام حمل این محصولات باید از كشتی های مجهز به امكانات سردخانه ای استفاده شود درحالی كه در بنادر این استان این گونه نیست.
وی ادامه داد : تاكنون بخش های دولتی و خصوصی برای خریداری و تهیه كشتی های مجهز به سردخانه در بنادر شمالی استقبال نكرده اند ضمن اینكه در كشورهای مقصد نیز باید سردخانه هایی وجود داشته باشد چراكه محصولات برای ماندگاری بیشتر قبل از رسیدن به بازار مصرف در سردخانه نگهداری شود.
وی افزود : اكنون این محصولات پس از تخلیه بار كشتی ها ه كشور مبدا حمل می شود كه حدود 10 تا 15 روز هم به طول می انجامد تا این محصولات به كشورهای مورد نظر و به بازار مصرف برسد كه این امر به دلیل نبود سردخانه در مقصد و مدت زمان ارسال كالا سبب افزایش قیمت كالا می شود.
این فعال اقتصادی گفت : از دیرباز كشتی های مجهز به امكانات سردخانه ای در دیگر كشورها فعالیت دارند كه این وضعیت علاوه بر تضمین سلامت و امنیت محصولات همچنین ارزآوری خوبی نیز برای كشور صادركننده به همراه دارد.
رحمانی ، گل و گیاه و مركبات را به عنوان مهم ترین محصولات كشاورزی تولیدی صادراتی در غرب مازندران معرفی كرد و افزود : به طور میانگین هرسال مقدار 300 هزار تن كیوی در این مناطق تولید می شود كه به دلیل كمبود و فراهم نبودن امكانات حمل و نقل حدود یكصد هزارتن آن به كشورهای حاشیه دریای خزر صادر می شود.
كارشناسان نیز اعتقاد دارند مازندران ، بویژه غرب استان به لحاظ برخورداری از شرایط بسیار مناسب نظیر خاك مطلوب ، نورخورشید به اندازه كافی و سازگاری درختان كیوی با اقلیم منطقه ، بیشترین میزان تولید این محصول را به خود اختصاص داده است.
به گفته آنان در صورت اتخاذ سیاست های اصولی ، برنامه ریزی صحیح از سوی مسئولان دقت بیشتر در حمل و نقل و نگهداری این محصول ، ایران توانایی صدور حدود 80 درصد كیوی تولیدی در شمال كشور بویژه غرب مازندران را به خارح از كشور دارد كه در صورت تحقق این مهم ، اقتصاد منطقه متحول می شود.
مدیر عامل شركت توسعه صادرات گل میوه مازند با بیان اینكه 5 هزار تولید كننده گل و گیاه در غرب مازندران فعالیت دارند گفت : در بخش گل و گیاه حدود 300 گونه دراین مناطق از جمله گل های بریده ، گلدانی آپارتمانی و باغچه ای تولید می شود كه گل های اركیده در بازارهای جهانی اقبال زیادی دارد.
رحمانی بدون اعلام میزان صادرات این محصول درعین حال افزود : میزان ارزآوری ناشی از صادرات گل و گیاه سال گذشته حدود یك میلیون دلار بوده است درحالی كه اگر امكانات و تجهیزات حمل و نقل لازم فراهم باشد می توان تا صد برابراین محصول را به دیگر كشورها صادر كرد.
بر اساس آمارهای رسمی سالانه 2/2 میلیون تن مركبات، 180 هزار تن گوشت مرغ( 11 درصد نیاز كشور)، 700 هزارتن شیرخام در مازندران تولید می شود .
مازندران بر اساس آمارهای رسمی كشوری در تولید 14 محصول كشاورزی رتبه اول كشور را دارد و 10.5 درصد ارزش افزوده محصولات كشاورزی ایران هم در اختیار این استان است .
مدیر شركت كیمیا كاران شیما تولید كننده مواد شوینده ،انواع مایع ظرفشویی، مایع دستشویی، سفیدكننده، جرم گیر در محمودآباد در این نشست گفت : خودروهایی كه محصولات را از كشورهای عراق ، افغانستان ، جمهوری آذربایجان و ارمنستان وارد ایران می كنند ظرفیت حمل حدود 36 تا 40 تن بار دارند درحالی كه میزان ظرفیت حمل بار تریلی ها این منطقه حدود 23 تن است.
عبدالله غلامی افزود : درحالی كه این دسته از رانندگان كه از ایران برای كشورهایی مانند افغانستان ، ارمنستان و عراق حمل می كنند تا تكمیل نشدن ظرفیت در گذرگاه های مرززمینی در انتظار می مانند.
وی ادامه داد: این وضعیت سبب شده تا برای تكمیل ظرفیت بار این خودروها در گذرگاه های مرزی از خودروهای با ظرفیت حدود 14 تا 15تن بدون كانتینر استفاده كنیم و متاسفانه گمرگ فریدونكنار برخلاف سایر شهرستان های مازندران نسبت به پلمپ این خودروها كوتاهی می كند.
این فعال اقتصادی گفت : پلمپ نكردن خودروها ازسوی گمرگ این منطقه حكم حمل كالاهای قاچاق دارد و چنین وضعیتی سبب می شود تا به واسطه ها در دیگر مناطق از جمله شهرهای گنبدكاووس و یا مشهد مقدس روی آوریم و با این اقدام ضمن آنكه تولید این نوع كالاها با نام این واسطه ها ثبت می شود مهم تر از همه این مسائل بخشی از منافع مانند مشوق های صادراتی نیز عاید آن ها می شود.
غلامی ، كندی روند صادرات را از دیگر مشكلات رفتارهای سلیقه ای مسئولان گمرك دراین منطقه دانست و ادامه داد : این مشكل همچنین سبب شده تا برخی از رانندگان تریلی ها حمل كننده محصولات صادراتی این شركت به دلیل معطلی استقبال چشمگیری نكنند.
مدیركل بنادر و دریانوردی مازندران هم گفت : عزم و اراده مدیران استانی برای رفع موانع و مشكلات صادرات و واردات كالاها جدی بوده و تاكنون حمایت های خوبی از فعالان اقتصادی دراین استان صورت گرفته است.
سیاوش رضوانی افزود : بارها نشست های متعددی با عنوان ستاد فرماندهی اقتصاد مقاومتی در مركز استان برگزار و استاندار مازندران نیز برای رفع موانع و مشكلات حوزه واردات و صادرات تاكید فراوانی نیز داشته اند.
وی ، خطوط دریایی را به عنوان آسان ترین و ارزان ترین مسیر حمل و نقل كالا در كشور دانست و ادامه داد : امروز كشورهایی مانند تركمنستان كه فاصله چندانی با بنادر این استان ندارد و می توان به مدت حدود 2 روز كالاهایی نظیر گل و گیاه ، گوشت و مركبات به این كشورها صادركرد .
مدیركل بنادر و دریانوردی با ارائه گزارشی از میزان تخلیه و بارگیری كالا از سال 1380 تاكنون در بنادر شمالی به معرفی ظرفیت های منطقه ویژه بندر نوشهر پرداخت و گفت : این بندر با مساحتی حدود 45 هكتار و ظرفیت پذیرش پهلوگیری كشتی ها به میزان حدود شش هزار و 500 تن و وجود 10 اسكله، اقدامات خوبی در دوره های گذشته به ویژه در دولت تدبیر و امید در حوزه توسعه زیرساخت ها و توسعه تجهیزات این بندر با همكاری بخش خصوصی صورت گرفته است.
رضوانی افزود : به عنوان نمونه با خشك كردن حدود 14هكتار زمین در دریا در ضلع شرقی این بندر با ساخت انبارهای سرپوشیده ، رو باز و نیز سیلوی غلات با همكاری بخش خصوصی حدود 500 میلیارد ریال در این بندر سرمایه گذاری شده است و چنین تحولاتی می تواند نوید بخش افزایش صادرات و واردات كالاها در آینده دراین بندر باشد.
وی ادامه داد : در حوزه مسافری و گردشگری دریایی نیز با وجود در اختیار داشتن پایانه مسافربری در این بندر مذاكرات خوبی در بازدیدی كه نماینده وزارت امور خارجه و رایزن كشور تركمنستان از این بندر داشتند صورت گرفت وامیدوارم در آینده نزدیك شاهد فعالیت در حوزه گردشگری دریایی این منطقه باشیم .
منطقه ویژه اقتصادی بندر نوشهر به علت نزدیكی به پایتخت و مراكز عمده و تجاری و صنعتی و دسترسی آسان به بازارهای مصرفی آسیای میانه و اروپای شرقی از اهمیت ویژه ای برخوردار است.
مدیركل گمركات مازندران نیز گفت: با راه اندازی سامانه جامع امور گمركی تمامی موانع و مشكلات پیش رو در حوزه صادرات كالاهای استان به كشورهای دیگر برطرف شد .
ابوالقاسم یوسفی نژاد افزود : با تشكیل ستاد تسهیلات فرامرزی به دستور استاندار مازندران همه موانع گمرگی برداشته شد .
وی ادامه داد : با فراهم كردن امكانات و زیر ساخت های لازم در بزرگ ترین پایانه گل و گیاه شمال كشور در منطقه اسبچین شهرستان عباس آباد ، خدمات گمركی در این منطقه ارائه می شود.
مدیركل گمركات مازندران گفت :با انعقاد قراردادهای گمركی میان شركت های اقتصادی روسی و ایرانی مشكلاتی برای صدور مجوزهای گمركی خودروهای سنگین كمتر از 22 تن بدون پلمب رفع شد .
وی از ارائه خدمات حمل و نقل كالا از طریق هوایی به فعالان اقتصادی به عنوان یكی از آمادگی های گمرك مازندران نام برد .
یوسفی نژاد به اتصال 22 سازمان با سامانه جامع امور گمركی مازندران اشاره كرد و افزود : با وجود فعالیت ستاد تسهیلات تجارت فرامرزی در استان ، صادركنندگان با مشكلاتی برای اخذ مجوزهایی از برخی سازمان ها مواجه هستند .
مازندران به لحاظ برخورداری از موقعیت های ممتازی مانند تولید گل و گیاه ، مركبات ، برنج ، كیوی ، مواد صنعتی ، معدنی و برنج در كشور جایگاه ویژه ای دارد.
طبق آمار موجود دستكم 50 فعال اقتصادی در حوزه صادرات و واردات كالا در مازندران فعالیت دارند كه بخشی از كالاهای خود را از طریق خطوط دریایی بنادر مازندران مانند امیرآباد ، فریدونكنار ، نكا و نوشهر به كشورهای همسایه صادر می كنند.
دراستان مازندران افزون بر 800 نفر دارای كارت بازرگانی هستند كه برنامه صادرات استان برای سالجاری 500 میلیون دلار برآورد شده است.
7078 /1602/1899
نوشهر- ایرنا - بازرگانان مازندران می گویند برغم همه ظرفیت های استان مازندران در امر صادرات و واردات و تبادلات تجاری با دیگر كشورها با مشكلات فراوانی روبه رو هستند.