۱۱ آبان ۱۳۹۵، ۷:۵۷
کد خبر: 82289473
T T
۰ نفر
ژاپن در كهگیلویه و بویراحمد طرح مشاركتی منابع طبیعی اجرا می كند

یاسوج- ایرنا- رئیس اداره منابع طبیعی بویراحمد گفت: كارشناس ژاپنی طرح جایكا (آژانس همكاریهای بین المللی ژاپن) از حوزه آبخیزداری زیلایی كهگیلویه و بویراحمد دیدن و اجرای طرح مشاركتی منابع طبیعی را بررسی كرد.

جواد رحیمیان روز سه شنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا اظهار داشت: هدف كازوهیسا كاتو از این سفر، انجام ارزیابی اولیه و مطالعات در خصوص امكان اجرای طرح مشاركتی جایكا (اجرای مشاركتی ایران و ژاپن برای مدیریت حوزه های آبخیز و عرصه های منابع طبیعی) به منظور توسعه آن در استان كهگیلویه و بویراحمد است.
فاز نخست طرح مشاركتی جنگل و مرتع ژاپن و ایران در چهار محال و بختیاری به مدت پنج سال از 2010تا 2015 در مناطق روستایی كوهرنگ این استان اجرا شد.
این عضو جایكا در نشست مشترك با مسئولان منابع طبیعی و آبخیزداری كهگیلویه و بویراحمد در یاسوج به تشریح طرح بین المللی مشاركت جنگل و مرتع پرداخت و بر اجرای آن در این استان خبر داد.
كازوهیسا كاتو بیان كرد: هدف از اجرای این طرح مشاركتی جنگل و مرتع ژاپن و ایران، تقویت مدیریت جامع حوزه های آبخیز و توسعه منابع طبیعی با اقدام های مشاركتی است.
وی گفت: این طرح مشاركتی هم اینك در ایران حال اجراست و فاز نخست آن در استان چهار محال و بختیاری انجام شده و بعد از تكمیل پرسشنامه و ارزیابی شرایط در كهگیلویه و بویراحمد با طرح بین المللی جایكا (JICA) در این استان نیز اجرا خواهد شد.
كاتو، شناسایی مشكلات حوزه های آبخیز و عوامل موثر بر منابع طبیعی را به عنوان اولویت های اجرای این طرح برشمرد و گفت: فرسایش خاك، كمبود منابع آب، تخریب جنگل و مرتع، آلودگی منابع آبی و بهره برداری بی رویه از منابع طبیعی از مشكلات اصلی عرصه های طبیعی است.
این كارشناس جایكا تصریح كرد: اجرای طرح مشاركتی جنگل و مرتع كشور ژاپن و سازمان جنگلها، مراتع و آبخیزداری در ایران با تقویت مدیریت جامع حوزه آبخیز داری مشكلات را در عرصه های منابع طبیعی كاهش می دهد.
وجود حوضه های آبریز بزرگ، داشتن سالانه بیش از هفت میلیارد متر مكعب روان آب، لزوم حفظ 850 هزار هكتار جنگل در كهگیلویه و بویراحمد و ضرورت اجرای طرحهای آبخیزداری فرصت خوبی برای همكاری آژانس بین المللی جایكا ژاپن در این استان فراهم كرده است.
وی كاهش فرسایش خاك، بهبود پوشش گیاهی، افزایش محصولات مرتبط، بهبود معیشت مردمی، كاهش خطرات سیل و حفظ منابع آب را از جمله مهمترین راهكارهای مدیریت جامع حوزه آبخیزدر حین اجرای طرح جایكا دانست.
عضو آژانس همكاری های بین المللی ژاپن زمینه های حمایتی جایكا را شامل آموزشهای ضمن خدمت، ارزشیابی و پایش فعالیت ها، بهبود فنون حفظ آب و خاك، جلوگیری از تخریب جنگل ومرتع، كاشت گونه های اقتصادی، بهبود برنامه های معیشتی پیش برنده حفاظت آب، خاك، جنگل و مرتع و بهره برداری از كمیته های مختلف مدیریت و انجام مطالعات میان دوره ای و پایان دوره ای طرح ذكر كرد.
عضو تیم اجرایی طرح جایكا گفت: با توجه به تعداد زیاد استانها و سطح وسیع عرصه های منابع طبیعی، امكان اجرای این طرح در همه استانها میسر نیست و پس از ارزیابی شرایط منطقه و بررسی مطالعات و تكمیل پرسشنامه در كهگیلویه و بویراحمد این طرح اجرا خواهد شد.
كارشناس جایكا ژاپن در این سفر 2 روزه شرایط منابع طبیعی استان كهگیلویه و بویراحمد از جمله منطقه زیلایی را مناسب برای اجرای طرح مشاركتی جنگل و مرتع ایران و ژاپن دانست و افزود: اجرای این طرح بخشی از مخاطرات عرصه های جنگل و مرتع این استان را كاهش خواهد داد.
جایكا نام یك سازمان دولتی مستقل بین‌المللی در ژاپن است كه در زمینهٔ توسعه به دولت ژاپن و همچنین كشورهای در حال توسعه ای كمك می‌كند.
آژانش بین المللی جایكا ژاپن در سال های 2هزار تا 2003 طرح توسعه (مدیریت حوزه آبخیز كارون) را انجام داده است.
كهگیلویه و بویراحمد دارای بیش از یك میلیون و 200هزار هكتارجنگل ومرتع است.
خبرنگار: مظفر عدالت نسب**انتشار دهنده:حسینعلی راشكی
6162 /8005