۹ آبان ۱۳۹۵، ۲۱:۰۷
کد خبر: 82287715
T T
۰ نفر

كشت كلزا در 3000 هكتار از اراضي آذربايجان غربي

۹ آبان ۱۳۹۵، ۲۱:۰۷
کد خبر: 82287715
كشت كلزا در 3000 هكتار از اراضي آذربايجان غربي

اروميه - ايرنا - مدير زراعت جهاد كشاورزي آذربايجان غربي گفت: سطح ابلاغي براي كشت كلزا در استان براي امسال چهار هزار هكتار بوده كه تاكنون سه هزار و 48 هكتار آن محقق شده است.

جمشيد دارا روز يكشنبه در مصاحبه با خبرنگار ايرنا افزود: در اين راستا 726 كشاورز اقدام به كشت كلزا و عقد قرار داد در اين زمينه كرده اند.
وي بيان كرد: كشت اين محصول در استان افزون بر 9 برابر افزايش يافته كه گامي مهم در حركت به سوي خودكفايي در توليد است.
دارا گفت: 17 تن بذر از ارقام مختلف و بيش از سه هزار تن كود پاييزه بين زارعان كلزاكار استان توزيع شد.
مدير زراعت جهاد كشاورزي آذربايجان غربي اضافه كرد: ارقام هيدروميل، هيبريد فرانسوي شامل نپتون، ناتالي و ارقام ايراني نظير آكاپي كه مقاوم در مقابل ريزش بوده و عملكرد بيشتري در واحد سطح نسبت به ارقام ديگر دارند، پيشنهاد جهاد كشاورزي به كشاورزان جهت كاشت است.
وي گفت: با توجه به مشكل كمبود آب و منابع زيرزميني آن كشت كلزا به عنوان محصولي با مصرف آب كم مي تواند در دستور كار باشد.
مدير زراعت جهاد كشاورزي آذربايجان غربي با بيان اينكه وضعيت سبز مزارع در حال حاضر مطلوب است، اظهار كرد: با توجه به رعايت تاريخ كشت پيش بيني مي شود سرمازدگي در مزارع كلزا اتفاق نيفتد.
وي با اشاره به انتخاب 100 هكتار از اراضي استان به عنوان مزارع الگويي كشت كلزا گفت: اين اقدام در راستاي انتقال دستاوردهاي علمي و پياده سازي كشاورزي نوين انجام مي شود.
دارا بيان كرد: امسال بيشترين سطح زير كشت اين محصول به ترتيب مربوط به شهرستانهاي پلدشت، نقده، بوكان، مياندوآب، خوي، شاهين دژ و مهاباد است.
وي هدف از كشت دانه روغني كلزا را نياز كشور به روغن دانه هاي خوراكي و تناوب زراعي و حفظ حاصلخيزي خاك عنوان كرد و افزود: علاوه بر آن با كشت دانه هاي روغني با خودكفايي و كاهش وابستگي كشور به واردات روغن، پايداري توليد غلات به ويژه گندم را خواهيم داشت.
دارا گفت: به منظور پشتيباني ويژه براي تحقق و دسترسي به اهداف تعيين شده و به منظور رسيدن به خودكفايي و كاهش وابستگي كشور به واردات دانه هاي روغني تسهيلات در اختيار كشاورزان كلزا كار قرار گرفته است.
وي با بيان اينكه بيمه اراضي زير كشت كلزا رايگان است، اضافه كرد: تسهيلات سرمايه در گردش با نرخ 12 درصد و به ازاي هر هكتار 25 ميليون ريال امسال به كشاورزان اعطا مي شود.
وي اظهار كرد: براي نظارت كامل بر كشت محصول كلزا، از مرحله آماده سازي زمين تا تحويل محصول به شركت دانه هاي روغني برنامه ريزي هاي مناسب حمايتي انجام شده است.
به گزارش ايرنا، كلزا (Brassica napus) يكي از گياهان دانه روغني مهم در مناطق معتدل و داراي طيف وسيعي از سازگاري اقليمي است.
دانه كلزا داراي 25 تا 55 درصد روغن، 18 تا 24 درصد پروتئين و 12 تا 20 درصد پوست است.
بر اساس اظهارات كارشناسان هم اكنون كشور داراي وابستگي 90 درصدي در زمينه دانه هاي روغني به خارج است .
قيمت خريد تضميني كلزا با دو درصد ناخالصي و 10 درصد رطوبت 25 هزار و 300 ريال در سال 95 تعيين شد.
سال گذشته در استان 326 هكتار زير كشت كلزا با يكهزار تن محصول توليدي رفت.
آذربايجان غربي داراي 800 هزار هكتار اراضي زراعي و باغي است كه سالانه افزون بر 50 درصد اين اراضي به كشت محصولات زراعي مانند گندم، جو و كلزا اختصاص مي يابد.
7125/2093**خبرنگار: طاهره نويد آرين**انتشار دهنده: صابر چهرقاني