۲۵ آبان ۱۳۹۵، ۹:۰۸
کد خبر: 82308729
T T
۰ نفر
مايه كوبي 61هزار راس دام سنگين در كردستان عليه تب برفكي

سنندج- ايرنا- مديركل دامپزشكي استان كردستان گفت: در فاز دوم واكسيناسيون تب برفكي در استان بيش از 61 هزار راس دام سنگين مايه كوبي شد.

مجتبي ورمقاني روز سه شنبه در گفت و گو با خبرنگار ايرنا افزود: فاز دوم واكسيناسيون تب برفكي با تمام ظرفيت هاي بخش دولتي و غيردولتي در استان اجرا مي شود.
وي اضافه كرد: در اين مرحله 30 اكيپ مايه كوب شامل 20 اكيپ خصوصي و 10 اكيپ دولتي در مدت 25 روز واكسيناسيون دام ها را انجام دادند.
به گفته وي اين مايه كوبي با همكاري دامداران به طور كامل انجام شد و اين شبكه تعهدات خود را به طور كامل انجام داده است.
مديركل دامپزشكي استان كردستان گفت: هم اكنون كانون هيچ بيماري دامي در استان وجود ندارد و اين شبكه آمادگي مقابله با هر گونه بيماري دام و طيور را دارد.
وي با بيان اينكه اجراي واكسيناسيون تب برفكي اهميت زيادي در تغذيه و سيستم ايمني بدن دام ها دارد، اضافه كرد: تب برفكي يك بيماري عفوني و به شدت واگيردار دامي است كه بايد از شيوع و بروز آن در بين دام ها به وسيله مايه كوبي جلوگيري كرد.
وي گفت: كاهش شير در دام ها، كاهش توليد فرآورده هاي گوشتي، كاهش باروري و بروز تلفات در دام هاي جوان از جمله خسارت هاي اقتصادي ناشي از بيماري تب برفكي است.
ورمقاني با اشاره به اينكه بيماري تب برفكي يك بيماري مخصوص دام بوده و احتمال سرايت آن به انسان بسيار كم است افزود: ايجاد تب شديد، آبريزش از چشم، وجود كف در دهان، زخم شدن دهان و سم و لنگش حيوان از علايم بيماري تب برفكي است.
مديركل دامپزشكي كردستان از دامداران خواست تا در صورت مشاهده اين بيماري ضمن جداسازي دام هاي مبتلا، موضوع را به واحدهاي دامپزشكي اطلاع داده و با رعايت اصول بهداشتي و نظارت دامپزشكي نسبت به ضدعفوني مناسب محل نگهداري دام ها نيز اقدام كنند.
در استان كردستان بيش از يك ميليون 800 هزار راس دام سبك و 300 هزار راس دام سنگين وجود دارد.
استان كردستان يكي از مناطق دام خيز و دامپرور كشور محسوب مي شود كه سالانه حدود 24 هزار تن گوشت قرمز و 181 هزار تن شير از اين تعداد دام توليد مي شود.
3020/1904
**خبرنگار: عبدالله رحماني/**انتشاردهنده: مسعود احمدي