۱۹ مهر ۱۳۹۵، ۱۶:۲۷
کد خبر: 82263711
T T
۰ نفر

كشف نوع جدیدی از زمین لرزه

۱۹ مهر ۱۳۹۵، ۱۶:۲۷
کد خبر: 82263711
كشف نوع جدیدی از زمین لرزه

تهران- ایرنا- محققان آمریكایی نوع جدیدی زمین لرزه كشف كرده اند كه می تواند در اعماقی بیش از آنچه انتظار می رود - بیش از 24 كیلومتری (15 مایلی) -- در گوشته فوقانی زمین رخ دهد.

به گزارش روز دوشنبه گروه علمی ایرنا از پایگاه اینترنتی ساینس آلرت، این نوع جدید زمین لرزه كه نمی توان آن را با حسگرهای سنتی لرزه نگاری تشخیص داد، این پتانسیل را دارد كه زمین لرزه هایی بسیار مخرب تر از زلزله هایی كه پیش از این پیش بینی می شدند، ایجاد كند.
تاكنون درك محققان در مورد زمین لرزه این بود كه در نیمه بالایی پوسته سیاره زمین رخ می دهد زیرا به واسطه ساییده شدن صفحات قاره ای روی یكدیگر، فشار تشدید می شود.
تصور می شد كه زمین لرزه ها در جنوب كالیفرنیا تنها در اعماق حدود 19 تا 24 كیلومتر (12 تا 15 مایل) رخ می دهند زیرا پایین تر از این اعماق گوشته زمین قرار دارد كه بسیار داغ است و سنگ را به مایعی شبیه عسل تبدیل می كند كه گمان می رود قادر به ایجاد فشار لرزه ای نیست.
اما گروهی از محققان دانشگاه صنعتی كالیفرنیا در پاسادنا ، زمین لرزه های كوچكی كشف كردند كه در امتداد خط گسل نیوپورت-اینگلوود در اعماق بیش از 24 كیلومتری (15 مایلی ) در گوشته بالایی زمین رخ می دهند؛ این زمین لرزه ها نشانگر یك نوع كاملا جدید از زلزله هستند.
خط گسلی نیوپورت-اینگلوود جایی است كه زمین لرزه مرگبار 6.3 ریشتری سال 1933 رخ داد و در جریان آن حدود 115 نفر در منطقه 'لانگ بیچ' كشته شدند.
گرچه تاكنون تعداد زمین لرزه های عمیق تشخیص داده شده در امتداد این گسل زیاد نیستند، اما به باور محققان، با توجه به این حقیقت كه زمین لرزه ها می توانند به این عمق گسترش یابند، احتمال دارد زمین لرزه های آتی ویرانگر تر شوند.
این تحقیق در مجله Science منتشر شده است.
علمی**2038**2017
مترجم: درنا محمدیان*انتشاردهنده: زهره محتشمی پور
برای اطلاع از اخبار متنوع علمی و فناوری، با كانال علمی ایرنا در تلگرام همراه شوید:
irnaelm@
https://telegram.me/irnaelm
۰ نفر