فشارخون قاتل بي صدا / مصرف نمك در شيراز پنج برابر حد مجاز

شيراز - ايرنا - مدير مركز توسعه مطالعات و آموزش پزشكي شيراز فشار خون را بيماري موسوم به كوه يخ و قاتل بي صدا و كشنده خزنده دانست و گفت : اين بيماري اغلب بر اثر بي تحركي ، رژيم نامناسب غذايي و به ويژه مصرف بي رويه نمك پديد مي آيد ، بر اساس مطالعات انجام شده مصرف نمك در شيراز پنج برابر حد مجاز است .

دكتر جواد كجوري چهارشنبه شب در حاشيه پنجمين كنگره پيشگيري از بيماري هاي قلبي و عروقي در گفت و گو با خبرنگار ايرنا اظهار داشت : فشار خون شايع ترين علت بيماري هاي قلبي ، سكته هاي قلبي و مغزي و بيماري هاي كليوي است ، اين بيماري وابسته به سن است ، هر كسي اگر به اندازه كافي عمر كند حتما به فشار خون دچار خواهد شد .
متخصص قلب و عروق و عضو هيات علمي دانشگاه علوم پزشكي شيراز با بيان اينكه در سن پنجاه سالگي 30 تا 50 درصد از افراد جامعه به فشار خون مبتلا هستند گفت : اين بيماري در سن بالاي 70 سالگي به بالاي 85 درصد مي رسد، در سن بيشتر از 75 سال بيش از 90 درصد از افراد جامعه فشار خون دارند .
كجوري اضافه كرد: فشار خون تاثير زيادي در ابتلا به بيماري هاي قلبي و عروقي دارد وبه عنوان يك عامل خطرزا بايد مورد پايش قرار گيرد، شيوع اين بيماري اكنون در جامعه ما مشهود است ، فشار خون را بيماري كوه يخي مي نامند زيرا مبتلايان به آن هرگز از وجود آن تا مشهود شدن علائم آگاه نخواهند شد .
عضو هيات علمي دانشگاه علوم پزشكي شيراز ادامه داد : 30 فقط درصد از مبتلايان به فشار خون در جامعه شناخته شده اند ، سكته هاي قلبي و مغزي با شروع علائم فشار خون است كه با بيماري همراه است ، همه افراد جامعه بايد براي شناسايي فشار خون غربالگري شوند ، در صورت داشتن فشار بالا نبايد اين بيماري را كم اهميت توصيف كرد و بايد حتما درمان شوند .
وي با بيان اينكه به ازاي هر ميليمتر كه از فشار خون بكاهيم ، حدود 10 درصد از بيماري هاي قلبي كاسته مي شود گفت : كنترل فشار خون درمان دارويي نمي خواهد و با كاهش وزن ، كنترل دريافت نمك ، ورزش و مصرف سبزي و ميوه و عدم مصرف سيگار فشار خون كنترل ميگردد.
دكتر كجوري رژيم نامناسب غذايي را ا،تي براي سلامتي دانست و افزود: متاسفانه مصرف نمك در جامعه ما بسيار بالا است، مصرف توصيه شده نمك حدود 5 تا 6 گرم است ، مردم نبايد بي پروا با نمك پاش به غذا نمك بزنند بر اساس مطالعات در شيرازميزان دريافتي نمك 20 گرم است ، بدليل پخت نان هاي شور ، غذاهاي فست فود و مصرف غذاهاي شور شيراز در معرض آسيب ناشي از فشار خون بالا است .
خبرنگار : نيكنام خشنودي ** انتشاردهنده: غلامرضا مالك زاده
6113 / 1876