۶ آبان ۱۳۹۵، ۱۴:۰۳
کد خبر: 82283536
T T
۰ نفر
چاپ 42 عنوان كتاب در حوزه شهدای كردستان از 92 تا كنون

سنندج- ایرنا- فرمانده سپاه بیت المقدس استان كردستان گفت: از سال 92 تا كنون 42 عنوان كتاب در حوزه معرفی شهدای كردستان به چاپ رسیده است.

به گزارش ایرنا سردار سرتیپ دوم محمد حسین رجبی، روز پنجشنبه در نشست مطبوعاتی خود با اصحاب رسانه و خبرنگاران استان كردستان با موضوع محوری یادواره شهدای اطلاعات سپاه شمالغرب كشور با اشاره به اینكه قبل از این تاریخ سه عنوان كتاب در این حوزه به چاپ رسیده است افزود: این میزان اقدام فرهنگی در حوزه نشر قابل مقایسه با ارزش شهدا نیست و مسئولان كشور و استان باید توجه ویژه ای در این خصوص داشته باشند.
به گفته وی، اثرگذاری در حوزه های فرهنگی، ایثار و شهادت از مهمترین اهداف فرهنگی بوده كه امید می رود با نگاه سالم و اثرگذار تلاش ها بیشتر شود تا بتوان در انتقال مفاهیم و ارزش های دفاع مقدس به نسل جوان موفقیت های بیشتری كسب كنیم.

** كردستان 52 پاسدار شهید اطلاعات تقدیم انقلاب كرده است
فرمانده سپاه بیت المقدس استان كردستان با اشاره به اینكه كردستان در دوران جنگ تحمیلی 52 پاسدار شهید اطلاعات تقدیم جامعه اسلامی كرده است گفت: این شهدا در زمینه های شناسایی رزم و جمع آوری اطلاعات نظامی طی هشت سال جنگ تحمیلی فعالیت می كردند.
سردار سرتیپ دوم رجبی افزود: یادواره شهدای اطلاعات سپاه پاسداران انقلاب اسلامی شمالغرب كشور در آذربایجان غربی برگزار می شود و كردستانی ها با كاروانی 500 نفره شامل خانواده های معظم شهدا، بسیجیان، اقشار مختلف مردم و رسانه های استان در این یادواره حضور می یابند.

** ایجاد یادمان شهدای اطلاعات كردستان با هدف تبدیل آن به یك نماد
فرمانده سپاه بیت المقدس استان كردستان افزود: این سپاه هم اكنون ایجاد یادمان شهدای اطلاعات در سنندج را آغاز كرده و برای اجرای این طرح از نظر كارشناسان و هنرمندان استان بهره مند شده است.
سردار سرتیپ دوم رجبی افزود: اقدامات این طرح بعد از برگزاری یادواره شهدای اطلاعات شمالغرب كشور به صورت جدی پیگیری می شود و در كنار گرامیداشت یاد شهدا، معرفی این یادمان به عنوان نمادی برای استان كردستان از مهمترین اهداف این سپاه است.
وی تشكیل ستاد یادواره شهدای اطلاعات در استان، جمع آوری زندگی نامه و خاطرات این قشر از شهدا، تدوین سه عنوان كتاب و سه عنوان فیلم مستند و دیدار با تمامی خانواده های شهدای اطلاعات را از دیگر برنامه های سپاه بیت المقدس در این ارتباط عنوان كرد.
به گفته سردار سرتیپ دوم رجبی ، فضاسازی محیطی و تبلیغی این یادواره در استان انجام شده است و غرفه ای برای معرفی شهدای استان در كنار یادواره نیز برگزار می شود.
فرمانده سپاه بیت المقدس كردستان افزود: در سال 1397 برگزاری یادواره های مهم در حوزه جهاد و شهادت مردم كرد و پیشمرگان كُرد برگزار می شود.
به گفته رجبی، تمامی اقدام های فرهنگی حوزه جهاد و شهادت، بازنمایی افتخارهای ایثارگران شهدایی بوده كه بلندای آن همچنان در جامعه ایرانی استوار است.
یادواره سرداران و 250 شهید اطلاعات شمالغرب نیروی زمینی سپاه 10 آبان در ارومیه مركز آذربایجان غربی برگزار می شود.
این 250 شهید از شهدای كردستان و آذربایجان غربی و 20 شهید شاخص در این زمینه انتخاب و برای هر كدام كتابی تالیف می شود كه 12 جلد از این كتاب ها آماده و در یادواره رونمایی می شود.
پایان این یادواره ها پس از برگزاری 10 دوره در نقاط مختلف كشور به شكل یك كنگره ملی شهریور 1396 در تهران برگزار خواهد شد.
جنگ تحمیلی در 31 شهریور 1359 آغاز و به مدت هشت سال طول كشید كه طی آن بیش از 188 هزار نفر از مردم ایران شهید شدند.
آمار شهدای دفاع مقدس 188 هزار و 15 نفر است كه از این تعداد 171 هزار و 235 نفر در جبهه های جنگ و 16هزار و 708 نفر بر اثر حملات هوایی و توپخانه ای دشمن به شهرها و مناطق مسكونی به شهادت رسیده اند.
به گفته محمدرضا شرف بیانی مدیركل بنیاد حفظ آثار و نشر ارزش های دفاع مقدس كردستان، این استان در دوران دفاع مقدس 356 بار مورد بمباران رژیم بعثی عراق قرار گرفته است.
مردم ایران در این استان طی جنگ تحمیلی 26 هزار شهید تقدیم نظام جمهوری اسلامی ایران كرده اند كه بیش از پنج هزار نفر از آنان بومی كردستان است.
520 مناسبت دفاع مقدس و 55 هزار مجروح جنگی از دیگر دستاوردهای دوران هشت ساله دفاع مقدس در استان كردستان است.
ایران با عراق همسایه غربی خود یك هزار و 458 كیلومتر مرز دارد و حدود 200 كیلومتر این مرز در استان كردستان واقع شده و بانه، سقز و مریوان شهرستان های مرزی كردستان است.
3034/6108
**خبرنگار: حسن حسین زاده/ ** انتشار دهنده: امید بهمنی