۱۰ مهر ۱۳۹۵، ۱۰:۲۹
کد خبر: 82250747
T T
۰ نفر

عملیات ضد تروریستی روسیه در سوریه یك ساله شد

۱۰ مهر ۱۳۹۵، ۱۰:۲۹
کد خبر: 82250747
عملیات ضد تروریستی روسیه در سوریه یك ساله شد

مسكو - ایرنا - همكاری های نظامی روسیه و سوریه در چارچوب درخواست رسمی این كشور برای سركوب گروههای مسلح و تروریستی مورد حمایت آمریكا و كشورهای عضو اردوگاه ضد سوری وارد دومین سال خود شد.

به گزارش ایرنا، نهم مهرماه سال 94 پس از موافقت پارلمان روسیه با درخواست رسمی سوریه، نخستین پرواز بمب افكن های روسی مستقر در پایگاه حمیمیم برای بمباران تروریست ها در بی اطلاعی كامل غرب از برنامه ریزی های قبلی دمشق و مسكو آغاز شد.
روسیه كه از دیرباز متحد نظامی و سیاسی سوریه به شمار می رود، پس از گذشت چهار سال از اقدام چند كشور غربی و عربی در تشكیل گروههای تروریستی و پیشروی های نگران كننده داعش و جبهه النصره در مناطق مختلف حتی تا دمشق، در عملیاتی پنهانی و پوشش داده شده، جنگ افزارها و شماری از نظامیان خود را به پایگاه حمیمیم سوریه منتقل كرد.
فقط 15 روز پس از آغاز عملیات هوایی روسیه، ناگهان دومین شوك خبری به غرب وارد شد، زیرا ولادیمیر پوتین رئیس جمهوری این كشور میزبان بشار اسد همتای سوری خود در مسكو و سرسراهای كاخ كرملین شده بود.
سران دو كشور در این مذاكرات كه 24 مهرماه سال گذشته انجام شد، دامنه گسترده ای از همكاری ها و برنامه ریزی های ضد تروریستی نظامی را در سوریه هماهنگ كردند كه تاكنون ادامه دارد.
سفر ناگهانی و اعلام نشده بشار اسد به مسكو در شرایط سخت سوریه كه با ناآگاهی كامل سازمان های جاسوسی و اطلاعاتی غربی به ویژه رژیم صهیونیستی عضو گروه ضد سوری صورت گرفت، نشان می دهد، دمشق و مسكو توانسته اند به هماهنگی كامل در اجرای سیاست های كلان ضدتروریستی برسند.
پس از این دیدار، دامنه عملیات هوایی روسیه در سوریه به صورت مستقل و همچنین حمایت از تهاجم ضد تروریستی ارتش این كشور علیه تروریست ها گسترده تر شد.
بیش از 70 فروند انواع بمب افكن های سوخو و جنگنده های پشتیبانی كننده همراه بالگردهای رزمی برخوردار از همراهی های ناوها و ناوچه های جنگی، تجسسی، هواپیماهای شناسایی و پهپادهای جمع آوری اطلاعات، ساختار عملیاتی نیروهای روسیه در سوریه را شكل دادند.
افزون بر استفاده از توان این نیروها در بمباران مواضع تروریست ها به ویژه جبهه النصره و داعش، نیروی دریایی روسیه نیز با استفاده از ناوها و زیردریایی های خود اهداف زیادی را زیر موشكباران قرار داد و همزمان هواپیمای قاره پیمای توپولف با دهها پرواز رفت و برگشت از خاك روسیه، عملیات ضد تروریستی را تشدید كردند.
همچنین نیروی هوافضای روسیه توانست با تمركز بر بمباران تاسیسات نفتی سوریه كه از سوی داعش اشغال شده بود و براساس گزارش ها و اسناد ارائه شده به سازمان ملل، نفت آن از سوی شبكه ای بین المللی از قاچاقچیان و تانكرها به تركیه منتقل می شد، این گروه تروریستی را از بخش اصلی درآمد خود محروم كند.
تركیه بارها انتقال نفت داعش به این كشور و كسب درآمد حاصل از این قاچاق نفتی را تكذیب كرده است.
بمب افكن های روسی در بسیاری از روزها تا بیش از 100 موضع تروریست ها را هدف قرار دادند و آمار مواضع نابود شده نیز بیش از 15000 مركز با هزاران كشته و زخمی اعلام شده است.
همكاری نظامی هوایی روسیه و سوریه و همچنین پشتیبانی از عملیات زمینی ارتش این كشور با وجود مخالفت كشورهای ضد سوری به ویژه آمریكا و عربستان، سبب شد طرح براندازی دولت بشار اسد با استفاده ابزاری از تروریست ها شكست بخورد و گروه داعش و جبهه النصره نیز از حالت پیشروی به زمین گیری برسند.
پس از این دستاورد، مسكو و واشنگتن اسفند سال 94 برای برقراری آتش بس توافق كردند و همزمان با اجرای آن روسیه نیز بخش اصلی توان نظامی خود را از سوریه خارج كرد، ولی همچنان به استفاده از یگان هوایی مستقر در این كشور، نیروی دریایی و پرواز هواپیماهای دوربرد علیه تروریست ها ادامه می دهد.
اكنون با ورود همكاری نظامی ضد تروریستی دمشق و مسكو به سال دوم، با وجود اینكه در بسیاری از مناطق سوریه آتش بس برقرار شده است، اما آمریكا و گروه كشورهای ضد سوری از پاك كردن كانون های تجمع تروریست ها در مناطق مختلف به ویژه استان حلب مخالفت می كنند كه سبب شده اختلاف ها بین مسكو و واشنگتن در این زمینه بیشتر شود.
اكنون روسیه متكی به دستاوردهای این عملیات و تغییر معادله براندازی حكومت بشار اسد بر این نكته تاكید می كند كه مطابق مصوبه های شورای امنیت سازمان ملل و كشورهای عضو گروه حامیان بین المللی سوریه همزمان با ادامه مذاكرات سوری-سوری آینده سیاسی این كشور نیز باید براساس نتایج برگزاری یك همه پرسی پس از سركوب تروریسم و برقراری آرامش تعیین شود.
روسیه در اجرای این راهبرد از همگرایی ها و همكاری های سیاسی و منطقه ای ایران نیز بهره می گیرد و دو كشور توانسته اند، راههای پیش روی اردوگاه ضد سوری را برای اجرای نقشه سرنگونی حكومت سوریه ببندند.
مسكو ضمن تاكید بر اینكه به سركوب تروریست ها به عنوان یك خطر جهانی همچنان ادامه خواهد داد و حاضر به مذاكره با آنان نیست، بارها اعلام كرده كه دولت بشار اسد براساس مقررات بین المللی مسئولیت حكومت قانونی در سوریه را دارد و ارتش این كشور نیز تنها نیروی قابل اعتماد و توانمند در مبارزه زمینی با تروریسم است.
اروپام ** انتشار دهنده: هادی مولوی نیا