۲۴ آبان ۱۳۹۵، ۱۰:۵۳
کد خبر: 82307352
T T
۰ نفر
جاجرم و اسفراین بیشترین تولید پسته در خراسان شمالی را دارند

بجنورد- ایرنا- مدیر امور باغبانی سازمان جهاد كشاورزی خراسان شمالی گفت: جاجرم و اسفراین به دلیل شرایط ویژه آب و هوایی بیشترین سطح زیر كشت و تولید پسته در این استان را دارند.

علی اصغر شریكیان دوشنبه در گفت و گو با ایرنا سطح زیر كشت باغ های پسته در این استان را هزار و 702 هكتار عنوان كرد و گفت: از این میزان 844 هكتار غیربارور و 858 هكتار بارور می باشد كه تولید آن 909 تن و میانگین عملكرد باغ های پسته استان هزار و 59 كیلوگرم در هكتار است.
مدیر امور باغبانی سازمان جهاد كشاورزی خراسان شمالی اظهار كرد: این در حالی است كه میانگین عملكرد كشوری در سال 94، 779 كیلوگرم در هكتار بوده است.
شریكیان ارقام پسته در این استان را اوحدی، احمد آقایی، اكبری و كله قوچی ذكر كرد و افزود: برداشت پسته نیمه اول شهریور ماه تا اواخر مهرماه می باشد كه البته در مناطق مختلف استان به شرایط آب و هوایی استان بستگی دارد.
مدیر امور باغبانی سازمان جهاد كشاورزی خراسان شمالی از راه اندازی یك واحد فرآوری پسته با ظرفیت سالانه 400 تن در شهرستان جاجرم طی سال جاری خبر داد و گفت: بر این اساس ظرفیت فرآوری استان اكنون به هزار تن می رسد كه واحدهای موصوف در شهرستان های اسفراین و جاجرم واقع شده است.
شریكیان افزود: پسته كاری یك سرمایه گذاری بلندمدت و نیازمند انتخاب الگو و روش های صحیح و همچنین مستلزم شناخت دقیق از نیازهای اكولوژیكی محصول، داده های اقلیمی منطقه نظیر رطوبت در زمان گرده افشانی، دما، ارتفاع از سمت دریا، شرایط فیزیكی و شیمیایی خاص و آب خواهد بود تا از هرگونه ریسك پذیری در كشت این محصول صادراتی جلوگیری شود.
وی با بیان اینكه امسال به دلیل بارش های مناسب بهاری و تغذیه مناسب باغ ها، تولید پسته در این استان در مقایسه با سال گذشته 5 درصد افزایش داشته است گفت: توصیه می شود بهره برداران قبل از احداث باغ هاس پسته مطالعات كافی و مشورت های لازم را با متخصصین و كارشناسان جهاد كشاورزی به عمل آورند.
خراسان شمالی 344 هزار هكتار عرصه كشاورزی دارد كه از این سطح حدود 40 هزار هكتار باغ و مابقی زراعت است.
7186/ 6042 خبرنگار: فاطمه مقدسی باجگیران** انتشاردهنده: سیدحسین قدسی