۹ آبان ۱۳۹۵، ۹:۱۲
کد خبر: 82286531
T T
۰ نفر
جشنواره انگور هزاوه اراك با استقبال مردم مواجه شد

اراك - ایرنا - بخشدار مركزی اراك گفت: ششمین جشنواره انگور روستای هزاوه اراك با استقبال مردم مواجه شد و جمعیت بازدید كننده نسبت به جشنواره سال گذشته 10 برابر شده است.

به گزارش ایرنا، عبدالرضا حاج علی بیگی روز یكشنبه در گفت و گو با ایرنا افزود: تنوع محصولات تولید انگور، وجود منطقه مفرح و سرسبز، برگزاری جشنواره و برپایی غرفه های متنوع از تولیدات بومی روستای هزاوه باعث شد تا امسال میزان بازدید كنندگان افزایش چشمگیری داشته باشد.
وی اظهار كرد: به دلیل استقبال مردم این جشنواره سه روز تمدید شد و تا 13 آبان ادامه دارد.
وی شمار بازدید كنندگان جشنواره پارسال انگور هزاوه را 2000 نفر اعلام كرد.
بخشدار مركزی اراك گفت: در دومین روز از برپایی جشنوراه انگور هزاوه امسال، بیش از 2000 خودرو توسط نیروی انتظامی به طرف محل برگزاری جشنواره هدایت شدند.
به گزارش ایرنا، مدیركل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری در آیین گشایش این جشنواره گفت: این جشنواره در راستای حفظ آداب و سنن قدیمی و محلی، آشنایی نسل جوان با سنت های گذشته برگزار شده و در این برنامه در نمایشگاهی رفتارهای زیستی و شرایط زندگی مردم گذشته این دیار به تصویر كشیده شده است.
سیدمحمد حسینی، افزایش تولید بومی، جذب سرمایه گذاری و نیز افزایش میزان صادرات به همراه افزایش میزان درآمد كشاورزان را از اهداف و دستاوردهای بلندمدت این جشنواره است.
به گزارش ایرنا، وی عنوان كرد: معرفی هزاوه به عنوان یكی از قطب های تولید انگور كشور و شناساندن آن در استان و كشور از دیگر اهداف جشنواره انگور است كه به نوعی تلاش برای تقویت توان كشاورزی منطقه با بازاریابی است.
حسینی افزود: ثبت ملی جشنوراه انگور هزاوه تا یك ماه آینده نهایی می شودو از مواهب ارزشمند ثبت این اثر معنوی استان مركزی و به ویژه مردم روستای هزاوه برخوردار می شوند.
فرماندار اراك نیز در این جشنواره گفت: برگزاری جشنواره انگور و فراورده های آن سالیان سال است كه موجب درآمد زایی برای اهالی روستای هزاوه شده است.
حسین بختیاری افزود: این جشنواره بهترین فرصت برای معرفی جاذبه های گردشگری و رونق بخش تولید در روستا است كه باید از آن نهایت بهره برده شود.
به گزارش ایرنا، در این جشنور انواع محصولات انگور هزاوه در 18 غرفه معرفی شده و همچنین برنامه های جانبی شامل، نحوه عملیات تهیه شیره سفید، شیره عسل، انواع باسلق، كلوچه و نان محلی، انواع آش، غذا و دسر، انواع ترشی، لبنبات محلی، محصولات كشاورزی مانند بادام، كشمش و گردو دایر شده وعلاقه مندان می توانند از ساعت 9 تا 17 از غرفه های جشنواره دیدن كنند.
هزاوه یكی از روستاهای استان مركزی است كه در 18 كیلومتری غرب اراك قرار دارد و دارای بافت روستایی كوهستانی و آب و هوای مناسب برای باغداری و دارای مزارع وسیع انگور است.
این روستا زادگاه امیركبیر، میرزا بزرگ قائم مقام و میرزا ابوالقاسم قائم مقام است.
روستای هزاوه علاوه بر ویژگی های تاریخی دارای ذخایر آب فراوان، آب و هوای كوهستانی و چشم اندازهای طبیعی و معماری است.
6991/6013/ خبرنگار : معصومه ابراهیمی* انتشاردهنده:مژگان حیدری*