۲۱ مهر ۱۳۹۵، ۹:۰۱
کد خبر: 82264694
T T
۰ نفر
مراسم عزاداري سنتي جوش دوره در استان يزد برگزار شد

يزد - ايرنا - همزمان با شب عاشوراي حسيني مراسم عزاداري سنتي جوش دوره در استان دارالعباده يزد برگزار شد.

به گزارش ايرنا، مردم استان دارالعباده يزد سه شنبه شب با برگزاري رسمي ديرينه در شامگاه عاشوراي حسيني عشق و ارادت قلبي خود را به ساحت مقدس حضرت حسين(ع)، فرزندان و اصحاب با وفاي ايشان در قالب آيين كهن جوش‌دوره به نمايش گذاشتند .
جوش دوره در يزد و برخي از مناطق و شهرستان هاي استان رسمي خاص در شب عاشوراي حسيني است كه با حضور اقشار مختلف و بخصوص سادات و جوانان در سطح تكايا، مساجد و حسينيه ها بنحو باشكوهي برگزار مي شود.
در جوش دوره ابتدا چند نفر در وسط جمعيت به خواندن نوحه و اشعار مذهبي در خصوص حادثه كربلا و مصائب شهداي دشت نينوا مي پردازند و همين امر باعث مي شود عزاداران حسيني دور تا دور حسينيه در حالي كه همديگر را مي گيرند حلقه وار حركت نمايند.
اين افراد در جوش دوره بارها گرداگرد حسينيه در حالتي خاص و با حزن و اندوه مي چرخند و نوحه و اشعار مياندار يا همان سر دسته هيات را تكرار مي كنند و به سر و سينه خود مي زنند.
اين مراسم معنوي كه در استان يزد از جايگاه خاصي برخوردار است نسل به نسل از زمان هاي گذشته باقي مانده و با استقبال مردم و جوانان مواجه شده است .
مراسم سنتي عزاداري در يزد در روز عاشورا با نوحه‌خواني، تعزيه‌گرداني، نخل‌برداري و در نهايت مراسم شام غريبان امام حسين (ع) به پايان مي‌رسد و پس از آن روضه‌خواني و شبيه‌گرداني تا پايان ماه محرم ادامه دارد.
7536/ 6014/ خبرنگار: كاظم سبحان زاده**انتشار: كاظم شاملو*