۵ آبان ۱۳۹۵، ۱۱:۳۷
کد خبر: 82281637
T T
۰ نفر
تمایل دانشگاه توكیو به پژوهش مشترك زعفران با دانشگاه تربت حیدریه

تربت حیدریه- ایرنا- پژوهشگر و مدیر روابط بین الملل دانشگاه توكیو اعلام كرد: این دانشگاه تمایل دارد با پژوهشكده زعفران دانشگاه تربت حیدریه در خصوص زعفران طرح های مشترك پژوهشی اجرا كند.

به گزارش ایرنا پروفسور'یاشی هارو فوجی'، پژوهشگر برجسته رشته آللوپاتی (دگرآسیبی) در ژاپن، كه برای دیدن مزارع زعفران به شهرستان زاوه سفر كرده بود، در نشستی خبری افزود: اكنون طرحی را در زمینه خواص آللوپاتیك زعفران با همكاری سه جانبه دانشگاه های توكیو، فردوسی مشهد و تربت حیدریه در دست اجرا داریم.
وی با ابراز خوشحالی از سفر به تربت حیدریه و زاوه و بازدید از مزارع زعفران، اظهار كرد: با توجه به گستردگی كشتزارهای زعفران در این منطقه، در آینده تلاش می كنیم طرح های مشترك تحقیقاتی را با دانشگاه تربت حیدریه به اجرا درآوریم.
وی با اشاره به فعالیت پژوهشی 30 ساله خود بر روی گیاهان آللوپات، توضیح داد: گیاهان در رقابت زیستی با هم، تركیباتی را تولید می كنند كه این ترشحات می تواند در امر درمان بسیار كاربردی و موثر باشد.
پروفسور فوجی گفت: در میان گونه های مختلف گیاهی، گونه زعفران تركیبی بسیار قوی از نظر آللوپات دارد كه پس از چند سال به كاهش عملكرد گیاه می انجامد كه از نظر اقتصادی مطلوب نیست و باید روی آن كار مطالعاتی گسترده ای صورت گیرد.

* اشتیاق گیاه شناس روس برای تحقیق روی زعفران
دانشجوی دوره دكتری گیاه شناسی دانشگاه مسكو نیز گفت: بسیار مشتاقم كه روی گیاه زعفران، به عنوان یكی از ارزشمندترین گونه های گیاهی تحقیق كنم.
'النا كازانسوا'، كه در قالب تور زعفران گردی به شهرستان زاوه سفر كرده است، به خبرنگار ایرنا گفت: تاكنون بیشتر روی بافت گیاهی كوه های قفقاز مطالعه كرده بودم و قصد دارم ادامه تحقیقات خود را بر روی پیاز زعفران انجام دهم.
وی با بیان اینكه برای نخستین بار یك مزرعه زعفران را از نزدیك دیده است، افزود: شرایط اقلیمی مسكو اجازه كشت زعفران را نمی دهد، اما من می خواهم با بردن چند پیاز زعفران، كار مطالعاتی خود را روی این گونه گیاهی متمركز كنم.
این 2 پژوهشگر در قالب نخستین گروه گردشگران خارجی و ایرانی سال جاری، به همراه 20 دانشجوی كارشناسی ارشد و دكتری رشته گیاهان دارویی دانشگاه فردوسی مشهد، از مزارع زعفران تربت حیدریه و زاوه دیدن كردند.
از مجموع 70 هزار هكتار كشتزار زعفران استان خراسان رضوی، 11 هزار هكتار مربوط به شهرستان زاوه و هشت هزار و 400 هكتار مربوط به شهرستان تربت حیدریه است.
در استان خراسان رضوی 117 هزار خانوار به كشت زعفران مشغول هستند كه از این میزان 14 تا 15 هزار خانوار در تربت حیدریه به این كار اشتغال دارند.
هم اكنون به ازای هر هكتار زمین زعفران، 220 نفر روز مشغول كار هستند كه در كل 70 هزار نفر اشتغال مستقیم و 2 تا سه برابر این رقم، اشتغال غیرمستقیم به دست می آید.
در حالی كه میانگین تولید زعفران در استان خراسان رضوی چهار كیلوگرم در هكتار است، این رقم در منطقه تربت حیدریه و زاوه به 4.2 كیلوگرم می رسد.
مركز شهرستان 250 هزار نفری تربت حیدریه در 150 كیلومتری و شهرستان 72هزار نفری زاوه در 176 مشهد واقع است.
خبرنگار: علیرضا حسینی مقدم ** انتشار دهنده: علی اصغر ایزدی
6121/5132