سيستان وبلوچستان، نماد فرهنگ مهمان نوازي مردم ايران

زاهدان- ايرنا- مردم خونگرم و ميهمان نواز سرزمين كهن سيستان و بلوچستان به عنوان تنها دروازه دسترسي زائران پاكستاني به كربلاي معلي استقبال و ميزباني از زائران خارجي را افتخار خود مي دانند و به نماد فرهنگ مهمان نوازي ايرانيان تبديل شده اند.

به گزارش ايرنا، عاشورا تا اربعين نقطه اوج عشق حسيني است به طوري كه همه ساله ميليون ها دلداه در راستاي تعظيم و احياي نهضت حسيني در اين چهل روز به ويژه اربعين به عنوان بزرگترين تجمع انساني خود را به كربلا مي رسانند تا دوباره حيات آدميت و حماسه جاودان عشق و تجلي زيبايي از توحيد را به نمايش بگذارند.
مشتاقان سرور و سالار شهيدان از سراسر جهان از جمله پاكستان روزها و شب هاي متمادي با پاهاي پياده يا هر وسيله اي و دستان خالي و قلبي شكسته خود را به سيستان و بلوچستان به عنوان دروازه ورود به كربلا مي رسانند و از ميهمان نوازي مردم اين ديار چنان به وجد و شگفتي مي آيند كه انگار در كشور و شهر و خانه و كاشانه خودشان وارد شده اند و هيچ احساس بيگانگي نمي كنند.
در ديار نخل و آفتاب اوج عشق و دلدادگي به حضرت ابا عبدالله(ع) را مي توان مشاهده كرد بطوري كه مردم اين ديار با اخلاص تمام از كوچك تا بزرگ از صبح تا شب با خوشرويي و گرماي دل و قلبي سرشار از عشق از اين زائران پذيرايي مي كنند.
فرهنگ غني و عشق و علاقه مردم ايران زمين به ويژه مردمان ديار نخل و آفتاب به سرور و سالار شهيدان باعث شده تا از اين كاروان ها همچون برادر و ميهماني عزيز پذيرايي كنند تا احساس غربت به آنان دست ندهد.
زهرا شبرنگي يكي از شهروندان زاهداني در گفت و گو با خبرنگار ايرنا گفت: پذيرايي از زائران پاكستاني افتخار و نعمت بزرگي است كه نصيب ما شده است و ما با تمام توان در اين راه آماده خدمتگزاري هستيم.
علي مير يكي ديگر از شهروندان سيستان و بلوچستان نيز به خبرنگار ايرنا گفت: مردم اين استان همه ساله با عشق و علاقه اي كه به اهل بيت دارند با تمام امكانات در موكب هاي استان به زائران پاكستاني خدمات ارائه مي دهند.
وي تصريح كرد: اين شب ها و روزها مردم سيستان و بلوچستان خالق زيباترين صحنه ها ازعشق و دلدادگي به ابا عبدالله الحسين(ع) هستند به طوري كه به صورت شبانه روزي به دور از خستگي به زائران كشور دوست و همسايه پاكستان خدمات ارائه مي دهند و از آن لذت مي برند.
مدير كل اوقاف و امور خيريه سيستان و بلوچستان در گفت و گو با خبرنگار ايرنا گفت: از ابتداي محرم تاكنون 23 هزار زائر پاكستاني از خدمات رفاهي، فرهنگي، اطعام و اسكان زائر سراي امام رضا(ع) بهره مند شده اند.
وي با بيان اينكه زائرسراي امام رضا(ع) زاهدان تنها موقوفه كشور است كه به پذيرايي و ميزباني از زائران پاكستاني اختصاص دارد گفت: با توجه به استقبال بي نظير زائران پاكستاني از عزيمت به كربلا از طريق سيستان و بلوچستان علاوه براين زائر سرا 2 موكب در زاهدان و ميرجاوه نيز به صورت شبانه روزي به زائران خدمات ارائه مي دهند.
وي تصريح كرد: كشور پاكستان حدود 200 ميليون نفر جمعيت دارد كه حداقل نيمي از اين مسلمانان آرزوي زيارت اماكن متبركه كشور ايران و قصد سفر به عتبات عاليات عراق را در سينه دارند و با سينه اي مالامال از شوق و آرزو از ميهمان نوازي و خدمات عاشقان امامت و ولايت استقبال مي كنند.
وي تاكيد كرد: ظرفيت بالاي گردشگري مذهبي در سيستان وبلوچستان تاكنون مغفول مانده است در حالي كه با توجه به علاقه وافر مردم پاكستان براي گردشگري مذهبي در ايران مي توان ضمن نشان دادن فرهنگ اصيل ايراني و اسلامي از فرصت هاي فرهنگي و اشتغال زايي در اين زمينه نيز استفاده كرد.
وي افزود: هم اينك سپاه، بسيج مردمي و ارگان هايي مانند دانشگاه علوم پزشكي، نيروي انتظامي، اطلاعات ، بيش از 60 نفر از هيات امناء مساجد، هيئات مذهبي و تشكل هاي مردمي با اداره كل اوقاف وامور خيريه استان در هرچه بهتر ميزباني كردن از زائران پاكستاني همكاري مي كنند كه جاي تقدير دارد.
مديركل اوقاف و امور خيريه سيستان و بلوچستان تصريح كرد: رفت و آمد مسلمانان پاكستاني از طريق زاهدان به داخل خاك ايران اسلامي در طول سال ادامه دارد و در ايام محرم و صفر به نقطه اوج خود مي رسد.
وي تاكيد كرد: با توجه به اينكه مردم و مسئولان ايران استقبال از زائران پاكستاني را داراي ارزش و اجر معنوي مي دانند هر چقدر كه مي توانند به نحوي شايسته از اين زائرين امام حسين (ع) استقبال مي كنند تا با ثبت خاطره اي دلنشين از ميزباني در اذهان زائران گامي مهم نيز در خدمت به نظام جمهوري اسلامي بردارند.
استاندار سيستان و بلوچستان نيز پيش از اين در جريان بازديد از زائرسرا و موكب ميرجاوه گفته بود: امكانات رفاهي مطلوب ايجاد شده در پايانه مرزي و موكب و زائرسراي امام خميني(ره) ميرجاوه دروازه ورودي شايسته و گرمي را براي پذيرايي از زائران پاكستاني اربعين حسيني فراهم كرده است.
علي اوسط هاشمي افزود: ميزباني زائران اباعبدالله الحسين (ع) سعادت و افتخاري بزرگ براي مردم و خدمتگزاران سيستان و بلوچستان است به همين سبب دروازه ورودي مشتاقان و ارادتمندان ائمه اطهار (ع) براي عزيمت به سمت عتبات عاليات در نقطه صفر مرزي اين استان آماده پذيرايي از اين عزيزان شده است.
وي ادامه داد: 100 تا 110 درصد زيرساخت ها و امكانات پايانه مرزي ميرجاوه با هدف نگاه ارزشي به زائران تا سال آينده افزايش خواهد يافت.
وي تصريح كرد: بسيار ارزشمند است كه توانسته ايم حال و هواي زائران و حضور در مسير راهپيمايي زوار و عاشقان را لحظاتي براي خودمان خلق كنيم.
هاشمي گفت: پايانه مرزي ميرجاوه صرفا يك سايت اقتصادي نيست بلكه مجموعه اي ارزشي است كه زائر از هزاران كيلومتر با نيت ارزشمند زيارت عتبات عاليات اين مسير را انتخاب مي كند.
استاندار سيستان و بلوچستان بر مشاركت خيران و مردم در تامين و تجهيز زيرساخت هاي زائرسراها در ورودي مرز ميرجاوه تاكيد كرد.
رئيس دانشگاه علوم پزشكي و خدمات بهداشتي درماني زاهدان نيز در گفت و گو با خبرنگار ايرنا گفت: براساس برنامه سالهاي گذشته در اين دانشگاه تدابير ويژه اي براي خدمات دهي به زائران پاكستاني عازم كربلا انديشيده شده و تيم هاي سلامت شامل پزشك، كارشناس بيماريها، بهداشت محيط وهمكاران فوريتها درمرز ميرجاوه و زائرسراي امام رضا (ع) زاهدان مستقر شده و تمامي زائران به محض ورود زير پوشش برنامه نظام مراقبت بيماريها قرار مي گيرند.
محمود رضا ميري افزود: تاكنون افزون بر 23 هزار زائر پاكستاني كربلاي معلي در سيستان و بلوچستان از خدمات بهداشتي و درماني رايگان اين دانشگاه بهره مند شده اند.
وي تصريح كرد: همچنين پزشكان و كارشناسان علوم پزشكي تاكنون علاوه بر انجام مراقبت هاي بهداشتي زائران، از اول مهرماه تاكنون هشت هزار و 940 كودك زير 15 سال اين كشور را تحت واكسيناسيون خوراكي فلج اطفال قرار دادند.
وي افزود: همچنين در اين مدت از 290 مورد مشكوك مالاريا ميان زائران پاكستاني 2 مورد مثبت گزارش شد كه بلافاصله تحت درمان قرار گرفتند.
وي با بيان اينكه نظام سلامت جمهوري اسلامي ايران تفاوتي بين اتباع خارجي و ايراني در امر خدمات قائل نيست گفت: ارائه خدمات بهداشتي درماني به زائران پاكستاني براي تمام كاركنان اين دانشگاه افتخار محسوب مي شود.
جانشين سپاه سلمان سيستان و بلوچستان نيز به خبرنگار ايرنا گفت: با ورود بيش از 23 هزار زائر پاكستاني از ابتداي محرم تاكنون اين استان رتبه نخست زوار خارجي را در كشور به خود اختصاص داده است.
سرهنگ پاسدار محمد ناظري با بيان اينكه هر چه به اربعين نزديك تر مي شويم ورود پرشور زائران پاكستاني به سيستان و بلوچستان افزايش مي يابد، اظهار داشت: سيل حركت عشاق امام حسين(ع) هر سال چنان رو به افزايش است كه لازمه يك مديريت حساب شده را در رفت و آمد و حمل و نقل زوار مي طلبد.
وي ادامه داد: قرارگاه مردمي بسيج براي ارائه خدمات به زوار پاكستاني در سيستان و بلوچستان تشكيل شده است.
وي تصريح كرد: 15 كميته نظير كميته پشتيباني، فرهنگي، اجتماعي، روابط عمومي، مشاركت هاي دولتي، بهداشت و درمان و غيره در اين استان تشكيل و 2 ستاد يكي در زاهدان و ديگري نيز در ميرجاوه مستقر شده است.
وي با بيان اينكه هدف ما تكريم زائران غير ايراني و برنامه ريزي براي سفر آنان، حفظ كرامت زائران حسيني پاكستاني و استقبال و روان سازي حركت آنان است گفت: از مبدا تا خروج، امنيت و رضايت مندي زوار از اقدامات اين قرارگاه است.
جانشين سپاه سلمان سيستان و بلوچستان گفت: با برنامه ريزي هاي انجام شده امكانات مردمي تجميع و در خدمت زائران قرار گرفته است.
وي بيان كرد: ايجاد موكب هاي مردمي را در مسير حركت زائران پاكستاني مستقر و 2 آشپزخانه در ميرجاوه و زاهدان تشكيل داده و همه روزه از زوار پذيرايي مي شود.
وي تاكيد كرد: نظارت مستمر با همكاري دستگاههاي دست اندركار براي هزينه هاي حمل و نقل زوار، تهيه و توزيع هديه هاي مناسب براي كودكان زائران، ارائه خدمات پزشكي با همكاري جامعه پزشكي به صورت رايگان، راه اندازي چندين موكب در مسيرها تا شلمچه با هماهنگي سپاه مناطق، ارائه خدمات داوطلبانه توسط 500 خادم، تهيه يك تيم در اهواز براي ارائه خدمات به زائران تا مرز شلمچه و برنامه ريزي براي بازگشت زوار از جمله اقدامات اين نهاد است.
به گزارش ايرنا سيستان و بلوچستان تنها راه ارتباطي پاكستان به حوزه آسياي ميانه و اروپا و نيز كشور عراق و قلب زمين يعني كربلا است و پس از پيروزي انقلاب اسلامي درهاي اين استان به روي زوار پاكستاني براي رسيدن به قلب زمين باز شده است.
زوار پاكستان در راه رسيدن به سر منزل مقصود و زيارت معشوق پا بر خاك ايران اسلامي گذاشته و گاه شبي را در استان سيستان و بلوچستان سپري مي كنند.
7316 **6081 خبرنگار: عصمت جهاني ** انتشار دهنده: حيدر سراياني