۲۹ آبان ۱۳۹۵، ۸:۲۶
کد خبر: 82313923
T T
۰ نفر
زعفران كاران خمین: دسترنج تولید ما به كام دیگران است

خمین - ایرنا - كاشت زعفران به عنوان محصول راهبردی و كم آب بر در دهه اخیر در شهرستان خمین هدفگذاری شده و نیاز است كه حمایت های لازم از زعفران كاران این خطه برای رونق و استمرار كشت طلای سرخ در خمین تقویت شود.

زعفران كاران خمینی بر این باورند كه نبود یك تشكل منسجم، بسته بندی نامناسب ، بازاریابی ضعیف باعث شده كه دسترنج تولید آنان به كام دیگران باشد و با اینكه هزینه و زمان زیادی را صرف این كشت می كنند آنگونه كه باید نتیجه نگرفته اند و فایده كمی برای كشاورز دارد درحالی كه كشت این محصول راهبردی در مناطق دیگر پرسود است.
آنان می گویند:ضعف زنجیره حمایتی و صنایع وابسته به كشت زعفران درخمین باعث شده كه دلالان از ماه ها قبل از برداشت برای خرید زعفران خمین دندان تیز می كنند و دسترنج زعفران كاران را به كام خود رقم زنند.
زعفران خمین با توجه به نوع خاك، شرایط آب وهوایی از عطر و اسانس از كیفیت بالایی در كشور برخوردار است، اما واسطه ها این محصول را در فصل برداشت وحتی از ماه ها قبل از برداشت ارزان از تولید كنندگان می خرند و با برندی به غیر از خمین در داخل و حتی خارج از كشور به فروش می رسانند.
یك زعفران كار اهل خمین گفت: به دلیل خشكسالی های اخیر و كمبود منابع آبی به زعفران كاری روی آورده ام و از تسهیلات با بازپرداخت 28 درصد استفاده كردم تا كشاورزی خود را توسعه دهم و سطح مزارع زعفرانم را به 1.5 هكتار افزایش دادم.
محسن كاظمی ادامه داد: هر سال با مشكل بازاریابی مواجه می شوم چرا كه در این شهرستان مشتری عمده برای خرید محصول زعفران وجود ندارد.
وی بیان كرد: با وجود اینكه كیفیت زعفران تولیدی با عیار 24 و از محصولات مرغوب است اما، تامین مایحتاج استانی از این محصول تولیدی به صورت بومی نیست و برای مثال هیچ مكانیزمی وجود ندارد تا بیمارستان ها ،تالارهای پذیراییو ،هتل ها از زعفران بومی استفاده كنند و حامی كشاورزان باشند.
وی ادامه داد: اغلب این مراكز زعفران مورد نیاز خود را از برندهای شناخته شده تامین می كنند درحالیكه بخشی از زعفران مصرفی آنان تولید این محصول در خمین است كه مطظلومانه پشت رنگ و تبلیغات آنها به فروش می رسد و سود آن به جای اینكه به كشاورز برسد به جیب دلال و صاحب برند است.
كاظمی افزود: به دلیل این مشكلات محصول خود را یكجا به مشهد می برم كه استقبال بی نظیری به دلیل كیفیت بالا از خرید آن می كند.
وی گفت: اگر چه فله فروشی سودی ناچیز نصیب تولید كننده می كند اما برای ترمیم هزینه های تولید و گذراندن زندگی درحال حاضر زعفران كار خمینی چاره دیگری ندارد.
كاظمی با انتقاد از اینكه یارانه و بیمه كشاورزی وی قطع شده است گفت:من را جزء كشاورزان در ردیف تولید كنندگان قرار داده اند در حالی كه از از هر گونه حمایتی بی نصیب مانده ام.
یك زعفران كار دیگر خمین گفت: زعفران محصولی پرسود است درصورتی كه تولید بالا و توانمندی بازاریابی مناسبی باشد.
قنبرعلی عربی افزود: كاشت طلای سرخ را به عنوان محصول هدف برگزیده ام چرا كه این محصول كم آب بر است و با اقلیم محل زندگی من سازگاری دارد.
وی توضیح داد: برای گذراندن زندگی و تامین هزینه تولید و پرداخت هزینه كارگر در موقع برداشت محصول خود را پیش فروش می كنم و اگر دولت حمایت لازم را در مراحل كاشت داشته باشد زعفران كار با انگیزه بیشتری به تولید می پردازد.
وی بیان كرد: گرچه سود ناچیزی با پیش فروش كردن عاید می شود اما با مشكل بازاریابی مواجه نمی شوم.
یك كشاورز دیگر در خمین كه 12 سال سابقه كشت زعفران دارد، گفت: در شرایط كم آبی به كاشت زعفران به دلیل بی نیازی این گیاه به آب در فصل تابستان، رو آوردم.
عفت جلالی كه در سال های متوالی به عنوان زعفران كار نمونه استان مركزی شناخته شده است، افزود: دستمزد كارگر بالا است و به دلیل نبود بازار مناسب چند سالی محصول خود را به واسطه ها با قیمت پایین می فروختم.
وی بیان كرد: با خرده فروشی سود بیشتری نصیب می شود اما به دلیل مخارج بالای زندگی، گاهی به ناچار باید محصول را به صورت یكجا به دلالان فروخت كه این مساله درد بزرگی برای تولید كننده است.
وی گفت: هرسال با آغاز برداشت گل زعفران قیمت زعفران رنگ می بازد و حاصل دسترنج زعفران كاران با قیمت پایین به فروش می رود و با سپری شدن چند ماهی قیمت ها چند برابر می شود.
به گزارش ایرنا، جلالی افزود: هیچ حمایتی از تولید كنندگان زعفران نمی شود و تسهیلاتی كه پرداخت می شود با نرخ سود بالا است كه با شرایط بهره برداران همخوانی ندارد و هیچ كشاروزی نمی تواند آن را پرداخت كند.
وی كه سرپرست خانوار است، افزود: از طریق كشت زعفران مخارج زندگی خود را تامین می كنم و درصورتی كه می توانستم با بسته بندی مناسب و كد بهداشتی محصول را عرضه كنم، سود مناسب می كردم.
وی بیان كرد: برای گرفتن كد بهداشتی موانع قانونی وجود دارد چرا كه برابر مقررات باید سوله وجایگاه بهداشتی واستاندارد وجود داشته باشد و این امر برای یك كشاورز ساده مقدور نیست، بنابراین تولید زعفران را به عنوان شغل خانگی ادامه می دهم.
مدیر جهاد كشاورزی خمین در این خصوص گفت: محصول استراتژی زعفران تولیدی در قطب تولید استان مركزی در شهرستان خمین از كیفیت بسیار بالایی برخوردار است.
احمد رضا جعفری افزود: این كیفیت و مرغوبیت تولید باعث شده در چند سال اخیر واسطه ها برای خرید زعفران فله در خمین به رقابت بپردازند و حتی از ماه ها قبل از فصل برداشت به فكر پیش خرید زعفران خمین باشند.
وی ادامه داد: در سالهای خشكسالی كه درآمد كشاورزان در این شهرستان كاهش چشمگیری یافته وبا مشكل اقتصادی مواجه هستند برخی از بهره برداران به ناچار محصول زعفران خود را یا پیش فروش می كنند یا به صورت فله و یكجا می فروشند تا هزینه های بالای زندگی خود را تامین كنند.
وی گفت: واسطه ها محصول زعفران خمین را نه تنها ارزان می خرند بلكه با نام و برندی به غیر از این شهرستان توزیع می كنند.
جعفری ادامه داد: تولید زعفران با كیفیت در خمین به نام های تجاری مناطق دیگر كشور ظلم بزرگی در حق تولید كنندگان است.
مدیر جهاد كشاورزی خمین افزود: با توجه به خشكسالی های سالهای اخیر توصیه می شود در مناطق كم آب برای بهره وری بهینه از زعفران به عنوان كشت جایگزین استفاده شود.
وی بیان كرد: زعفران گیاهی است كه نیاز چندانی به آب ندارد، اما نباید درهمه جای شهرستان زعفران كشت شود چون كه زراعت تك محصولی محكوم به شكست است و هر كشاورز باید با مدیریت مزرعه از حداقل منابع، حداكثر استفاده را ببرد.
وی اظها ركرد: زعفران كاران این شهرستان باید با هم منسجم ومتحد عمل كنند واتحادیه، شركت و یا تشكلی را ایجاد كنند تا مورد حمایت بیشتری قرار گیرند.
وی گفت: در صورت ایجاد یك صنف ، سرمایه های پراكنده تجمیع می شود و با استفاده از تسهیلات بانكی می توان محصول را با بسته بندی مناسب با برند خمین در داخل و خارج كشور به فروش رساند.
رئیس تولیدات گیاهی جهادكشاورزی خمین گفت: برداشت محصول زعفران از سطح 34 هكتار از مزارع بارور این شهرستان از نیمه آبان ماه آغاز شد.
احمد عروجی افزود: میانگین تولید این محصول از هر هكتار حدود 4.5 كیلوگرم است و پیش بینی می شود از این سطح 140 كیلوگرم طلای سرخ برداشت شود.
وی ادامه داد: سطح زیر كشت زعفران در این شهرستان به 86 هكتاررسیده است كه اكنون 34 هكتار آن بارور شده است.
وی اظهاركرد: خمین در تولید زعفران در جایگاه نخست استان قرار دارد و این شهرستان با داشتن خاك مستعد و آب و هوای نیمه گرمسیری، زمستان ملایم و تابستان گرم و خشك، محل مساعدی برای كشت و تولید زعفران شناخته شده است.
عروجی گفت: شمار زعفران كاران این شهرستان 86 نفر است و با كاشت و برداشت زعفران 170 نفر روز اشتغال در این شهرستان ایجاد می شود.
رئیس تولیدات گیاهی جهاد كشاورزی خمین گفت: با این وجود زعفران كاران هر سال با مشكل بازاریابی مواجه هستند و نمی توانند با بازاریابی مناسب سود خوبی نصیب خود كنند.
وی ادامه داد: شبكه دلالان و سودجویان هر سال طلای سرخ با كیفیت این شهرستان را فله خرید می كنند و در تهران و خراسان با بسته بندی مناسب با سود بسیار عرضه می كنند.
عروجی گفت: تا زمانی كه در این شهرستان یك تشكل منسجم به وجود نیاید مشكل بازاریابی پا برجا است.
شهرستان خمین از توابع استان مركزی است كه 110 هزار نفر جمعیت دارد كه 52 درصد از این جمعیت كشاورز هستند.
7277/6013/خبرنگار: افسانه آروند/**انتشار دهنده:مژگان حیدری*
۰ نفر