مسعود فروتن روز شنبه در گفت و گو با خبرنگار فرهنگي ايرنا، درمورد كاهش مخاطبان تلويزيوني به طور كلي و در ايران به طور خاص اظهار كرد: تكثر تعداد كانال ها يكي از مشكلات امروز تلويزيون است، زيرا واقعا اين اندازه نيروي سازنده كارآمد نداريم.
وي افزود: تلويزيون را به آدم هايي مي سپاريم كه نمي دانيم واقعا تخصص دارند يا خير، هر كسي طرحي مي آورد، خود او هم كارگرداني مي كند و نتيجه اين است كه حتي از نظر فني جاي دوربين درست نيست.
فروتن گفت: در بعضي كارها مانند سريال «معماي شاه» با اينهمه آب و رنگ ريتم اشكال دارد ولي سريال «شهرزاد» با همان تم دروني از ريتم درستي برخوردار است.
نويسنده كتاب «ناتمام» مشكل ديگر را نبود مديريت در پخش برنامه ها دانست و افزود: نياز به هماهنگي بين شبكه ها در پخش برنامه هايي مثل برنامه «90» و «خندوانه» وجود دارد، يا يك هنرپيشه همزمان در دو شبكه سريال نداشته باشد.
كارگردان سريال «مادر» تاكيد كرد: در زمان تحويل سال همه شبكه ها برنامه نوروزي دارند و با هم رقابت مي كنند؛ در حاليكه بهتر است همه امكانات براي يك شبكه جمع شود. وقتي فقط دو كانال تلويزيوني بود زمان پخش بعضي سريال ها تهران خلوت مي شد.
وي در اين مورد كه آيا نيروي خوب و كارآمد آموزش نديده است يا از آنها استفاده نمي شود گفت: نيروي خوب در دانشگاه صدا و سيما آموزش مي بيند اما به آنها كار داده نمي شود و در نهايت كار پخش برنامه هاي زنده را برعهده مي گيرند يا اصلا به تلويزيون نمي آيند.
نويسنده و كارگردان مجموعه تلويزيوني «ضلع ششم» ادامه داد: در مجموع امروزه نمي توان كاري كرد كه 100درصد مردم پاي تلويزيون بنشينند؛ تلويزيون از نظر رفتاري و پوشش از جامعه عقب تر است؛ براي روابط اجتماعي حتي قالب مي تراشد در سريال هاي تلويزيوني به دليل ضرورت هاي طراحي دكور و لباس فقط مي تواند تا حدي به خانواده و جامعه نزديك شوند ولي دقيقا جامعه ما را به تصوير نمي كشد و در برنامه هاي مد نظر نخبه ها نيز اشكالاتي هست مثلا در زمينه موسيقي نمي تواند ساز را نشان بدهد.
فروتن گفت: با وجود همه اينها اخيرا تلويزيون در سريال ها جسارت هايي به خرج مي دهد مانند سريال پريا كه به موضوع ايدز و علاقه يك زن و مرد پرداخت.
وي در مورد كيفيت برنامه هاي گفت وگو محور اين روزها نيز گفت: اين برنامه ها همچنان مشكل دارد؛ زيرا بيشتر راديويي است يا مجري ها كلمات را درست ادا نمي كنند يا رفتار آنها با مهمان درست نيست.
وي كه مجري برنامه «يادگاري» نيز بوده در مورد اين برنامه گفت: در توليد اين برنامه در انتخاب تهيه كننده، مجري مهم و فضاي كار در يك دكور واقعي در منزل من گرفته شد تا صميميت در آن به دست آيد.
فروتن در اين مورد كه آيا تم واگويه گذشته ها و نوستالژي براي يك برنامه كافي است گفت: براي يك برنامه چهل دقيقه اي كافي بود ولي براي يك سريال يا گفت و گومحور طولاني كافي نيست.
فراهنگ**9157**1027**خبرنگار: منصوره شوشتري**انتشاردهنده:محمدجواد دهقاني
كارگردان و مجري:
تلويزيون اخيرا در سريال سازي جسارت هايي به خرج داده است
۱۰ مهر ۱۳۹۵، ۱۲:۱۴
کد خبر:
82251001
تهران- ايرنا- يك كارگردان و مجري سينما و تلويزيون مي گويد: تلويزيون با وجود همه چالش ها اخيرا در سريال سازي جسارت هايي به خرج داده است.