۳۰ شهریور ۱۳۹۵، ۲۳:۲۸
کد خبر: 82237301
T T
۰ نفر

افزايش تنش سياسي بين بوسني و هرزگوين و صربستان

۳۰ شهریور ۱۳۹۵، ۲۳:۲۸
کد خبر: 82237301
افزايش تنش سياسي بين بوسني و هرزگوين و صربستان

بلگراد-ايرنا- پس از اظهارات تهديد آميز 'صفر خليلوويچ' رئيس سابق ستاد كل بوسني و هرزگوين در زمان جنگ هاي دهه نود ميلادي در منطقه بالكان غربي مبني بر ناپديد شدن جمهوري صربسكا در صورت برگزاري همه پرسي براي تعيين روز ملي، موجب واكنش از طرف صربستان و افزايش تنش سياسي شد.

به گزارش ايرنا، 'آلكساندر ووچيچ' نخست وزير صربستان كه براي شركت در مجمع عمومي پارلمان سازمان ملل در نيويورك بسر مي برد در واكنش به اين اظهارت در جمع خبرنگاران با بيان اينكه صلح از اولويت هاي اساسي صربستان است، تاكيد كرد كه جمهوري صربسكا ناپديد نخواهد شد.
ووچيچ افزود: ما حافظ صلح هستيم و به يكپارچگي بوسني و هرزگوين احترام مي گذاريم، اما جمهوري صربسكا ناپديد نخواهد شد. فكر مي كنم كه پيام من بسيار روشن و بسيار قوي و در چارچوب توافق نامه صلح ديتون است.
وي توضيح داد كه همه بايد بدانند كه صربستان تمامي تلاش خود را براي حفظ صلح در منطقه بكار مي برد و هر پيام تحريك آميز ديگري نامناسب و غير ضروري است.
اظهارات تنش زا رئيس سابق ستاد ارتش بوسني و هرزگوين در خصوص اعلام برگزاري همه پرسي در جمهوري صربسكا براي تعيين روز ملي اين جمهوري در بوسني و هرزگوين است.
جمهوري صربسكا كه اكثريت ساكنين آن را صرب ها تشكيل مي دهد با حكومت مركزي سارايوو در نحوه اجراي قوانين در بوسني و هرزگوين و اجراي توافق نامه ديتون از سال 1995 ميلادي كه موجب پايان جنگ هاي خونين شده است، اختلاف نظر دارند.
'ميلوراد دوديك' رئيس جمهوري صربسكا به رغم مخالفت دادگاه قانون اساسي بوسني و هرزگوين و همچنين به رغم مخالفت 'والنتين اينسكو' مقام بلندپايه بين المللي براي بوسني و هرزگوين كه با برگزاري همه پرسي براي تعينن روز ملي جمهوري صربسكا مخالفت كرده اند، براي برپايي همه پرسي در اين خصوص اصرار دارد و برگزاري همه پرسي را براي تعيين روز ملي مغاير با توافق نامه ديتون نمي داند.
صربستان كه به لحاظ جمعيت و وسعت در بين جمهوري هاي برآمده از يوگسلاوي سابق بزرگترين كشور محسوب مي شود تلاش دارد كه چالش هاي سياسي كنوني در بوسني و هرزگوين كه به خاطر اعلام همه پرسي براي تعيين روز ملي جمهوري صربسكا ايجاد شده را به گونه اي صلح آميز حل و فصل كند.
اختلافات بين صرب ها و بوسنيايي ها در بوسني و هرزگوين كه موجب جنگ هايي در دهه نود ميلادي در بالكان شد، بسيار عميق است كه حتي گذشت زمان براي آشتي و صلح كافي نبوده و اكنون شاهد گسترش تنش هاي سياسي در چارچوب كشور بوسني و هرزگوين و فراتر از آن هستيم.
جمهوري صربسكا بعنوان يك جمهوري در چارچوب كشور بوسني و هرزگوين با داشتن نهادهاي رياست جمهوري، دولت و پارلمان اخيرا برگزاري همه پرسي در تاريخ 25 سپتامبر امسال را براي تعيين روز ملي جمهوري صربسكا اعلام كرده است.
'ميلوراد دوديك' رئيس جمهوري صربسكا (منطقه اي كه اكثر ساكنان آن را صرب ها تشكيل مي دهند و جمعيتي حدود يك ميليون و يكصد هزار نفر دارد) در رابطه با برگزاري همه پرسي براي روز ملي اين جمهوري در تاريخ 25 سپتامبر امسال پيشتر در گفت و گو با راديو تلويزيون صربسكا تاكيد كرد كه مراسم بزرگداشت بيست و پنجمين سالگرد جمهوري صربسكا در نهم ژانويه سال 2017 انجام خواهد شد.
گفته شده است كه بر اساس دادگاه قانون اساسي بوسني و هرزگوين، جمهوري صربسكا نمي تواند همه پرسي براي اعلام روز ملي برگزار كند.
دوديك در اين خصوص تاكيد كرد كه دادگاه قانون اساسي بوسني و هرزگوين بر اساس توافق نامه ديتون در سال 1995 تشكيل شده و جمهوري صربسكا از سال 1992 روز ملي خود را جشن مي گيرد.
وي در ادامه در اين مورد كه آيا امكان اين وجود دارد كه بوسني و هرزگوين به شكل كنفدراسيون با سه كشور اداره شود، گفته بود: اين تنها راه خروج از بحران كنوني است.
صربستان به عنوان يكي از امضا كنندگان توافق نامه ديتون در سال 1995ميلادي و همچنين ضامن اين توافق نامه به سياست صلح و ثبات در منطقه بالكان غربي بخصوص در بوسني و هرزگوين اهميت مي دهد و تلاش دارد طرفين از طريق مذاكره، مسائل موجود را در اين كشور به شكل صلح آميز حل و فصل كنند.
بوسني و هرزگوين در اول مارس 1992 از يوگسلاوي سابق اعلام استقلال كرد و درهمين سال به عنوان كشوري مستقل از سوي سازمان ملل به رسميت شناخته شد.
اين كشور پس از جنگ هاي داخلي ميان سه گروه نژادي بوسنيايي، صرب و كروات كه سر انجام با دخالت سازمان ملل و استقرار نيروهاي حافظ صلح پايان يافت، براساس پيمان صلح ديتون در سال 1995ميلادي به دو هويت سياسي به نام جمهوري صرب ها و يك بخش مسلمان و كروات نشين به نام فدراسيون بوسني و هرزگوين با 10 استان دست يافت.
اكنون سه رئيس جمهوري به صورت نوبتي، بوسني و هرزگوين را اداره مي كنند كه اين در نوع خود منحصر بفرد است.
صرب هاي بوسني و هرزگوين كه بيش از يك ميليون نفر از جمعيت بوسني هرزگوين را تشكيل مي دهند در چارچوب جمهوري صرب ها در اين كشور در بيشتر زمينه ها، سياستي مستقل دارند و با صربستان در تمامي زمينه ها بخصوص همكاري هاي اقتصادي و تجاري رابطه بسيار نزديكي دارند.
اروپام**436** شبس * 1574 * انتشار دهنده: محسن تهوري