استاندارد سيستان و بلوچستان رتبه نخست توانمندسازي زنان روستايي كشور را كسب كرد

زاهدان - ايرنا - مدير كل استاندارد سيستان و بلوچستان گفت: اين اداره كل رتبه نخست طرح توانمند سازي زنان روستايي در زمينه توليد محصولات سالم و ارگانيك و فرش دستبافت را در ميان استانهاي كشور به دست آورد.

به گزارش ايرنا، اسماعيل عاقلي روز شنبه در جمع خبرنگاران با تبريك هفته استاندارد اظهار داشت: اين طرح با همكاري معاونت امور بانوان رياست جمهوري، مشاور امور بانوان سازمان ملي استاندارد و سازمان جهاد كشاورزي در فاصله زماني مهر سال گذشته تا مهر امسال اجرا شد كه در اين رابطه هشت كارگاه آموزشي برگزار و 99 نفر از زنان سيستان به ميزان سه هزار و 960 نفر ساعت آموزش ديدند.
وي افزود: در اين رابطه 43 خوشه شغلي و 282 زيرگروه خوشه هاي شغلي تشكيل و به دليل استفاده از روش پايلوت گلخانه، انجام مشاوره تخصصي و آموزش بيش از 2 برابر ميزان تعيين شده و نظارت دوره اي و آموزشي در محل روستا براي بانوان نتيجه خوبي حاصل شد.
وي با بيان اينكه استاندارد عامل اطمينان خاطر مردم در استفاده از بهترين ها براي زندگي بهتر است، گفت: اين اداره كل از مهر سال گذشته تا مهر امسال اقدامات مختلفي نظير هزار و 242 مورد بازرسي و نمونه برداري از محموله هاي وارداتي، 754 مورد بازرسي و نمونه برداري از محموله هاي صادراتي، هزار و 159 مورد بازرسي و نمونه برداري از واحدهاي توليدي، صدور هزار و 611 مجوز وارداتي، صدور هزار و 105 گواهينامه صادراتي، صدور 39 گواهي تاييد آسانسور و تعليق و ابطال 52 پروانه كاربرد علامت استاندارد انجام داده است.
وي همچنين صدور 25 پروانه و مجوز كاربرد علامت استاندارد جديد، تمديد 106 پروانه كاربرد علامت، 11 هزار و 898 مورد نمونه برداري از فروشگاهها در طرح طاها، سنجش 6 هزار و 107 وسايل سنجش مراكز عرضه و توزيع كالا، اجراي طرح نظارت و كنترل بر جايگاه سوخت در مورد 197 جايگاه و 2 هزار و 611 نازل سوخت را از جمله اقدامات اين اداره كل در اين مدت ذكر كرد.
مديركل استاندارد سيستان و بلوچستان پيگيري احداث اداره استاندارد شهرستان ايرانشهر در گستره 2 هزار و 352 متر مربع و محوطه سازي اداره استاندارد سراوان، زابل و افزيش زير بنا در اين 2 شهرستان را از جمله اقدامات عمراني اين اداره كل در اين مدت ذكر كرد.
وي تصريح كرد: خريداري تجهيزات آزمايشگاه بافت شناسي و بلوك پلي استايرن و راه اندازي آزمايشگاههاي آنها، راه اندازي دستگاه هاي GC، و اسپكترفتومتر و تست رنگ سنج، خريد برخي تجهيزات تكميلي آزمايشگاهي براي آزمايشگاه هاي اداره كل، افزايش مشاركت بخش خصوصي در ارتباط با تدوين استاندارد و استاندارد سازي به عنوان رونق اشتغال و كسب و كار، تمديد صلاحيت 14 آزمايشگاه همكار استان و تاييد صلاحيت سه آزمايشگاه همكار و پنج مركز آموزشي همكار در زمينه استاندارد از ديگر اقدامات اين نهاد در زمينه ايجاد فضاهاي آزمايشگاهي جديد بوده است.
وي گفت: تشكيل سه كميته فني متناظر سازمان بين المللي استاندارد در استان با همكاري اساتيد دانشگاهها و متخصصان دانشگاه سيستان و بلوچستان، تشكيل 12 زير كميته هاي فني متناظر سازمان در دانشگاه علوم دريايي و دريانوردي چابهار، پيشنهاد پنج طرح تحقيقاتي كاربردي در زمينه استاندارد به شوراي پژوهش و فناوري استان، ثبت 2 استاندارد كارخانه اي و ايجاد دفتر ارتباطات و مشاركت در تدوين استاندارد هاي ملي و بين المللي در دانشگاه سيستان و بلوچستان را از جمله فعاليت هاي اين نهاد در تدوين استاندارد برشمرد.
وي همچنين توزيع 35 هزار جلد كتابچه استاندارد، برپايي رقابت هاي ورزشي و هنري و نصب برنر و ديوار نويسي را از جمله اقدامات اين سازمان در راستاي گسترش و ترويج فرهنگ استاندارد در استان بيان كرد.
مدير كل استاندارد سيستان و بلوچستان با بيان اينكه اين نهاد هم اينك پنج اداره در استان و پنج نمايندگي فعال در بازارچه هاي مرزي و گمركات دارد، گفت: اين اداره كل در اين مدت به 100درصد اهداف تعيين شده دست يافته و موفق به كسب رتبه در ارزيابي عملكرد و ارتقاي امتيازات شاخص هاي اختصاصي استان شده است.
عاقلي با تبريك هفته استاندارد (23 تا 29 مهر) گفت: برنامه هاي مختلفي از جمله ديدار با نماينده ولي فقيه در استان و استاندار سيستان و بلوچستان، غبارروبي و عطر افشاني مزار شهدا، معرفي واحدهاي توليدي برتر، تجليل از فعالان اين عرصه، بازديد شهروندان از اداره كل، حضور كارشناسان اين نهاد در مدارس براي سخنراني و اطلاع رساني در اين زمينه و بازديد از واحد توليدي نمونه براي اجرا در اين هفته تدارك شده است.
7316**6081 خبرنگار: عصمت** انتشار دهنده: حيدر سراياني