۱۰ آبان ۱۳۹۵، ۸:۳۵
کد خبر: 82287891
T T
۰ نفر

امحاي 112 هكتار سبزي آلوده به فاضلاب در همدان

۱۰ آبان ۱۳۹۵، ۸:۳۵
کد خبر: 82287891
امحاي 112 هكتار سبزي آلوده به فاضلاب در همدان

همدان - ايرنا - مسئول بهداشت محيط حرفه‌اي مركز بهداشت شهرستان همدان گفت: از ابتداي امسال تاكنون 112 هكتار از اراضي زير كشت سبزي هاي آبياري شده با فاضلاب اين شهرستان با همكاري سازمان جهاد كشاورزي و مراجع قضايي امحا شد.

حسين خالقي‌مجد روز دوشنبه در گفت و گو با خبرنگار ايرنا با بيان اينكه اراضي زير كشت سبزيجات در شهرستان همدان حدود 170 هكتار است افزود: مالكان متخلف 104 هكتار از اراضي آبياري سبزيي هاي آلوده به مراجع قضايي معرفي شدند.
خالقي مجد افزود: اوج كشت و برداشت از سبزي هاي خوردني در همدان به فصل تابستان اختصاص دارد و در اين مدت 49 متخلف نيز براي رسيدگي به پرونده به دستگاه قضايي ارجاع شدند.
وي با اشاره به استدلال كشاورزان در استفاده از فاضلاب براي آبياري سبزي هاي آلوده گفت: آنها مدعي هستند كه روزگاري از قنات ها و آب هاي سطحي براي آبياري محصول خود استفاده داشتند اما در چندين دهه گذشته به ويژه از دهه 40 به دليل مديريت نادرست ، فاضلاب در قنات ها و آب هاي سطحي رها سازي شد.
وي تصريح كرد: البته دلايل آنها در شرايط فعلي به هيچ عنوان مورد قبول نيست چرا كه با سلامت مردم ارتباط دارد اما انتظار مي رود تمهيدات لازم براي تغيير كشت نيز اتخاذ شود تا كشاورزان بتوانند به فعاليت خود ادامه دهند.
به گزارش ايرنا خالقي مجد خاطرنشان كرد: استفاده از فاضلاب براي آبياري مزارع و سبزي كاري ها از مصاديق ماده 688 قانون مجازات اسلامي و جرم محسوب مي شود و مراجع قضايي در برخورد قانوني با سازمان جهاد كشاورزي و مركز بهداشت همكاري و تعامل بسيار خوبي دارد.
وي درباره راهكار حل اين معضل بهداشتي در سطح همدان گفت: سازمان آب منطقه اي همدان قول حفر دو حلقه چاه عميق را در بلوار فرودگاه شهر همدان داده است و اميدوارم با عملي شده اين وعده مشكل آب سطح كشت اين منطقه برطرف شود.
مسئول بهداشت محيط حرفه‌اي مركز بهداشت شهرستان همدان، از قاسم آباد، بلوار شهيد آيت الله نجفي، بلوار فرودگاه، ابتداي محور همدان به كرمانشاه يكن آباد از نقاط اصلي در كشت سبزيكاري‌ها با فاضلاب نام برد.
وي با اشاره به اينكه اغلب كشاورزان اين مناطق نيز زمين را از مالكان اجاره كرده اند يادآور شد: در ماه گذشته نيز تعدادي از كشاورزان تقاضاي تخريب محصولات خود را پيش از صدور حكم دادستاني ارائه كردند كه با هماهنگي سازمان جهاد كشاورزي نيز محصول آلوده آنها امحا شد.
وي با تاكيد بر لزوم توجه شهروندان به توصيه هاي پزشكي پيرامون نحوه سالم سازي سبزي ها گفت: پاكسازي، انگل زدايي، گندزدايي و شستشو چهار مرحله سالم سازي سبزي ها است.
براساس آمار معاونت بهبود توليدات گياهي جهاد كشاورزي 28 درصد مزارع سبزيهاي همدان با فاضلاب آبياري مي‌شود.
7520/2087
خبرنگار: ميثم ناصرنژاد** انتشار دهنده: زهرا پيرنيا