به گزارش ايرنا، «محمود بليغ» روز يكشنبه در گفت و گوي اختصاصي با خبرنگار ايرنا در كابل افزود كه خط آهن پنج جانبه 2 هزارو 200 كيلومتر طول دارد كه يك هزارو 100 كيلومتر آن در داخل خاك افغانستان واقع شده و اين خط آهن در كنار خط آهن خواف - هرات و خط آهن شمال كه افغانستان و ايران و تركمنستان را به هم وصل مي كند، در تسهيل دسترسي بازرگانان افغان به بندر ترانزيتي چابهار ايران اهميت دارد.
وي گفت كه طرح كلان شبكه خط آهن افغانستان تا سال 2032 ميلادي تدوين شده و براساس اين طرح اكنون وزارت راه روي چند گذرگاه اصلي كار مي كند كه يكي ازاين گذرگاه هاي اصلي خط آهن پنج جانبه است و اين پنج كشور توافق نامه آن را امضاء كرده اند.
وزير راه افغانستان افزود كه اين توافق نامه به امضاي كشورهاي چين، قرقيزستان، تاجيكستان، افغانستان وايران رسيده و مطابق آن، خط آهن چين ازاين مسير به خط آهن جمهوري اسلامي ايران وصل مي شود و افغانستان از طريق ايران به تركيه و در نهايت به اروپا متصل خواهد شد.
وي گفت كه خط آهن ديگري كه دراولويت اجراي طرح هاي افغانستان قرار دارد، مسير «تورغندي» در غرب افغانستان است كه تركمنستان را به شهر هرات وصل مي كند.امكان سنجي اين طرح تكميل شده ودراين طرح نيزدراولويت اجرا قرار گرفته است.
وزير راه افغانستان گفت كه سومين خط آهن كه دراولويت قرار دارد، راه آهن خواف- هرات است. اين مسير حدود 191 كيليومتر است كه 114 كيلومتر آن در خاك افغانستان واقع شده و بقيه آن در خاك ايران قرار دارد.
اين مسير از ايستگاه خواف واقع در محور خواف – تربت حيدريه كه يكي از انشعاب هاي محور بافق – مشهد – بندرعباس مي باشد، شروع مي شود و پس از گذشتن از روستاي مرزي «شمتيغ»، وارد شهرستان «غوريان» از توابع استان هرات در غرب افغانستان مي شود
خط آهن خواف – هرات به چهار قطعه تقسيم شده كه قطعه هاي اول و دوم آن به طول 76 كيلومتر در خاك ايران و قطعه سوم و چهارم آن در خاك افغانستان واقع شده است. قطعه اول و دوم اين مسير تكميل شده و قطعه سوم به طول 62 كيلومتر در داخل افغانستان نيز توسط ايران در حال ريل گذاري است.
وزير راه افغانستان گفت كه مقدمات اجراي قطعه چهارم اين خط كه حدود 53 كيلومتر مي باشد، انجام شده و قرار است با وام كم بهره ايتاليا به افغانستان به اجرا درآيد و به تازگي مجلس ايتاليا نيز پرداخت آن را به تصويب رسانده و كار اجرائي آن تا پايان امسال آغاز خواهد شد.
بليغ افزود كه امتداد خط آهن خواف – هرات به خط آهن تورغندي كه از تركمنستان به هرات مي رسد، وصل خواهد شد و به استان «فراه» و از آنجا به مرز «اسپين بولدك» افغانستان، واقع در «قندهار» و مرز «چمن» پاكستان، وصل خواهد شد.
وي گفت كه طرح ديگري نيز در زمينه خط آهن افغانستان با كمك كشور هند در دست تهيه است كه با اجراي آن، استان فراه در غرب به استان «نيمروز» در جنوب غربي افغانستان وصل خواهد شد كه اگر اين طرح و خط آهن چابهار – زاهدان تكميل شود، افغانستان از خط آهن خواف – هرات و زاهدان – نيمروز – فراه، به بندر چابهار وصل خواهد شد.
وزير راه افغانستان گفت كه مسير خط آهن ديگري كه پيش بيني شده، مسير «پيشاور» پاكستان به مرز «تورخم» در استان ننگرهار واقع در شرق اين كشور است كه تا كابل و از آنجا به باميان در مركز افغانستان و مزار شريف مركز استان بلخ در شمال افغانستان امتداد خواهد يافت.
بليغ تصريح كرد كه در بين اين خطوط راه آهن اصلي پيش بيني شده، گذرگاه شمالي كه ايران، افغانستان و تركمنستان را به همديگر وصل مي كند، براي ما در اولويت قرار دارد؛ زيرا افغانستان محصور در خشكي است و به آب هاي آزاد راه ندارد و دولت مصمم است تا از طريق راه آهن، به آب هاي بين المللي دست يابد.
وي گفت كه بندر چابهار براي افغانستان فوق العاده استراتژيك و مطمئن است و قرار داد 3 جانبه اي كه بين افغانستان، ايران و هند امضاء شده ناشي از اهميت آن و با هدف گسترش مبادلات تجاري ميان اين كشورها و كشورهاي منطقه صورت گرفته است.
وزير راه افغانستان افزود كه خط آهن خواف - هرات نيز يكي ازابزارها و مسيرهائي است كه ما را به سادگي و سهولت از طريق راه آهن ايران به چابهار و بندرعباس وصل مي كند و زمينه را براي افزايش مبادلات تجاري ميان دو كشور و كشورهاي منطقه را با هزينه هاي كمتر فراهم مي كند.
وي گفت كه اگر با ديد مطنقه اي به اين طرح ها نگاه كنيم، آثار مثبتي براي منطقه و افغانستان خواهد داشت و به همين خاطر اجراي اين طرح ها، از اولويت هاي افغانستان است تا از طريق شهرهاي مرزي با كشورهاي همسايه وصل شويم.
اساق*291*1610*1590
انتشار دهنده: محمد حسن دوستارگان
كابل - ايرنا - وزير راه افغانستان گفت كه چابهار براي ما و تجارت در منطقه فوق العاده حياتي است و خط آهن پنج جانبه در مسير كشورهاي ايران، افغانستان، تاجيكستان، قرقيزستان و چين، از طريق ايران به خط آهن تركيه و در نهايت به اروپا وصل خواهد شد.