۷ مهر ۱۳۹۵، ۹:۴۵
کد خبر: 82246999
T T
۰ نفر
طرح جامع آستان سبزقبا(ع) در دست پيگيري است

دزفول - ايرنا - رئيس اداره اوقاف و امور خيريه شهرستان دزفول گفت:طرح جامع آستان سبزقبا با رويكرد مذهبي و اولويت ساماندهي بقعه در دست پيگيري است.

حرم حضرت محمدابن موسي الكاظم(ع) ،‌برادر امام رضا(ع) و معروف به سبزقبا به عنوان چهارمين حرم معنوي اهل بيت(ع) ايران اسلامي در مركز شهر دزفول واقع است.
حجت الاسلام مجتبي خميدي روز چهارشنبه در گفت و گو با خبرنگار ايرنا افزود:طرح مصوب جامع آستان سبزقبا(ع) با تصويب در شوراي شهر و شهرداري دزفول در مرحله اجراي سنگ كف و رواق مي باشد.
وي با اشاره به اينكه در حال حاضر در حال كانال كشي محوطه داخلي سبرقبا هستيم گفت:سياست مديران پيشين اوقاف بر توسعه فعاليت هاي تجاري آستانه سبزقبا (ع) متمركز بود اما مديريت جديد سعي در ساماندهي وضعيت بيروني و دروني حرم دارد ضمن اينكه تجاري سازي نيز به عنوان ايجاد در آمد براي آستان ضروري است كه به آن پرداخته خواهد شد.
رئيس اداره اوقاف و امور خيريه شهرستان دزفول گفت:ساخت صحن پشت حرم نيز آغاز شده و تلاش مي شود وضعيت آستان سبزقبا تا نوروز امسال ساماندهي شود.
بناي بقعه سبزقبا در دزفول متعلق به دوره تيموري و سلجوقي بوده كه در دوره هاي اخير به شكل جديدي تغيير و توسعه يافته و گنبد و گلدسته براي آن ساخته شده است.
حجت الاسلام خميدي با اشاره به وضعيت موزه سبزقبا نيز گفت:وسايل و اشياي موجود در موزه سبزقبا (ع) كه از دوره هاي مختلف تاريخي مانند قاجاريه و هخامنشيان هستند در بهترين مكان نگهداري مي شوند ولي براي ساماندهي اين موزه مكان جديدي جنب كتابخانه سبزقبا در نظر گرفته شده كه در حال آماده سازي است.
وي با اشاره به اينكه مجوز لازم براي جابجايي موزه آستان سبزقبا(ع) اخذ شده است ابراز اميدواري كرد تا عيد نوروز مكان جديد براي موزه آماده و بازگشايي شود.
وي گفت:باتوجه به درپيش بودن ايام محرم با برافراشتن پرچم امام حسين (ع) و حضرت ابوالفضل(ع) در آستان سبزقبا (ع) به پيشواز محرم رفتيم و برنامه هاي بصيرت عاشورايي همزمان از يكم محرم در كليه بقاع متبركه و امامزادگان دزفول آغاز مي شود.
حجت الاسلام خميدي افزود:پرچم لبيك يا حسين (ع) به عنوان نماد آغاز عزاداري ماه محرم در دزفول شب قبل از آغاز ماه محرم از محل آستان علي مالك در قالب هيات عزادار به آستانه سبزقبا (ع) حمل و نصب مي شود.
وي گفت:آئين هاي عزاداري محرم همراه با سخنراني ،سينه زني و مداحي در آستانه سبزقبا(ع) از يكم ماه محرم در دزفول آغاز خواهد شد.
7278/6068
خبرنگار:رقيه كردي -انتشار دهنده:محمدعلي فريدپناه